Såg att jag nämnts i tråden. Ja 4,4 är en serviceboett. Det behöver inte vara dåligt. Tvärt om. Det kan - om boetten är ganska ny - vara ett bra sätt att få vintage som tål dagligt bruk så som det ursprungligen var tänkt. Det är ju trots allt en originaldel. Och det syns ju inte...
Men för många är det viktigare att få en klocka som helt igenom är orörd. I varje fall när det gäller mellanboett, bakboett, vridring, inlägg, tavla och visare. Att krona, tub, glas, packningar och slitdelar i verket är bytta känns rimligt.
Har klockan en utbytesboett brukar det reflekteras i priset. Och en säljare som inte har koll på att det handlar om en utbytesboett, kanske inte har koll på annat heller.
Klockan som sådan ser ganska sliten ut. Kolla strukturen på bandhornen. Den har blivit slipad. Länken ser riktigt risig ut. Olika nyans på tavlans index och visare, men det förekommer även på helt orörda klockor.
Utan att veta något om servicehistorik... Så skulle jag säga att priset måste ner. Tjugotusen spänn, en service och ett schysst Natoband och det kanske kan vara något i form av en så kallad beater, som kan tålas att användas hårt... Med vintage känsla.
Personligen skulle jag sikta på något fräschare. Utbytesboett eller ej. En bättre begagnad länk lär gå lös på femtusen, åtminstone.
Edit: kanske sitter Luminovavisare på. Inte så vintage...men ganska funktionellt.
A