• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex analyseras av Sveriges Radio programmet Stil idag

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/692202?programid=2794

Gäst som är med och diskuterar är Per Nilsson på King

Rolex – populär prestige för ängsliga män eller tidlös (förlåt) klassiker?
Rolex är ett klockmärke som lyckats klättra upp – och klamra sig fast – på både popularitets- och prestigetoppen i (snart) hundra år. Hur gick det till?
Kommande avsnitt

sänds kl 10.03

3659812_2194_1233.jpg

Montrarna förbereds på klockmässan Baselworld i Basel, Schweiz. Foto: Georgios Kefalas
FÖLJ OSS
Klockföretaget, som är baserat i Basel i Schweiz, jämförs ofta med en schweizisk bank – konservativt, hemlighetsfullt, mycket försiktigt – och även ganska så självgott. Men så är det också världens största tillverkare av armbandsur av lyxmodell. Ett märke vars produkter inte bara prytt handlederna på presidenter, och politiker. Även kungligheter och stjärnor inom film och sport har under åren stoltserat med märket. Något som företaget inte var sena med att använda sig av för att bygga upp varumärket – och få det att bli förknippat med framgång.

Men oavsett vad man tycker om Rolex – och det är det många som gör – så finns det färre som har några invändningar mot själva produkternas kvalitet. Utan det är snarare den image klockorna omgärdas av som leder till diskussioner om huruvida märket är fågel, fisk eller mittemellan.

Är det tråkiga klockor från ett trist företag som aldrig förnyar sig? Är det överprisade klockor för vräkiga typer som kör suvvar, gillar stora köttbitar och aldrig tackar nej till en golfrunda eftersom det är där man egentligen gör affärer? Eller är det tåliga klockor som håller stilen, oavsett trender?

Det är kort sagt ett motsägelsefullt märke på många sätt. Vilket förstås också det har bidragit till dess popularitet.

I veckans program berättar vi mer om hur armbandsklockan kom att bli en statussymbol och hur en klocka kan rädda ett affärssamtal. Vi besöker också en pantbank – där just exklusiva armbandsklockor är ett av de vanligaste värdeföremålen att pantsätta. Och så tar vi en närmare titt på en statussymbol i matvärlden – hummern.

Veckans gäst är Per Nilsson, chefredaktör på modemagasinet King.

Sakfel i första meningen...blir riktigt sugen på att lyssna, not. Basel!?
 
"Baserat i Basel"
Eh, nej?
Geneve om jag får be. (När man ändå är inne på spåret "Lite finare, lite bättre.")
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det var bland det sämsta jag har hört! När man pratade om humrar 10 min trodde jag att jag hamnat i fel program.
 

notnA

Omega
Alla stickspåren klippte sönder programmet helt. Hade annars varit kul att höra en riktig analys av Rolex, typ var de har varit och var de är på väg stil- och varumärkesmässigt.
 

Gurgel

Cartier
Tyckte inte att programmet gav ett skit. Visst, de fick sagt att det i vissa subkulturer uppfattas som en karriärmarkör med klockor. Men det var väl också ungefär det. Och att Rolex är konservativa.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Äntligen tagit mig tid att lyssna på programmet. Några ovan här sänkte förväntningarnam, jag tyckte det var helt ok. @notnA jag tycker att de berörde varumärkets historia rätt väl. Allt från hur de blev synonymt med vattentät, robusthet för att sedan på 80-talet ganska radikalt förändra marknadsföringen och syftet med produkterna. Vidare så intervjuade de ju redaktör från King för att få en nylägesanalys på varumärket så jag tycker verkligen inte det var dåligt producerat med tanke på formatet och målgruppen.
@Gurgel: Rolex är statusmarkörer punkt, upplys mig gärna om en subkultur där bära Rolex inte är det. Sen visst, att jag ta upp att Rolex är konservativa är inte direkt hämnandsväckande journalistik då så gott som alla lyxkonsumtionsvaror är definerade av konvervatism.
 

Gurgel

Cartier
Äntligen tagit mig tid att lyssna på programmet. Några ovan här sänkte förväntningarnam, jag tyckte det var helt ok. @notnA jag tycker att de berörde varumärkets historia rätt väl. Allt från hur de blev synonymt med vattentät, robusthet för att sedan på 80-talet ganska radikalt förändra marknadsföringen och syftet med produkterna. Vidare så intervjuade de ju redaktör från King för att få en nylägesanalys på varumärket så jag tycker verkligen inte det var dåligt producerat med tanke på formatet och målgruppen.
@Gurgel: Rolex är statusmarkörer punkt, upplys mig gärna om en subkultur där bära Rolex inte är det. Sen visst, att jag ta upp att Rolex är konservativa är inte direkt hämnandsväckande journalistik då så gott som alla lyxkonsumtionsvaror är definerade av konvervatism.
Jag menade inte att påstå att Rolex inte är en statusmarkör, precis som du säger är det naturligtvis det i hela samhället. Vad jag menade var att det kändes ganska självklart, att de la tid på att berätta att det i bankvärlden anses vara en statusmarkör tycker jag var ointressant, det är ju givet. För alla.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag menade inte att påstå att Rolex inte är en statusmarkör, precis som du säger är det naturligtvis det i hela samhället. Vad jag menade var att det kändes ganska självklart, att de la tid på att berätta att det i bankvärlden anses vara en statusmarkör tycker jag var ointressant, det är ju givet. För alla.
Förlåt om jag var lite otrevlig, jag vaknade på offensiven imorse.
Det är rätt intressant med just bankvärlden, har själv varit i den och det är verkligen så. Jag tror att det lätt blir lite så eftersom klädkod och dylikt är väldigt homogent. Det ska gärna vara kostym och skor från en handfull märken. Nyexaminerade som kommer in med billiga dåligt sittande kostymer blir fort tillrättavisade, armbandsuret påpekas kort därefter att klädseln nått representabel standard.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Kul att de gjort ett intressant program om armbandsur överhuvudtaget, även om jag tyckte att hummer-inslaget var onödigt långt.
Jag tycker om Rolex som armbandsur men tycker att det är tråkigt att det har blivit ett status-/snobbmärke.
 

Gurgel

Cartier
Förlåt om jag var lite otrevlig, jag vaknade på offensiven imorse.
Det är rätt intressant med just bankvärlden, har själv varit i den och det är verkligen så. Jag tror att det lätt blir lite så eftersom klädkod och dylikt är väldigt homogent. Det ska gärna vara kostym och skor från en handfull märken. Nyexaminerade som kommer in med billiga dåligt sittande kostymer blir fort tillrättavisade, armbandsuret påpekas kort därefter att klädseln nått representabel standard.
Ingen som helst fara! Tog inte alls illa upp, jag uttryckte mig väldigt oklart.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag menade inte att påstå att Rolex inte är en statusmarkör, precis som du säger är det naturligtvis det i hela samhället. Vad jag menade var att det kändes ganska självklart, att de la tid på att berätta att det i bankvärlden anses vara en statusmarkör tycker jag var ointressant, det är ju givet. För alla.
Twisten på detta var väl att om man kommer tillräckligt högt upp så går man tillbaks till swatch/plast...

Hummer-spåret var väldigt konstigt, verkligen att gripa efter halmstrån för att få tala om något annat.
Hummern är väl kompis med ostron.
Skämt o sido, det kändes som om man väntade på att de skulle knyta ihop hummer/ostron-säcken, men det kom ju alldrig. Märkligt.
 
Topp