• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 5513 från 1975

Tjena! Vet någon när rolex började med spider dial, hittat en sub från 1975 som jag funderar på att köpa, men säljaren vet inte så mycket om klockor och han säger att urtavlan ser sprucken ut och efter att han googlat bilder tycker han det ser ut att vara en spider dial. Fanns dessa så tidigt?

Jens
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rolex "började" inte med spider dial.

Det är en defekt, när lacken krackelerar.

En sub från 75 borde ha matt tavla, och bör inte bli "spider". Men den kan ju bli defekt på andra sätt som får det att likna spider.
 

Mr Chance

Kalmar
Spider web dial är en effekt av att lacken sprack när det började med lackade tavlor. Om jag inte är helt fel ute tror jag inte att man började med lackade tavlor förrän på 80-talet. Vilket serienummer har klockan?
 
Ja, det tyder på 1975. Finns det bilder på dinkan?

IIfSw2R.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tavlan bör vara nyare än 1984 enligt Max eminenta guide.

+++ Boett och tavla ser fina ut
--- Olika patina på visare och index

Vad är priset?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Sannolikt är det en serviceboett men tavlan är rätt och då har den inget med -75 att göra. Andra halvan 80-talet snarare. Plus bytta visare.
MHO: Walk away.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Såg att jag nämnts i tråden. Ja 4,4 är en serviceboett. Det behöver inte vara dåligt. Tvärt om. Det kan - om boetten är ganska ny - vara ett bra sätt att få vintage som tål dagligt bruk så som det ursprungligen var tänkt. Det är ju trots allt en originaldel. Och det syns ju inte...

Men för många är det viktigare att få en klocka som helt igenom är orörd. I varje fall när det gäller mellanboett, bakboett, vridring, inlägg, tavla och visare. Att krona, tub, glas, packningar och slitdelar i verket är bytta känns rimligt.

Har klockan en utbytesboett brukar det reflekteras i priset. Och en säljare som inte har koll på att det handlar om en utbytesboett, kanske inte har koll på annat heller.

Klockan som sådan ser ganska sliten ut. Kolla strukturen på bandhornen. Den har blivit slipad. Länken ser riktigt risig ut. Olika nyans på tavlans index och visare, men det förekommer även på helt orörda klockor.

Utan att veta något om servicehistorik... Så skulle jag säga att priset måste ner. Tjugotusen spänn, en service och ett schysst Natoband och det kanske kan vara något i form av en så kallad beater, som kan tålas att användas hårt... Med vintage känsla.

Personligen skulle jag sikta på något fräschare. Utbytesboett eller ej. En bättre begagnad länk lär gå lös på femtusen, åtminstone.

Edit: kanske sitter Luminovavisare på. Inte så vintage...men ganska funktionellt.

A
 

Weberg

Audemars
Såg att jag nämnts i tråden. Ja 4,4 är en serviceboett. Det behöver inte vara dåligt. Tvärt om. Det kan - om boetten är ganska ny - vara ett bra sätt att få vintage som tål dagligt bruk så som det ursprungligen var tänkt. Det är ju trots allt en originaldel. Och det syns ju inte...

Men för många är det viktigare att få en klocka som helt igenom är orörd. I varje fall när det gäller mellanboett, bakboett, vridring, inlägg, tavla och visare. Att krona, tub, glas, packningar och slitdelar i verket är bytta känns rimligt.

Har klockan en utbytesboett brukar det reflekteras i priset. Och en säljare som inte har koll på att det handlar om en utbytesboett, kanske inte har koll på annat heller.

Klockan som sådan ser ganska sliten ut. Kolla strukturen på bandhornen. Den har blivit slipad. Länken ser riktigt risig ut. Olika nyans på tavlans index och visare, men det förekommer även på helt orörda klockor.

Utan att veta något om servicehistorik... Så skulle jag säga att priset måste ner. Tjugotusen spänn, en service och ett schysst Natoband och det kanske kan vara något i form av en så kallad beater, som kan tålas att användas hårt... Med vintage känsla.

Personligen skulle jag sikta på något fräschare. Utbytesboett eller ej. En bättre begagnad länk lär gå lös på femtusen, åtminstone.

Edit: kanske sitter Luminovavisare på. Inte så vintage...men ganska funktionellt.

A

Vill bara flika in och säga att det här är precis sånt här man som nybliven Rolex-entusiast (nåja) vill läsa. Utförliga svar med information som fastnar och gör att man blir ännu mer intresserad och vill veta mer om dessa fantastiska accessoarer - grymt! :bookworm:
 
Topp