• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex analyseras av Sveriges Radio programmet Stil idag

erlpes

Omega
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/692202?programid=2794

Gäst som är med och diskuterar är Per Nilsson på King

Rolex – populär prestige för ängsliga män eller tidlös (förlåt) klassiker?
Rolex är ett klockmärke som lyckats klättra upp – och klamra sig fast – på både popularitets- och prestigetoppen i (snart) hundra år. Hur gick det till?
Kommande avsnitt

sänds kl 10.03

3659812_2194_1233.jpg

Montrarna förbereds på klockmässan Baselworld i Basel, Schweiz. Foto: Georgios Kefalas
FÖLJ OSS
Klockföretaget, som är baserat i Basel i Schweiz, jämförs ofta med en schweizisk bank – konservativt, hemlighetsfullt, mycket försiktigt – och även ganska så självgott. Men så är det också världens största tillverkare av armbandsur av lyxmodell. Ett märke vars produkter inte bara prytt handlederna på presidenter, och politiker. Även kungligheter och stjärnor inom film och sport har under åren stoltserat med märket. Något som företaget inte var sena med att använda sig av för att bygga upp varumärket – och få det att bli förknippat med framgång.

Men oavsett vad man tycker om Rolex – och det är det många som gör – så finns det färre som har några invändningar mot själva produkternas kvalitet. Utan det är snarare den image klockorna omgärdas av som leder till diskussioner om huruvida märket är fågel, fisk eller mittemellan.

Är det tråkiga klockor från ett trist företag som aldrig förnyar sig? Är det överprisade klockor för vräkiga typer som kör suvvar, gillar stora köttbitar och aldrig tackar nej till en golfrunda eftersom det är där man egentligen gör affärer? Eller är det tåliga klockor som håller stilen, oavsett trender?

Det är kort sagt ett motsägelsefullt märke på många sätt. Vilket förstås också det har bidragit till dess popularitet.

I veckans program berättar vi mer om hur armbandsklockan kom att bli en statussymbol och hur en klocka kan rädda ett affärssamtal. Vi besöker också en pantbank – där just exklusiva armbandsklockor är ett av de vanligaste värdeföremålen att pantsätta. Och så tar vi en närmare titt på en statussymbol i matvärlden – hummern.

Veckans gäst är Per Nilsson, chefredaktör på modemagasinet King.
 

demondave

Rolex
Stil brukar vara intressant och välgjort, ska bli intressant. Kul med lite andra perspektiv än här, vi är kanske lite färgade ;)
 

Fredig

Cartier
Är oftast ute och kör på fredagar... Men just idag när de faktiskt pratar KLOCKOR på stil så är man på kontoret :arghh:
 

azcii

Patek
2-Faktor
Där ser man, man tror alltså att Rolex kommer ifrån Rolls-Royce och Timex , hade ingen aning om det
 
Topp