• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Känns väl spontant hyggligt prissatt i och med att det är en handlare. Såg den faktiskt irl för nån vecka sedan som hastigast och gillade tavlan och visarna som hade fin patina och matchade fint. Tror dock inte det är ett fat-font utan ett sk mid font, dvs ett serviceinsekt från 80-talet.
Är långt ifrån en expert på 1680 så ta inte detta inlägg för sanning.
 

poormans

Rolex
Känns väl spontant hyggligt prissatt i och med att det är en handlare. Såg den faktiskt irl för nån vecka sedan som hastigast och gillade tavlan och visarna som hade fin patina och matchade fint. Tror dock inte det är ett fat-font utan ett sk mid font, dvs ett serviceinsekt från 80-talet.
Är långt ifrån en expert på 1680 så ta inte detta inlägg för sanning.

redan borta så måste ha varit ok,
 

paradis

Audemars
image.jpeg
Min är också från 1977 med Mk I tavla . Fin patina .
 

alfie

Cartier
Det finns två stora kategorier av 1680: röd och vit, där den röda tillverkades mellan ca 1969 och 1975 och ungefär dubbelt så dyr som den vita som fanns fram till 1978. Det första är väl att bestämma vad din budget ska vara och om du gillar vit eller röd tavla bättre.

Min 1680 med mkV tavla från 1971
20160901_070311.jpg
Ruggit vacker den där
 

Espresso

Cartier
Hej,
Lånar tråden då den kändes relativt rätt för min fråga. Var i Genève i veckan och kollade klockor, mycket nytt men även vintage då det fanns en del trevliga handlare. Hos en återförsäljare så visades den här Sub 1680 upp. Han hävdade aldrig polerad, i sitt originalskick och fungerade fint. Jag kan varken speciellt mycket om Rolex, sub eller för den delen vintage så tänkte höra vad forumets åsikt är om Rolex Sub 1680 i guld. Tillverkades de många av den här typen, är de något att ha eller sjukt högt prissatta?

sub1680 gold.png

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-yellow-gold-nipple-dial--id8386103.htm
 

Espresso

Cartier
Ingen som hade några tankar om ovan, @Per du sitter ju inne med betydande erfarenheter. Är inte köpläge än, men hade varit kul att veta om det är värt sparandet.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen som hade några tankar om ovan, @Per du sitter ju inne med betydande erfarenheter. Är inte köpläge än, men hade varit kul att veta om det är värt sparandet.
Det exet var väl inte så kul? Service insert och sliten Bezel. Vet inte hur guldarna skall se ut i boett men lite väl tunna kronskydd?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte själv, därav frågan. Hur kan man se att det är ett service insert?
Med tunna kronskydd menar du då att den varit hårt polerad eller?
Den har inte lika tjock och bred font på siffrorna. En klocka från denna tidsperioden skall ha ett MK3 insert. Kan guldarna för dåligt men hade det varit en stålvariant hade de kronskydden varit väldigt polerade.

Eftersom du verkar ny på vintage så är en guldare i denna prisklassen kanske inte den bästa klockan att börja med. Min rekommendation är att börja med ngt billigare. Och sen plugga plugga plugga, finns mycket information där ute och när det kommer till vintage är kunskap allt!
 

Espresso

Cartier
Den har inte lika tjock och bred font på siffrorna. En klocka från denna tidsperioden skall ha ett MK3 insert. Kan guldarna för dåligt men hade det varit en stålvariant hade de kronskydden varit väldigt polerade.

Eftersom du verkar ny på vintage så är en guldare i denna prisklassen kanske inte den bästa klockan att börja med. Min rekommendation är att börja med ngt billigare. Och sen plugga plugga plugga, finns mycket information där ute och när det kommer till vintage är kunskap allt!
Tack för infon.
Nä vintage är inte mitt hemmaområde i nuläget. Jag var egentligen inte ute efter den här klockan alls. Har försökt läsa på mig om tudor snowflake och har letat lite efter en 9411. Det var i butiken i geneve som han visade mig den här Rolexen med och jag blev lite mer nyfiken på vad det var för klocka och om den var i så fint skick som han ville ge sken av :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för infon.
Nä vintage är inte mitt hemmaområde i nuläget. Jag var egentligen inte ute efter den här klockan alls. Har försökt läsa på mig om tudor snowflake och har letat lite efter en 9411. Det var i butiken i geneve som han visade mig den här Rolexen med och jag blev lite mer nyfiken på vad det var för klocka och om den var i så fint skick som han ville ge sken av :)
Jämför med denna, en annan tavla men samma referens och tidsperiod som enligt mig är i riktigt fint skick...
F27E1A22-8566-40A6-8141-7D125A486F5D.jpeg
 
Topp