• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD stryper re-sell

Läste just om en Rolex AD i norra England som vid uthämtning av en 126600 krävde avplastning samt att butiken behåller cert i 6 månader.
Kunden fick inte veta detta vid beställning då även handpenning som jag förstår det erlagts utan först när den skulle hämtas ut.
Avplastning kan jag köpa, lite som att bilhandlare plockar bort all skyddsplast vid köp av ny bil.
Att behålla certet i 6 månader vet i fan dock.
Lätt att se varför dem vill göra så men ändå märkligt då detta verkar ha mörkats innan uthämtning.
Kunden hade även kontaktat Rolex och fått till svar att det var upp till butiken.
Vad tror ni, är detta något vi kommer se mer av?
Om det klart och tydligt meddelas att så är fallet vid beställning kan jag väl med viss tvekan tycka att det är ok men lite lökigt känns det allt även om anledningen känns ganska klar.
Vad tycker ni?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Låter märkligt och framförallt om de inte upplyst om det innan.
Varför skulle ad hålla certet? Får man inte sälja inom 6 månader?
Hört från flera håll att AD avplastar vilket också är sjukt i mina ögon. Sälj skiten bara. Det är därför AD finns.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skulle jag aldrig acceptera, väldigt märkligt rent sakrättsligt också, på vilken grund skulle Säljaren innehålla den viktigaste värdehandlingen för klockan? Då ska jag innehålla viss del av köpeskillingen i motsvarande mån i sådant fall.

För övrigt övertygad om att det skulle anses vara ett oskäligt avtalsvillkor enligt svensk rätt.
 

Bottega

Cartier
När jag köpte min 116610ln så plastade de av direkt på plats, frågade inte så mycket om det. Men inget om att cert ska behållas i 6mån, kanske är få ADs som gör så?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
För att...?
Det tillhör ju klockan och köpet. Det är väl självklart att kund ska få med det.
Jag tillhör skaran som låter butiken plocka av plasten åt mig, och när de lämnar plasten på boettlocket så rycker jag den själv direkt.

Det enda viktiga för mig är att klockan de facto är inplastad när jag får den i handen i butiken. Helst får det vara som Patek, att klockan ligger i en fabriksförsluten plastpåse som inte öppnats förrän jag köper den.

Vad gäller certet så är det väl lite knasigt, men samtidigt kul att de jävlas lite. :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tillhör skaran som låter butiken plocka av plasten åt mig, och när de lämnar plasten på boettlocket så rycker jag den själv direkt.

Det enda viktiga för mig är att klockan de facto är inplastad när jag får den i handen i butiken. Helst får det vara som Patek, att klockan ligger i en fabriksförsluten plastpåse som inte öppnats förrän jag köper den.

Vad gäller certet så är det väl lite knasigt, men samtidigt kul att de jävlas lite. :)
Du låter butiken plocka av plasten åt dig men det viktigaste är att klockan är inplastad när du får den i handen?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vill inte ha en klocka som varit avplastad i butik och testats av massa människor högt och lågt. Jag vill ju ha känslan av att det jag köper är nytt, annars kan jag ju lika gärna köpa LNIB och spara pengar..
Förstod bara inte om du ville ha den inplastad eller inte när du plockar ut den :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Halva nöjet med att köpa en ny klocka är ju att själv få pilla loss alla små plastbitar som sitter här och var (älskar Rolex plastduttande, hittade förresten en plastbit för några veckor sen jag inte ens visste fanns där). Plastar butiken av klockan kan jag ju fasen lika gärna köpa begagnat från första början, finns ju ingen nykänsla kvar då.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Halva nöjet med att köpa en ny klocka är ju att själv få pilla loss alla små plastbitar som sitter här och var (älskar Rolex plastduttande). Plastar butiken av klockan kan jag ju fasen lika gärna köpa begagnat från första början, finns ju ingen nykänsla kvar då.
Lite så. Men är ju så förbannat mycket plast på nya Rolex. Hittade fortfarande plast en månad senare på min EXP1.

Men nu går vi lite OT :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ska du inte sälja klockan direkt spelar det väl ingen roll om du får vänta certet några månader. Som @vaniljglass skrev, kul att de jävlas lite.
Så ponera att du köper en bil (förvisso kopplat till andra legala frågor såvitt avser försäkring etc. men vi bortser från det), skulle du känna att det var helt okej att ägarregistreringen överfördes till dig efter ett halvår?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Faan va jobbigt!!! Jag håller med @vaniljglass med att köper jag nytt så är det JAG som ska plasta av under mina promisser inte butiken! och plasta av gör jag när- och var JAG vill...i butiken eller hemma i lugn och ro med en god dryck typ.
Fast det var ju inte vad jag skrev :D

Jag bryr mig inte om att plasta av. Det viktiga för mig är känslan av att klockan är helt ny, sen får butikpersonalen mer än gärna rycka av allt och korta länken åt mig.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Är ni gråhandlare hela bunten? :) Det här gör ju Rolex för att sådana som oss ska kunna köpa tex en Daytona inom överskådlig framtid.
Vad väljer ni, 3 års väntetid och certet direkt eller 1 års väntetid för klockan och sedan ytterligare några månader för certet?
 
Topp