• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680 hjälp

calzone

Vacheron
Har fått erbjudande om att köpa den här av gripenbro, va tror ni e den kosher?

111lll_zpse7135be2.jpg
image.jpg
 

Micke L

Cartier
2-Faktor
Hej
Det är min gamla sub
Köpte den här på KS för drygt 2 år sedan av Vaniljglass
Han sade att allt var 100% ok med klockan när jag frågade honom
Han är väl en pålitlig och kunnig säljare här på forumet iallafall när jag kollat good guy tråden

Har lämnat in den för en totalservice i verket så den går perfekt
Mvh
Micke L
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej
Det är min gamla sub
Köpte den här på KS för drygt 2 år sedan av Vaniljglass
Han sade att allt var 100% ok med klockan när jag frågade honom
Han är väl en pålitlig och kunnig säljare här på forumet iallafall när jag kollat good guy tråden

Har lämnat in den för en totalservice i verket så den går perfekt
Mvh
Micke L

Stämmer.
Det var i början av mitt klockintresse. Första riktiga vintageklockan.

Köpte den av Poormans, som intygade att allt var kosher.

Har för mig att jag sett liknande tavlor på 1680, men har ingen aning om visarna.
 

Micke L

Cartier
2-Faktor
Känner urmakaren som gjorde helservicen på klockan mycket väl och han kan garantera att klockan är mycket fin i verket och absolut inte fuktskadad
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja tycker me den ser lite skum ut...jämför med en annan 1680. Lumen ser tjock ut... kl 12 inte centrerad, kolla på mercedes visaren ser lite tunn ut va? Original visare? Va e de bakom glaset rost eller smuts?

Visarna ser konstiga ut, men jag kan inte alla modellerna. Samma med tavlan, det är inte snyggt med den där lysmassan men om det är original eller ej vet jag inte. Det du ser vid glaset är rost, vanligt att det bildas vid glaset på gamla sportrollar. Brukar inte vara någon fara.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Visarna ser konstiga ut, men jag kan inte alla modellerna. Samma med tavlan, det är inte snyggt med den där lysmassan men om det är original eller ej vet jag inte. Det du ser vid glaset är rost, vanligt att det bildas vid glaset på gamla sportrollar. Brukar inte vara någon fara.

Intressant.. Om rosten vid glaset är vanligt bland vintagerolex, vad kan det bero på? Undermåttliga serviceintervaller? I min värld borde en vintagerolex vara minst lika tät som en ny om den har servats som den ska.. Eller är jag helt ute och cyklar?


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Tänker inte uttala mig om det är något fel på klockan men i mina ögon är det ett rätt trist exemplar.
Är det ett kanonpris och du ska ha den som vardagsdängare så kanske. Men jag hade avstått.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant.. Om rosten vid glaset är vanligt bland vintagerolex, vad kan det bero på? Undermåttliga serviceintervaller? I min värld borde en vintagerolex vara minst lika tät som en ny om den har servats som den ska.. Eller är jag helt ute och cyklar?


Skickas från min iPad via Tapatalk

Beror förmodligen på att något är lite ojämnt eller att glaset inte är nedtryckt helt och hållet så fukt har kunnat ta sig till glasets kant. Påverkar dock inte vattentätheten då detta är utanför själva tätningen. Pratar så klart i generella termer, exakt hur det ser ut i exemplaret ovan kan man inte veta.
 

poormans

Rolex
Stämmer.
Det var i början av mitt klockintresse. Första riktiga vintageklockan.

Köpte den av Poormans, som intygade att allt var kosher.

Har för mig att jag sett liknande tavlor på 1680, men har ingen aning om visarna.


det stämmer bra det, den är en av mina gamla 1680's med en ganska ovanlig maxi dial finns även samma typ av index i 1675 (kommer ej ihåg taveltillverkaren men kan vara lemrich) kommer för övrigt ifrån tuscanyrose innan mig

cheers
christian
 

djanbin

Omega
Jag servade verket åt micke och invändigt är klockan i toppskick, inga fuktskador på verket. Att det med tiden blir korrosion runt plexit på gamla Rolex är vanligt. Klockan klarade trycktest och plexit var i fint skick.
 

poormans

Rolex
betyder det att vi blir buksvågrar allihopa nu:eek:

såg ut så här när jag fick hem den var i vettigt skick men minns ej vad jag sålde den för, runt 30k på nato kanske ? hade nog mer fokus på 16660 MKI'an jag fick samtidigt, sjukt ovanlig med MKI caseback

cheers
christian
 

poormans

Rolex
det är väldigt sällan rost i den riktiga bemärkelsen möjligtvis rostfärgade fläckar som förstoras rätt bra då de syns ifrån botten av plexit, ganska vanligt att det olja ifrån vridringen som kan krypa in där

de som varit angripna av något som är skadligt har varit korroderade (tror det heter så, corrosion på engelska) vanligast på klockor ifrån tropiska klimat

cheers
christian
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Välkänt konstruktionsfel.

Ännu en anledning till att en modern Sub alltid kommer vara mer tool-klocka än vad en gammal är. (Dykarur som inte tål saltvatten är en aning opraktiska.)

Så du tycker en ny sub är mer verktyg än en gammal? Tycker precis tvärt om, nu är de bara för blekfeta mellanåldersmän i kostym. Förr var de verktyg (det var bättre förr). Sedan kan jag väl hålla med om att boetten säkert är lite bättre nu, men det problemet du adresserar har ju i sig inget att göra med vattentätheten.
 
Topp