• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 5513 tips

Dessa lugs är lite väl polerad eller vad säger ni? Klockan har seri 19950XX, säljaren vill ha 6600EUR känns lite väl mycket eller har jag fel?

lugs.jpg


Vad tror ni om denna 5513 MK V då? den ser bra ut med tjocka och jämna lugs? den kostar lite mera £8000

dennadå.jpg
 
@grabbbbenVetejvad

Söker du köpråd? Känns lite märkligt om du gör detta samtidigt som du har en egen 5513 till salu här på KS?

;)
Ser inga problem med det? är sugen på att pröva en äldre sub. La up en bild på MK5 för jag ville se vad ni tyckte om den, tycker själv att den ser bra ut om man kollar på lugsen etc.

Här har du en orörd fin boett från samma tidsepok.

https://www.instagram.com/p/BI0LRjqjsA2/

2016-08-08_175808.jpg
Tack för bilderna @Per, den jag länkade har "lite" bevels vad jag kan se(om man nu jämför med den du visade). Får nog leta vidare.
bevels1.jpg
bevels2.jpg
bevels3.jpg
bevels4.jpg
bevels5.jpg
bevels6.jpg
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för bilderna @Per, den jag länkade har "lite" bevels vad jag kan se(om man nu jämför med den du visade). Får nog leta vidare.
bevels1.jpg
bevels2.jpg
bevels3.jpg
bevels4.jpg
bevels5.jpg
bevels6.jpg
Den är absolut polerad. Ganska hårt dessutom. Den är överlag rätt så mjuk på luggar och lugholes. Det är absolut inte ovanligt med äldre klockor. Ska du ha en opolerad tidig matt 5513 så är du säkerligen uppe i 90-100k är jag rädd för.
 
Den är absolut polerad. Ganska hårt dessutom. Den är överlag rätt så mjuk på luggar och lugholes. Det är absolut inte ovanligt med äldre klockor. Ska du ha en opolerad tidig matt 5513 så är du säkerligen uppe i 90-100k är jag rädd för.
Tack för svaren, har en budget på 80-90k, opolerad behöver den inte vara, bara den är inte hårt polerad som detta EX. Får leta vidare :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för svaren, har en budget på 80-90k, opolerad behöver den inte vara, bara den är inte hårt polerad som detta EX. Får leta vidare :D
Ha bara tålamod så hittar du något. Maila med lite bra handlare och berätta vad du letar efter så har du säkert bra alternativ rätt snabbt. Din budget räcker till en klart bättre sub. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
på den nedre bilden ser lugghålet ut att vara i skuldran och visst de kan vara jävligt nära men det och med tanke på hans recut kille så är jag nog lite skeptisk
Lugholesens placering är ibland uppe på beveln. Utan att klämma på den så skulle jag inte påstå att den är nyskuren. Du får självklart tycka vad du vill men Michael är en bra säljare och enligt egen utsago så ska han ha den själv. Känns tveksamt att han lasrar upp en klocka och skär till den för att visa upp den som sin egen.

Geoffs kan väl nt vara orörd? Det kan mycket väl vara vinkeln men plexit ser knappast ut som ett superdome..
Edit: kikade lite närmare på det och kan vara men ser inte ut som det är nog mer korrekt..
Glaset är bytt. Han påstår väl inte annat?
 

poormans

Rolex
Lugholesens placering är ibland uppe på beveln. Utan att klämma på den så skulle jag inte påstå att den är nyskuren. Du får självklart tycka vad du vill men Michael är en bra säljare och enligt egen utsago så ska han ha den själv. Känns tveksamt att han lasrar upp en klocka och skär till den för att visa upp den som sin egen.


jo han brukar aldrig skriva orört om de är recut men det lugghålet ser konstigt ut men kan ju iofs vara bilden/vinkeln oxå
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Lugholesens placering är ibland uppe på beveln. Utan att klämma på den så skulle jag inte påstå att den är nyskuren. Du får självklart tycka vad du vill men Michael är en bra säljare och enligt egen utsago så ska han ha den själv. Känns tveksamt att han lasrar upp en klocka och skär till den för att visa upp den som sin egen.


Glaset är bytt. Han påstår väl inte annat?
Nej det gör han inte, inte direkt iaf. Tycker bara att det är ett konstigt sätt att marknadsföra en klocka som "without service marks" när den fått glaset utbytt...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej det gör han inte, inte direkt iaf. Tycker bara att det är ett konstigt sätt att marknadsföra en klocka som "without service marks" när den fått glaset utbytt...
Han syftar på casebacket. Inga servicemärken som urmakaren ristat in i samband med service.

Här är min utan märken. :)

image.jpeg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Han syftar på casebacket. Inga servicemärken som urmakaren ristat in i samband med service.

Här är min utan märken. :)

image.jpeg
Jo det förstår jag med, vet inte var annars man skulle markera servicemarkering :)
Men likt andra handlare så får han det att framstå som att klockan aldrig ens varit öppnad.. "Dial appears to never have been taken out of the case and there are no service markings on the caseback".. Hursomhelst en finfin klocka men man ska nog inte köpa dem i tron att den är oöppnad/orörd:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo det förstår jag med, vet inte var annars man skulle markera servicemarkering :)
Men likt andra handlare så får han det att framstå som att klockan aldrig ens varit öppnad.. "Dial appears to never have been taken out of the case and there are no service markings on the caseback".. Hursomhelst en finfin klocka men man ska nog inte köpa dem i tron att den är oöppnad/orörd:)
Kan inte riktigt se att det gör någon skillnad. :)
 

M.M

Cartier
Säljare gör inte det alltid så lätt för oss mindre insatta; såg en annons för en 1680 red sub, fast den kom med en vit mk 3-tavla. Höjde lite på ögonbrynen då jag trodde tavlan som satt i spelade roll i sammanhanget (för annonseringen/försäljningen)... Förstår att den troligen såldes för att man sen ska byta till korrekt tavla (?), men är detta vanligt i Rolexannonser? Alltså att serienr på boetten avgör att den 'är' en röd sub, fast det sitter en vit tavla i?
Följdfråga: hade den som köpt den kunna sälja mk 3-tavlan och rakt av (mer el mindre) kunna ersätta den med en röd?

(lite luddiga frågor kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Säljare gör inte det alltid så lätt för oss mindre insatta; såg en annons för en 1680 red sub, fast den kom med en vit mk 3-tavla. Höjde lite på ögonbrynen då jag trodde tavlan som satt i spelade roll i sammanhanget (för annonseringen/försäljningen)... Förstår att den troligen såldes för att man sen ska byta till korrekt tavla (?), men är detta vanligt i Rolexannonser? Alltså att serienr på boetten avgör att den 'är' en röd sub, fast det sitter en vit tavla i?
Följdfråga: hade den som köpt den kunna sälja mk 3-tavlan och rakt av (mer el mindre) kunna ersätta den med en röd?

(lite luddiga frågor kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar)
Det var nog bara en vit 1680 med serienr från perioden då det kom röda.
Sälja den vita tavla är nog inga problem men hitta en bra röd tavla löst kanske är knivigare.
 
  • Like
Reactions: M.M
Topp