• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 6694 vs. Datejust?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gents,

Tänkte höra om någon har provat 6694 oysterdate (34mm) och kan säga hur den är jämfört med en vanlig DJ? Gillar den gamla looken men är rädd att den kommer kännas för liten (tänker mig att ha den på oyster, ej läder)

ping Silverminken, andheg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har haft 6694:an. Jämfört med DJ (som jag har nu) tycker jag att du får mycket mer klocka i en DJ. Är du rädd för att den ska kännas för liten bör du nog inte köpa en 6694, den är liten med dagens mått. Tänk på att 6694 är 19mm mellan luggarna...

image.jpg

Här på min 16-17 handled:
image.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Håller nog med Ernesto. Ur mitt perspektiv, handled runt 19, är den för liten. Har en ärvd Seamaster från -69 som mäter 34mm och den använder jag aldrig/sällan för att den känns så liten. Kanske en vanesak. Sedan lättare få tag på länkar/band med 20mm lugg. Menmen, känns det rätt, så...:)
 

Sond

Patek
Jag har ju en Air King på 34 mm(19 mellan luggarna) och en Seamaster på 34 med 19 mellan luggarna. Jag tycker inte de är för små, men visst är de lite mindre. Såklart. Att sedan 36 mm är den perfekta storleken på en icke dykare/flygare/kronograf är en annan sak. Som vanligt betyder urtavlans storlek en hel del. Och ju mindre klockan är ju större betydelse har det.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bra inspel

Köpte nyligen en 36mm gammal seamaster, den kör jag på läder och känns ej för liten. Kan i och för sig bero på att glasringen är rätt smal samt att tavlan är ljus

Gillar oyster + slät ring, men att hitta en vettig 1600 till rimligt pris är inte alltid så lätt. Därmed mitt lilla intresse för en sån här;
DSCN7542.JPG
 

Marckus

Panerai
Har haft flera 6694, av någon outgrundlig anledning, och de har känts rätt tråkiga i mina ögon. Är nog mest för att jag har svårt att motivera skruvad krona i kombination med manuellt uppdrag på en klocka som i övrigt inte har så mycket att erbjuda jämfört med t ex en samtida air-king eller dylikt.
 

_jonte

Patek
Skillnaden mellan dessa på handleden upplevs som minimal. Skiljer dock 20 år mellan dem samt att den mindre har oysterlänk. En manuell lär också vara ett par mm tunnare. Ca 19cm handled.
2014-05-02111814.jpg~original
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag gillar dem skarpt! Nu är jag rätt van vid mögel i den storleken då jag nästan endast har äldre klockor i lådorna! Bytte till mig denna från Silverminken!
DSCF2052.JPG
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kanske ska börja rota efter en 1600 då...

med all rätt. någon enklare i 34mm kommer bara kännas som ett sämre substitut och som resultat för dåligt tålamod :)

edit: skall tilläggas att jag älskar mindre ur med, men då får man nog gå på något rektangulärt som tex. en gammal cartier eller annan "banan-klocka-à-la-aurum".
 

Sond

Patek
Om vi ska fresta med lite bilder så...
IMG_9455.jpg

IMG_8131.jpg


En Air-King är alltid trevligt. För mig är det snudd på obegripligt at någon kan välja bort en sådan klocka för att den är 34 mm.
 

Bilagor

  • IMG_7993.jpg
    IMG_7993.jpg
    125.8 KB · Visningar: 100

Vonlind

Panerai
Jag har haft 6694:an. Jämfört med DJ (som jag har nu) tycker jag att du får mycket mer klocka i en DJ. Är du rädd för att den ska kännas för liten bör du nog inte köpa en 6694, den är liten med dagens mått. Tänk på att 6694 är 19mm mellan luggarna...

image.jpg

Här på min 16-17 handled:
image.jpg


Meine freunde, vart införskaffades ringen? Snygg!
 
Topp