• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680 "röd"

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag är väldigt tacksam för att du påtalade detta, fick ett mycket bra pris på klockan men inte så pass bra att det överväger den skada du påtalat.
Säljaren backade affären omgående utan diskussion, jag tycker det är trist för jag kände verkligen för klockan:( men ett stort tack till er som pm:at mig och speciellt tack till dig vaniljglass.


Hoppas du är på det igen. Det lovade så gott att se just ditt spirande intresse.. ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bandhornen var det första som slog mig när jag såg den, sen läste jag det vaniljglass skrev om tavlan. Tråkigt verkligen.
 
  • Like
Reactions: par

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken pjäs, det är något visst med de där rödsubbarna....snyggt exemplar och stort grattis!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grattis till ditt väckta intresse för vintage. Även om detta inte var "the one" så är det bara på det igen.
Snygg hantering av säljare!
Rödsub är verkligen helt rätt för dig Omen :)
 

Vesper

Rolex
Grattis! Kul med lite variation i klocklådan, du kan ju inte bara ha guld [emoji3]


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Randel

Cartier
Trist att det slutade som det gjorde, men verkligen alla heder åt vincent76 som uppenbarligen skötte allt så snyggt!
Omen: Tråkigt att det inte blev som du ville; jag tycker att du ska tröst-shoppa en DD så länge som plåster på såren medan du letar vidare ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Skönt att det löste sig på ett bra sätt, och att KS kan stå för en hederlig hantering.
Ett misstag kan alla begå, skillnaden ligger i hur man löser det, och här skall Vincent ha en eloge verkar det som för ett hederligt hanterande vid en bekymmersam situation.
Hur situationen uppkommit i förstaläget med en flagande tavla som inte nämns i annonsen är inget jag har information om och således inte kommenterar.
Omen, Hoppas du hittar något annat som är intressant och att det går bättre!
 

JesperO

Rolex
Grattis!
Äntligen börjar du få lite ordning på Rolexsamlingen ;-)

Edit - läste lite mera - leta vidare efter en rödsub... Det behöver du!
Skönt att det löste sig!
 

Whedda

Rolex
Fin klocka men ännu finare agerat av säljaren. Jag personligen hade inte haft några större problem med de flagningarna så länge de reflekterades i priset och så längre man trivs med klockan tycker jag inte man skall låta sig nedslås av en sådan detalj om det inte är något man stör sig på.

Men som sagt 100%-igt agerande av vincent76 att hantera situationen på detta sätt. Hoppas och tror du får sålt klockan inom kort till någon annan.
 

vincent76

Omega
Har nu haft lite tid att fundera samt titta närmare på klockan som jag fick tillbaka igår.
Visst finns det två "flagningar" på tavlan den ena hade jag koll på den andra hade jag inte sett och det är helt ärligt och inget som jag hittar på. Man måste tänka på att klockan är cirka 43 år gammal och kan därmed inte vara i nyskick även om en del "experter"
på detta forum verkar leva i tron om att det så kan vara fallet.
Tar faktist lite illa vid mig när man skriver och har åsikter om något som man endast sett på bild och inte i verkligheten eftersom tavlan upplevs mycket bättre i verkligheten än på bild.
Har fått en del pm från folk som tycker att den som sålde klockan till mig borde ta sitt ansvar,det vill jag inte hålla med om eftersom man alltid som köpare har en undersökningsplikt när man köper något.
Därmed anser jag att vid tillfället när jag köpte klockan skulle jag kanske undersökt den mer noggrant precis som även Omen borde ha gjort,för det råder väl sällan köptvång när man tittar eller visar intresse för något?
Nu fattade jag ett snabbt och vad jag tycker helt rätt beslut att köpa tillbaks klockan utan diskusion och det gjorde jag enbart för att jag tycker att jag hade träffat en trevlig köpare som jag kunde skapa en bra relation med i framtiden eftersom vi delade gemensamma intresse samt att vi båda var företagare och därmed pratade samma språk.
För helt enligt lag så tror jag inte man kunde backat denna affären om jag inte velat det,jag kan ha fel?

Då har jag fått skriva av mig lite och summan av detta är att klockan fortfarande kan vara till salu till ett reducerat pris som jag och en ev köpare kommer fram till.

Trevlig helg alla klockvänner där ute! :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har nu haft lite tid att fundera samt titta närmare på klockan som jag fick tillbaka igår.
Visst finns det två "flagningar" på tavlan den ena hade jag koll på den andra hade jag inte sett och det är helt ärligt och inget som jag hittar på. Man måste tänka på att klockan är cirka 43 år gammal och kan därmed inte vara i nyskick även om en del "experter"
på detta forum verkar leva i tron om att det så kan vara fallet.
Tar faktist lite illa vid mig när man skriver och har åsikter om något som man endast sett på bild och inte i verkligheten eftersom tavlan upplevs mycket bättre i verkligheten än på bild.
Har fått en del pm från folk som tycker att den som sålde klockan till mig borde ta sitt ansvar,det vill jag inte hålla med om eftersom man alltid som köpare har en undersökningsplikt när man köper något.
Därmed anser jag att vid tillfället när jag köpte klockan skulle jag kanske undersökt den mer noggrant precis som även Omen borde ha gjort,för det råder väl sällan köptvång när man tittar eller visar intresse för något?
Nu fattade jag ett snabbt och vad jag tycker helt rätt beslut att köpa tillbaks klockan utan diskusion och det gjorde jag enbart för att jag tycker att jag hade träffat en trevlig köpare som jag kunde skapa en bra relation med i framtiden eftersom vi delade gemensamma intresse samt att vi båda var företagare och därmed pratade samma språk.
För helt enligt lag så tror jag inte man kunde backat denna affären om jag inte velat det,jag kan ha fel?

Då har jag fått skriva av mig lite och summan av detta är att klockan fortfarande kan vara till salu till ett reducerat pris som jag och en ev köpare kommer fram till.

Trevlig helg alla klockvänner där ute! :)
Om du nu kände till den ena flagningen på tavlan varför framgår detta inte av din annons? Är väl ingen stor hemlighet i klocksvängen att det stora värdet i en 1680 Red sitter just i tavlan.
 

vincent76

Omega
Om du nu kände till den ena flagningen på tavlan varför framgår detta inte i din annons? Är väl ingen stor hemlighet i klocksvängen att det stora värdet i en 1680 Red sitter just i tavlan.
Visst det kan man tycka så här i efterhand men samtidigt kan man inte beskriva varje repa eller defekt på klockan.
Jag ansåg inte att denna minimala skada var av så stor vikt men det är kanske för att jag lider av stor okunskap i ämnet?
 

Sond

Patek
Man får ju såklart sälja vad man vill om man är öppen med vad man säljer. Men på ett entusiastforum ökar ansvaret för säljaren att vara schyst och korrekt.

Ett sätt att vara så är att ta bra bilder av objekt men lägger ut på K&S här. Då kan köparen bilda sig en uppfattning om sådant som säljaren inte tänker på eller väljer att mörka.

Avslutet på denna affär skötte du helt enligt regelboken. Så ingen skugga på dig där. Men, på "vårt" K&S har man som säljare ett vidare ansvar än på Blocket. Här är det inte bara köparens undersökningsplikt som gäller enligt mig.

Och att Omen är en trevlig prick och företagare var ju bra i denna affär. Men jag som är korrekt och icke företagare, hade jag suttit med klockan nu..?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Visst det kan man tycka så här i efterhand men samtidigt kan man inte beskriva varje repa eller defekt på klockan.
Jag ansåg inte att denna minimala skada var av så stor vikt men det är kanske för att jag lider av stor okunskap i ämnet?
Har man köpt en 1680 Red fullset så inbillar iaf jag mig att man vet vad man gör, och nej man behöver inte beskriva varenda repa, men skador på en ovanlig tavla bör man nog ta med.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det ligget ansvar hos både köpare och säljare.

Säljaren ska på ett så korrekt sätt som möjligt beskriva det han säljer.

Köparen har också ansvar då denna har en undersökningsplikt av varan han tänker köpa.

Som tidigare påpekats i tråden ligger ju värdet i tavlan på 1680 red och därför borde den undersökas noggrant. Med det sagt tycker jag att både säljaren och köparen borde sett de fel som finns på tavlan.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Riktigt läckert mange, de e sånt där som ska sitta på din arm, gjorde sig riktigt riktigt bra på handleden med den blekta inserten. Härligt nyförvärv :)


Edit:synd det som hänt men jag hoppas verkligen att du hittar en ny röding för en sådan måste definitivt finnas i din samling :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en hel del som är kassa på att skriva annonser. För mig är det obegripligt och oförsvarbart, men å andra sidan har man olika referensramar och är olika petiga.

Jag tycker att man alltid ska ge så mycket information som möjligt när man lägger upp en annons, t ex:

Seriösa bilder som visar eventuella defekter och vad som ingår.

Det bra: Tavla och index matchar färgmässigt bla bla..
Det dåliga: Beskriver skada på tavla+boett, mm
Gången: Amplitud, täthet, gångavvikelse, gångreserv.
Övrigt: Eventuell historik, annat som kan vara bra att veta. Specifikationer.

Det tar inte så jäkla mycket tid och det kostar inte många kronor att kolla gång+täthet.
Samtidigt ger det en trygghet åt både köpare och säljare att båda vet det relevanta om objektet.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sedan är det ju att köpa säljare inte går att bortse ifrån.....om jag skriver att klockan är servad vid ett visst datum, så räcker det för mig. Går inte inte på anala detaljer....service ska man alltid räkna in i en vintagekalkyl...
 

Whedda

Rolex
Har nu haft lite tid att fundera samt titta närmare på klockan som jag fick tillbaka igår.
Visst finns det två "flagningar" på tavlan den ena hade jag koll på den andra hade jag inte sett och det är helt ärligt och inget som jag hittar på. Man måste tänka på att klockan är cirka 43 år gammal och kan därmed inte vara i nyskick även om en del "experter"
på detta forum verkar leva i tron om att det så kan vara fallet.
Tar faktist lite illa vid mig när man skriver och har åsikter om något som man endast sett på bild och inte i verkligheten eftersom tavlan upplevs mycket bättre i verkligheten än på bild.
Har fått en del pm från folk som tycker att den som sålde klockan till mig borde ta sitt ansvar,det vill jag inte hålla med om eftersom man alltid som köpare har en undersökningsplikt när man köper något.
Därmed anser jag att vid tillfället när jag köpte klockan skulle jag kanske undersökt den mer noggrant precis som även Omen borde ha gjort,för det råder väl sällan köptvång när man tittar eller visar intresse för något?
Nu fattade jag ett snabbt och vad jag tycker helt rätt beslut att köpa tillbaks klockan utan diskusion och det gjorde jag enbart för att jag tycker att jag hade träffat en trevlig köpare som jag kunde skapa en bra relation med i framtiden eftersom vi delade gemensamma intresse samt att vi båda var företagare och därmed pratade samma språk.
För helt enligt lag så tror jag inte man kunde backat denna affären om jag inte velat det,jag kan ha fel?

Då har jag fått skriva av mig lite och summan av detta är att klockan fortfarande kan vara till salu till ett reducerat pris som jag och en ev köpare kommer fram till.

Trevlig helg alla klockvänner där ute! :)

Även om jag tycker att du löste situationen på ett ypperligt sätt så kan jag inte annat än konstatera att defekterna på tavlan absolut inte framkommer i text eller bilderna i annonsen. Visst kan man inte redogöra för alla repor men vill man ha närmare 100k för en rödsub så måste man förstå att tavlan är väldigt stor del och behöver visas med tydligare bilder. Klockan var helt enkelt inte enligt bildernas och textens beskrivning.

Oavsett vad lagen säger hade jag önskat att det var någon form av standard på forumet att man som du mycket hedervärt gjort, lämnar några dagars öppet köp förutsatt att klockan inte är enligt beskrivning. Detta ökar tryggheten för köpare och minimerar risken för att man säljer något med en defekt man inte kände till. Sen är det ju alltid önskvärt att man tar tydliga bilder och beskriver klockan på bästa möjliga sätt.
 

Whedda

Rolex
Det finns en hel del som är kassa på att skriva annonser. För mig är det obegripligt och oförsvarbart, men å andra sidan har man olika referensramar och är olika petiga.

Jag tycker att man alltid ska ge så mycket information som möjligt när man lägger upp en annons, t ex:

Seriösa bilder som visar eventuella defekter och vad som ingår.

Det bra: Tavla och index matchar färgmässigt bla bla..
Det dåliga: Beskriver skada på tavla+boett, mm
Gången: Amplitud, täthet, gångavvikelse, gångreserv.
Övrigt: Eventuell historik, annat som kan vara bra att veta. Specifikationer.

Det tar inte så jäkla mycket tid och det kostar inte många kronor att kolla gång+täthet.
Samtidigt ger det en trygghet åt både köpare och säljare att båda vet det relevanta om objektet.

Vad du skriver är optimalt men för mig räcker det att säljaren skriver att det är Okänd gång, servicehistorik och täthet. Då har man ändå något att utgå från och iallafall jag skulle låta priset påverkas av detta.

Tycker inte att det bör vara ett krav att man lämnar in klockan för amplitud, gång, gångreserv etc. Däremot om en eventuell köpare vill veta kan det ju göras innan köpet men då till köparens kostnad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker inte att det bör vara ett krav att man lämnar in klockan för amplitud, gång, gångreserv etc. Däremot om en eventuell köpare vill veta kan det ju göras innan köpet men då till köparens kostnad.
Klart det inte ska vara ett krav, men på en så gammal och så dyr klocka kan jag tycka att det borde vara en självklarhet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte tidshållningen man betalar för.. Okänd servicehistorik är vanligt och då får man som köpare se det som en bonus om klockan mår bra. Service kostar småslantar i sammanhanget. Skicket på de dyra delarna som är väsentligt och då framförallt tavla och boett.
 
Topp