• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 5513

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Jag har tittat runt lite på äldre rolex sub (ref 5513) då suget efter crémefärgade index växt sig allt starkare :).

På en av kandidaterna noterade jag dock att lumen verkar kladdigt applicerad och då blir man förstås lite orolig.

Är detta ett solklart case av relume eller finns det naturliga orsaker som kan ge samma fenomen? (Exemplaret i fråga är från 1985)

image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kul val av klocka! Underskattad modell tycker jag men jag är jävig :) Har själv haft en.
Svårt att se på den lite oskarpa bilden ifall det är relum. Jag har faktiskt inte sett nån där de vart och kladdat lysmassa på vg-index. En del har dock blivit väldigt flammiga i färgen. Det allra vanligaste är dock att tavlan är utbytt efs lacken sprack så kolla så att det inte är nyare servicetavla på. Bjussar på en bild av min gamla...
5513.png
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Den såg riktigt mysig ut!
Ja, det enklaste är väl att fråga säljaren vad denne vet om historiken. Det är främst på index kl.3 som jag reagerade på att vg-ramen inte var lika tjock runt om.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Ok, tack för info. Är det något som man hittar på många refar och årgångar eller är det specifikt för nån period på 80 -talet tro? (tänker 16750 med vitguldsindex bör också vara 80-tal?)
 

thomastheswede

Audemars
Min 16750 är från 87 (9.4 serial). Du kan ju söka efter redan sålda klockor på t.ex. HQ Milton och 10past som ju har hög bildkvalitet så du kan zooma och se hur det ser ut.

Lite detektivarbete är ju alltid en del av klockjakten!
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kollade just på ett foto som jag hade på min 5513 med "spyderweb" tavla (från 1985) den har också "kladdiga" index. ;)

image.jpg


image.jpg


Mvh
Micke
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    171.1 KB · Visningar: 57

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Kollade just på ett foto som jag hade på min 5513 med "spyderweb" tavla (från 1985) den har också "kladdiga" index. ;)

image.jpg


image.jpg


Mvh
Micke
Se där ja... Har surfat runt lite och det verkar som att det förekommer. Med tanke på att patina på visare och tavla matchar väldigt bra och säljaren inte har något att tillägga ang historiken så kanske det bara är att köra ;)
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Hmm.. Noterade nu även att insidan av boettlocket var stämplat 5512. Franken? Vintage känns sjukt lurigt ibland, fast det kanske är en del av tjusningen :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Se där ja... Har surfat runt lite och det verkar som att det förekommer. Med tanke på att patina på visare och tavla matchar väldigt bra och säljaren inte har något att tillägga ang historiken så kanske det bara är att köra ;)
Bara köra! Men det är inte bara köra;) Innan du låter köpet gå igenom tycker jag du ska låta rob e kolla klockan så att allt stämmer. Det kostar 500 att låta dem göra äkthetskoll. Helt klart värt det! Speciellt ifall det skulle visa sig att nåt är knas.
 
Topp