• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD stryper re-sell

MånsT

Rolex
Låter idiotiskt, har man betalat för klockan så ska man få med sig allt hem också (plasten är väl skitsamma med syftar på certet). Om ADn dessutom inte berättade villkoren vid beställning så hade jag sagt ifrån att de kan sälja sin klocka till någon annan istället.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Att plasta av klockan är självklart en service som AD borde erbjuda vid varje nyköp om kunden så önskar. Att kräva att klockan avplastas i butiken innan kunden får lämna med den verkar dock märkligt. Hade inte accepterat det om AD krävt det när jag köpt Rolex ny därifrån. Att AD kräver att få behålla certifikat i sex månader efter att kunden hämtat ut klockan låter också smått crazy. Hade defintivt inte köpt klocka därifrån. Vad händer om klockan blir stulen eller skadas vid längre vistelse i annat land efter köpet exempelvis utan certifikat?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Att plasta av klockan är självklart en service som AD borde erbjuda vid varje nyköp om kunden så önskar. Att kräva att klockan avplastas i butiken innan kunden får lämna med den verkar dock märkligt. Hade inte accepterat det om AD krävt det när jag köpt Rolex ny därifrån. Att AD kräver att få behålla certifikat i sex månader efter att kunden hämtat ut klockan låter också smått crazy. Hade defintivt inte köpt klocka därifrån. Vad händer om klockan blir stulen eller skadas vid längre vistelse i annat land efter köpet exempelvis utan certifikat?
Tror det handlar mer om att vi är så jävla "vana" vid rätten att få plasta av själva.

Och vad som händer? Du ber AD:n visa certet för försäkringsbolaget? :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Total idioti och ger garanterat omvänd effekt mot den önskade, att minska re-sell... priserna kommer stiga ännu mer och fler kommer sälja BNIB.
Captain-Picard-Facepalm.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Är det bara jag som misstänker att detta gjordes för att försvåra direkt försäljning av klockan till ett högre pris? Då är det helt ok i min bok. Jag vill kunna köpa en klocka jag gillar utan att stå i en kö som delvis består av människor på jakt efter snabba pengar.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Är det bara jag som misstänker att detta gjordes för att försvåra direkt försäljning av klockan till ett högre pris? Då är det helt ok i min bok. Jag vill kunna köpa en klocka jag gillar utan att stå i en kö som delvis består av människor på jakt efter snabba pengar.
Fast det är ju irrelevant i min mening i alla fall - även om jag tänkt behålla klockan i hela mitt liv vill jag ändå ha allt jag betalar för på en gång.

Vad händer om AD:n går i konkurs? Vad händer om deras butik brinner ner? Så står jag där utan cert som aldrig kan ersättas. Osv osv, finns massor av anledningar till att få med sig certet på en gång.
 

Reverso

Panerai
Det låter helt vansinnigt!

Om de hade informerat kunden innan köpet om vad deras lilla lömska plan var så är det en sak, om han hade vetat om förutsättningarna.

Men att glatt åka in till butiken för att hämta sin nya efterlängtade klocka och på plats få reda på att de ska behålla certifikatet i 6 månader - det är sannerligen inte ok!

Personligen så hade jag aldrig accepterat det.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Fast det är ju irrelevant i min mening i alla fall - även om jag tänkt behålla klockan i hela mitt liv vill jag ändå ha allt jag betalar för på en gång.

Vad händer om AD:n går i konkurs? Vad händer om deras butik brinner ner? Så står jag där utan cert som aldrig kan ersättas. Osv osv, finns massor av anledningar till att få med sig certet på en gång.

:) Du har helt rätt om din rätt. Men chansen att plastkortet skulle brinna ner ihop med hela butiken eller att en Rolex AD skulle gå i konkurs är väldigt små (sedan skulle du alltid kunna kräva ersättning eftersom du hade begärt ett inlämnings kvitto på certet).
Vad skulle du helst kunna göra - ta klockan och certifikatet hem direkt eller köpa en daytona, batman, SD 43 utan långa köar?

Detta är inget jag skulle gilla i vanliga fall hellre, men jag blir mindre förbannad om motiven hos AD är tänkt att hjälpa kunder, inte bara vara jobbiga.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
:) Du har helt rätt om din rätt. Men chansen att plastkortet skulle brinna ner ihop med hela butiken eller att en Rolex AD skulle gå i konkurs är väldigt små (sedan skulle du alltid kunna kräva ersättning eftersom du hade begärt ett inlämnings kvitto på certet).
Vad skulle du helst kunna göra - ta klockan och certifikatet hem direkt eller köpa en daytona, batman, SD 43 utan långa köar?
Min andra mening är ju bara ett "what if"?
Jag vill fortfarande ha allt jag betalar för på en gång.

En annan sak om det vore standard eller att certet skulle ta 6 månader att framställa - men nu finns det ju.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Min andra mening är ju bara ett "what if"?
Certet är säkrare hos ADn än hemma hos dig. Jag ser inga risker alls om du hade begärt ett papper att certet hade lämnats hos AD och de tar ansvar för det under 6 månader de vill behålla det. Min poäng är att the goal justifies the means.
 

MånsT

Rolex
Certet är säkrare hos ADn än hemma hos dig. Jag ser inga risker alls om du hade begärt ett papper att certet hade lämnats hos AD och de tar ansvar för det under 6 månader.
Var det är säkrast kan väl gå på ett ut om man har ett kassaskåp hemma. Saken är väl att om du har fått det så är det ditt ansvar, händer något när det är hos ADn kanske det blir bökigare att reda ut? Eller kanske bara mitt tankesätt.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Var det är säkrast kan väl gå på ett ut om man har ett kassaskåp hemma. Saken är väl att om du har fått det så är det ditt ansvar, händer något när det är hos ADn kanske det blir bökigare att reda ut? Eller kanske bara mitt tankesätt.

Kanske. Tänker någon på säkerheten när man lämnar in sin klocka till AD för service?
Hur som helst, är det villkorad av AD att lämna certet och avplasta klockan kan man alltid tacka nej till köpet och vara sur på AD i någon nätforum. :D
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte vad jag tycker i frågan ärligt talat.
Å ena sidan tycker jag att det är bra att man motverkar "BNIB"-säljarna som vill tjäna en hacka på eftertraktade kö-modeller, men å andra sidan tycker jag att det är självklart att jag ska få med allt som tillhör klockan när jag köper det.

Det som jag däremot är säker på är att det är fel av AD att inte informera om detta i förväg. Har ej läst ursprungstråden, så jag utgår bara från det som har skrivits här.
 
Senast ändrad:

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Att plasta av är ingen big deal för mig alls, men att behålla cert i 6 månader är jag inte helt ok med. Men å andra sidan förstår jag också att man vill strypa försäljningen på splitternya klockor då folk enbart köper den för att sälja dyrare en kvart senare.

Men jag vill ha alla grejer direkt så jag kan förvara det själv.

Skulle dock vara rätt nice om AD kunde förvara allt åt en som ett bankfack, med en låg avgift och så kan man hämta ut det när man behöver.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Porsche gör f.ö. lite samma sak numera när det kommer till deras GT-modeller. Jag har ställt mig i kö och då ville de ha diverse olika uppgifter av mig. Allt för att försäkra sig om att bilen hamnar hos en person som tänker använda den och inte kränga dyrare.
 

Fanboy

Cartier
Klart man vill dra av plasten själv när man köper något i den prisklassen. Apple låter t.om kunderna dra av plasten på deras datorer själv, när man vill ha genomgång i butiken för att det förstår känslan av att bryta förpackningen.
 
Topp