Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex 5513 tips

Diskussion i 'Vintage' startad av grabbbbenVetejvad, 8 augusti 2016.

1. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

grabbbbenVetejvad Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Dessa lugs är lite väl polerad eller vad säger ni? Klockan har seri 19950XX, säljaren vill ha 6600EUR känns lite väl mycket eller har jag fel?

lugs.jpg

Vad tror ni om denna 5513 MK V då? den ser bra ut med tjocka och jämna lugs? den kostar lite mera £8000

dennadå.jpg

Pauledward gillar detta.
  2. Emil Lydén

Emil Lydén Bonde

Från:
    Ljungby
  3. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    @grabbbbenVetejvad

Söker du köpråd? Känns lite märkligt om du gör detta samtidigt som du har en egen 5513 till salu här på KS?

;)

Teletomte, Quaker, aptorsken och 1 annan gillar detta.
  4. Per

Per Björklövens finest

Why? Skiljer många år dem imellan så de är väldigt olika.

@grabbbbenVetejvad: Fler bilder på luggarna. Från -68 så bör den ha rätt smaskiga bevels.

5. Per

Per Björklövens finest

jakob.dala, StarMan, Omen och 3 andra gillar detta.
  6. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Ser inga problem med det? är sugen på att pröva en äldre sub. La up en bild på MK5 för jag ville se vad ni tyckte om den, tycker själv att den ser bra ut om man kollar på lugsen etc.

Tack för bilderna @Per, den jag länkade har "lite" bevels vad jag kan se(om man nu jämför med den du visade). Får nog leta vidare.
    bevels1.jpg bevels2.jpg bevels3.jpg bevels4.jpg bevels5.jpg bevels6.jpg

Senast ändrad: 8 augusti 2016
  7. Per

Per Björklövens finest

Den är absolut polerad. Ganska hårt dessutom. Den är överlag rätt så mjuk på luggar och lugholes. Det är absolut inte ovanligt med äldre klockor. Ska du ha en opolerad tidig matt 5513 så är du säkerligen uppe i 90-100k är jag rädd för.

Gummo och Omen gillar detta.
  8. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tack för svaren, har en budget på 80-90k, opolerad behöver den inte vara, bara den är inte hårt polerad som detta EX. Får leta vidare :D

9. Per

Per Björklövens finest

Ha bara tålamod så hittar du något. Maila med lite bra handlare och berätta vad du letar efter så har du säkert bra alternativ rätt snabbt. Din budget räcker till en klart bättre sub. :)

10. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja då det är nog klokare att behålla den du har än att köpa den där hårdpolerade!

11. Per

Per Björklövens finest

12. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Den såg JÄVLIGT FIN UT @Per, klockan befinner sig i USA om jag inte såg fel? det som suger är att man åker på moms :(

13. Per

Per Björklövens finest

Prata med Geoff.

14. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Har skickat ett email :D

15. poormans

poormans Präst

16. Per

Per Björklövens finest

Jag tycker den ser snudd på oanvänd ut. Antar du resonerar annorlunda.

17. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Geoffs kan väl nt vara orörd? Det kan mycket väl vara vinkeln men plexit ser knappast ut som ett superdome..
    Edit: kikade lite närmare på det och kan vara men ser inte ut som det är nog mer korrekt..

alldeles nyss

18. poormans

poormans Präst

på den nedre bilden ser lugghålet ut att vara i skuldran och visst de kan vara jävligt nära men det och med tanke på hans recut kille så är jag nog lite skeptisk

19. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
  20. Per

Per Björklövens finest

Lugholesens placering är ibland uppe på beveln. Utan att klämma på den så skulle jag inte påstå att den är nyskuren. Du får självklart tycka vad du vill men Michael är en bra säljare och enligt egen utsago så ska han ha den själv. Känns tveksamt att han lasrar upp en klocka och skär till den för att visa upp den som sin egen.

Glaset är bytt. Han påstår väl inte annat?

21. M.M

M.M Friends of KS

I skicket som dessa (länkade ovan), vilken prisklass är man på då?

22. poormans

poormans Präst

23. Per

Per Björklövens finest

Eller så har du bara fel..

JLW, Guillbert och k0ltrasten gillar detta.
  24. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Nej det gör han inte, inte direkt iaf. Tycker bara att det är ett konstigt sätt att marknadsföra en klocka som "without service marks" när den fått glaset utbytt...

25. Per

Per Björklövens finest

Han syftar på casebacket. Inga servicemärken som urmakaren ristat in i samband med service.

Här är min utan märken. :)

image.jpeg

Mernis Bajra gillar detta.
  26. Per

Per Björklövens finest

Geoff skulle ha hysteriskt mycket för sin. Jag köpte en från 1971 i liknande skick men med lite mer wear för 9k usd. För all del kompispris men jag tror att man kan hitta bra ex för ca 90-100 svenska.

image.jpeg

27. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Jo det förstår jag med, vet inte var annars man skulle markera servicemarkering :)
    Men likt andra handlare så får han det att framstå som att klockan aldrig ens varit öppnad.. "Dial appears to never have been taken out of the case and there are no service markings on the caseback".. Hursomhelst en finfin klocka men man ska nog inte köpa dem i tron att den är oöppnad/orörd:)

28. Per

Per Björklövens finest

Kan inte riktigt se att det gör någon skillnad. :)

29. M.M

M.M Friends of KS

Säljare gör inte det alltid så lätt för oss mindre insatta; såg en annons för en 1680 red sub, fast den kom med en vit mk 3-tavla. Höjde lite på ögonbrynen då jag trodde tavlan som satt i spelade roll i sammanhanget (för annonseringen/försäljningen)... Förstår att den troligen såldes för att man sen ska byta till korrekt tavla (?), men är detta vanligt i Rolexannonser? Alltså att serienr på boetten avgör att den 'är' en röd sub, fast det sitter en vit tavla i?
    Följdfråga: hade den som köpt den kunna sälja mk 3-tavlan och rakt av (mer el mindre) kunna ersätta den med en röd?

(lite luddiga frågor kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar)

30. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Det var nog bara en vit 1680 med serienr från perioden då det kom röda.
    Sälja den vita tavla är nog inga problem men hitta en bra röd tavla löst kanske är knivigare.

M.M gillar detta.