Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex 5513

Diskussion i 'Vintage' startad av Elvis82, 26 januari 2015.

1. Elvis82
    Trådstartare

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Jag har tittat runt lite på äldre rolex sub (ref 5513) då suget efter crémefärgade index växt sig allt starkare :).

På en av kandidaterna noterade jag dock att lumen verkar kladdigt applicerad och då blir man förstås lite orolig.

Är detta ett solklart case av relume eller finns det naturliga orsaker som kan ge samma fenomen? (Exemplaret i fråga är från 1985)

image.jpg

2. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Kul val av klocka! Underskattad modell tycker jag men jag är jävig :) Har själv haft en.
    Svårt att se på den lite oskarpa bilden ifall det är relum. Jag har faktiskt inte sett nån där de vart och kladdat lysmassa på vg-index. En del har dock blivit väldigt flammiga i färgen. Det allra vanligaste är dock att tavlan är utbytt efs lacken sprack så kolla så att det inte är nyare servicetavla på. Bjussar på en bild av min gamla... 5513.png

Grafton gillar detta.
  3. Elvis82
    Trådstartare

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Den såg riktigt mysig ut!
    Ja, det enklaste är väl att fråga säljaren vad denne vet om historiken. Det är främst på index kl.3 som jag reagerade på att vg-ramen inte var lika tjock runt om.

4. thomastheswede

thomastheswede Borgare

...har en 16750 som jag är 100% säker på är original och även den har lite slarvig lume just på "stavarna". De runda plupparna ser bra ut.

jabla gillar detta.
  5. Elvis82
    Trådstartare

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Ok, tack för info. Är det något som man hittar på många refar och årgångar eller är det specifikt för nån period på 80 -talet tro? (tänker 16750 med vitguldsindex bör också vara 80-tal?)

6. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Min 16750 är från 87 (9.4 serial). Du kan ju söka efter redan sålda klockor på t.ex. HQ Milton och 10past som ju har hög bildkvalitet så du kan zooma och se hur det ser ut.

Lite detektivarbete är ju alltid en del av klockjakten!

7. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Kollade just på ett foto som jag hade på min 5513 med "spyderweb" tavla (från 1985) den har också "kladdiga" index. ;)

image.jpg

image.jpg

Mvh
    Micke

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      183,9 KB
      Visningar:
      42
    jabla gillar detta.
  8. Elvis82
    Trådstartare

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Se där ja... Har surfat runt lite och det verkar som att det förekommer. Med tanke på att patina på visare och tavla matchar väldigt bra och säljaren inte har något att tillägga ang historiken så kanske det bara är att köra ;)

Gummo och Bomier gillar detta.
  9. Elvis82
    Trådstartare

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Hmm.. Noterade nu även att insidan av boettlocket var stämplat 5512. Franken? Vintage känns sjukt lurigt ibland, fast det kanske är en del av tjusningen :)

10. thomastheswede

thomastheswede Borgare

11. Elvis82
    Trådstartare

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
  12. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Bara köra! Men det är inte bara köra;) Innan du låter köpet gå igenom tycker jag du ska låta rob e kolla klockan så att allt stämmer. Det kostar 500 att låta dem göra äkthetskoll. Helt klart värt det! Speciellt ifall det skulle visa sig att nåt är knas.

Grafton, jabla och Elvis82 gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    5513 hade vitguldstavlor mellan 1984-1989.

Elvis82 gillar detta.