• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD stryper re-sell

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu vet ju alla att det ska ingå ett certifikat.

Men jo, Rolex säger visst att det ingår.

Screen%20Shot%202017-07-06%20at%2011.00.06_zpsuatne6hf.png

7EBEA119-8FCB-4673-B3EB-A642A5847E73_zpsn3fbmnwn.jpg

(Dock äldre men du förstår).
Om bara den övre finns idag på deras hemsida betyder det ju inte att den följer med vid köpet, men visst. Hindrar ju dock inte en AD från att hålla på det med den texten iaf.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om bara den övre finns idag på deras hemsida betyder det ju inte att den följer med vid köpet, men visst. Hindrar ju dock inte en AD från att hålla på det med den texten iaf.
All Rolex watches have an international 5-year guarantee, issued by Rolex itself, that will be completed and dated by our Official Rolex Dealer at the time of the purchase?
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Problemet är väl att återförsäljaren inte upplyste om att de behåller certet 6 månader när handpenningen lades? Helt orimligt betende.

Själva grejen att behålla certet 6 månader ser jag inget problem med om de informerar om detta innan köp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Undrar detsamma?
Jag tolkar det som att Rolex säger att garanti, dvs också certifikat tecknas vid köptillfället?
Ja? Har jag aldrig sagt emot? Att du däremot får den i handen är inte lika självklart? Det är ju rätt vanligt att man får det men står iaf inte i klartext att man får det.
 

Krabbeluring

Cartier
Låter idiotiskt. Säg att man köper en klocka för 80k och av någon anledning behöver pengarna - blir av med jobbet, blir sjuk etc etc. Då ska någon tomte sitta och trycka på certet i 6 månader? Vad tusan man gör med klockan efter man erlagt pengar är inte deras ensak.

Hade bojkottat den dealern, och uppmanat alla att göra detsamma.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Funkar förmodligen om du går till samma säljare men ingen annanstans. Cert = garanti.
Du tänker utöver det lagstadgade då ja, kan säkert stämma. Får väl se om detta kommer bli ett fenomen att hålla på cert, isf borde de lösa denna biten. Ska bli intressant och följa detta om det är en ny trend vi ser här. Patek var väl inne på detta med?
 

forsii

Omega
Men förhelvete det är ju en del av ritualen. Vet själv när jag köpt någonting dyrt, exempelvis en dator eller liknande. Jag ser alltid till att det är rent och städat i lägenheten innan jag plastar av sakerna. Det är en ritual som hör till köpet och som många sagt....det ska ske på ens egna villkor.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Men förhelvete det är ju en del av ritualen. Vet själv när jag köpt någonting dyrt, exempelvis en dator eller liknande. Jag ser alltid till att det är rent och städat i lägenheten innan jag plastar av sakerna. Det är en ritual som hör till köpet och som många sagt....det ska ske på ens egna villkor.
Helst ska man ju vara naken också, för att få den riktigt intima känslan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men förhelvete det är ju en del av ritualen. Vet själv när jag köpt någonting dyrt, exempelvis en dator eller liknande. Jag ser alltid till att det är rent och städat i lägenheten innan jag plastar av sakerna. Det är en ritual som hör till köpet och som många sagt....det ska ske på ens egna villkor.
Tänkte bara flika in att det finns konstiga individer som inte resonerar likadant. Köper jag en bil förväntar jag mig att bilhandlaren att kastar ur all plast runt klädseln och köper jag en klocka ser jag gärna att butikspersonalen plockar bort plasten medans jag avnjuter lite champagne.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Är ni gråhandlare hela bunten? :) Det här gör ju Rolex för att sådana som oss ska kunna köpa tex en Daytona inom överskådlig framtid.
Vad väljer ni, 3 års väntetid och certet direkt eller 1 års väntetid för klockan och sedan ytterligare några månader för certet?
Vilket skitsnack!
Är Rolex intresserade av att sälja mer klockor så ökar de väl tillverkningsgraden. Detta är nog enbart tilltag från missunnsam AD.
Låt säga att jag vill lägga klockan i bankfack som investering, kan jag inte få behålla min egen plast? Vad händer om AD kursar eller om köparen går bort? Är väl inte säkert att anhöriga känner till att cert ligger hos AD och rutnar. Bojkott av piss-AD känner jag.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade nog inte brytt mig om ifall de ville plasta av klockan vid disken (för jag förstår om det är frustrerande för dem att klockan säljs vidare med ytterligare 50% marginal runt hörnet), men certet är mitt vid köp och det ska de ge faan i. Tycker jag. Det är ju helt orimligt att de skulle kunna behålla det, oavsett anledning tycker jag.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Allt som begränsar vad jag som kund kan göra med MIN klocka är fel som jag ser det. Vill jag av någon anledning sälja min klocka efter tre månader så ska inte Rolex sätta käppar i hjulet för det.
 

forsii

Omega
Tänkte bara flika in att det finns konstiga individer som inte resonerar likadant. Köper jag en bil förväntar jag mig att bilhandlaren att kastar ur all plast runt klädseln och köper jag en klocka ser jag gärna att butikspersonalen plockar bort plasten medans jag avnjuter lite champagne.
Håller helt och hållet med såklart. Hade blivit galen om bilhandlaren lämnat all skyddsplast plus att jag skulle se ut som en idiot om jag åker hem i bilen. Det skiljer sig såklart från produkt till produkt men när det gäller klockor etc så antar jag att det är en speciell känsla att själv dra av plasten.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Alla ni som är så förbannade på att någon begränsar köparens frihet att flippa klockan direkt eller beundra certifikatet varje kväll innan läggdags glömmer en viktig sak - köparen i frågan visste att han skulle behöva avplasta klockan och lämna certet hos ad i 6 månader innan affären var klar. Han kunde ha sagt nej och gått därifrån.

Jag sålde en Panerai med full set, fast boxen fanns utomlands. Köparen var ok med att få klockan och pappren vid köper och vänta på boxen i 4-7 veckor.
Det begränsade inte hans förmåga att använda klockan. Eller att sälja den i fall han skulle behöva - bara att hitta en köpare som är ok med att vänta tills boxen kommer.
 
Jag vet inte vad jag tycker i frågan ärligt talat.
Å ena sidan tycker jag att det är bra att man motverkar "BNIB"-säljarna som vill tjäna en hacka på eftertraktade kö-modeller, men å andra sidan tycker jag att det är självklart att jag ska få med allt som tillhör klockan när jag köper det.

Det som jag däremot är säker på är att det är fel av AD att inte informera om detta i förväg. Har ej läst ursprungstråden, så jag utgår bara från det som har skrivits här.

Vad gäller avplastning kunde jag inte bry mig mindre. Att avplasta min SubC tog ca 3 veckor totalt då jag fann plast på skumma ställen var och varannan dag.. irriterande :)

Tycker du sammanfattat väldigt bra. Folk gnäller höger och vänster om aspekterna som är fel utan att se varför man gör det. Som du säger är det ju självklart egentligen att kunden ska få med allt vid ett köp. Men att man kanske ska kunna sälja vidare den direkt till ett högre pris i en "obruten" förpackning blir ju också fel och då borde avplastning vara ett rimligt alternativ, men blir ju tråkigt för dem som vill plasta av hemma också vilket jag kan förstå.
 
Topp