• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex bästa släpp i modern tid?

Ministern

Founder
2-Faktor
Har synat Rolex hemsida och specifikationerna nu, och konstaterat att vad som skiljer Yacht Master från Submariner är bezel som kan vridas åt båda hållen, 100m WR och det nya armbandet. Resten verkar vara rent kosmetiskt, dvs material och färg på t.ex urtavlan. Samma mått och urverk. Dock finns YM i en mindre variant också.
Jag menar såklart inte att skjuta ner YM på nåt sätt, jag var mer nyfiken på vad som faktiskt skiljer de båda modellerna åt. För mig som har ett relativt nyvunnet Rolexintresse så är ju modellerna mer eller mindre identiska, jämfört med till exempel Submariner vs Datejust.

Då tycker jag du skall detaljstudera boetterna, de har inte många likheter.
 

Psykel

Patek
Då tycker jag du skall detaljstudera boetterna, de har inte många likheter.
Med risk för att framtså som en idiot, men enda skillnaden jag kan se är att bandhornen har en lite annorlunda profil och att bandet har någon annorlunda infästning. Jag som har ett klockintresse på mindre än 1 år har inte ett lika tränat öga, kan jag tänka mig. Vet liksom inte riktigt vad det är jag ska titta på.
Jag tar tacksamt emot upplysning på vad som skiljer boetterna åt, vill gärna lära mig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Med risk för att framtså som en idiot, men enda skillnaden jag kan se är att bandhornen har en lite annorlunda profil och att bandet har någon annorlunda infästning. Jag som har ett klockintresse på mindre än 1 år har inte ett lika tränat öga, kan jag tänka mig.
Jag tar tacksamt emot upplysning på vad som skiljer boetterna åt, vill gärna lära mig.

Titta på luggarna, ovansida, sida och under. Se även boett sidan.
 

Psykel

Patek
Det stämmer, formen är annorlunda, så även poleringen. Enda likheten är att de är 40 mm och med 20 mm mellan luggarna.
Som sagt, erfarna Rolexspanare har tränade ögon. Vid första anblicken ser de likadana ut.
Tacksam för upplysningarna! Jag som växte upp med SVT's Hjärnkontoret vet att "frågar man inget får man inget veta". ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Som sagt, erfarna Rolexspanare har tränade ögon. Vid första anblicken ser de likadana ut.
Tacksam för upplysningarna! Jag som växte upp med SVT's Hjärnkontoret vet att "frågar man inget får man inget veta". ;)

Som sagt, YM har en äldre boett än den som sitter på flera sportrolex idag, det sitter det sk. maxicaset på dessa.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Lätt ett "ja" på den frågan - helvete vad fin den är. En polare till mig har den och även i verkligheten är den fantastisk.
 

Landshark

Cartier
Lätt ett "nej" på den frågan - helevete vad fin den är!
Men att det skulle vara det bästa släppet i "modern tid", dvs från medeltiden tills idag tycker jag är väl stora ord. :pompus:

Saxat från Wikipedia:
[Modern historia eller modern tid, också känd i Nordeuropa som nya tiden eller nyare tiden, är ett samlingsbegrepp över den historiska tidsperiod som följde efter Medeltidens slut, tog sin början omkring sekelskiftet 1500 och pågår fram till nutid.]

För övrigt ett djävla oskick av TS att endast hänvisa till en länk utan skärmdump eller andra bilder... ;)
 

Psykel

Patek
Om nya YM och sub-c är lika så är DD och sub-C också lika, och det vore en jävla hädelse att säga.
#vågavägragubbsubben
Nu vet jag ju att folk är ganska olika på hur detaljpetig man är, men personligen tycker jag att YM och Sub är lika i hänseende till exempelvis index, bezel, kronskydd.
På samma sätt som (iallafall jag) tycker GMT, SD, SDDS är lika Sub (och i utsträckning YM och även, bortsett från bezel, Explorer).
Andra tycker säkert att det inte finns en gnutta delad DNA mellan Sub och SD.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nu vet jag ju att folk är ganska olika på hur detaljpetig man är, men personligen tycker jag att YM och Sub är lika i hänseende till exempelvis index, bezel, kronskydd.
På samma sätt som (iallafall jag) tycker GMT, SD, SDDS är lika Sub (och i utsträckning YM och även, bortsett från bezel, Explorer).
Andra tycker säkert att det inte finns en gnutta delad DNA mellan Sub och SD.

För en oinitierad är säkert alla olika Mercedesmodeller (för att ta ett exempel) säkert exakt likadana men för en entusiast är det som natt och dag. Rolex använder sig för övrigt av samma urverk i flera modeller. Inga konstigheter alls.
 

Psykel

Patek
För en oinitierad är säkert alla olika Mercedesmodeller (för att ta ett exempel) säkert exakt likadana men för en entusiast är det som natt och dag. Rolex använder sig för övrigt av samma urverk i flera modeller. Inga konstigheter alls.
Jodå, men som sagt: det finns dom som tycker att en Mercedes-modell är 100% olik en annan, även om det enda som skiljer är ett AMG-emblem.
Om vi ska dra liknelsen längre... För somliga är Sub och YM som G-klass och AMG-GT. För andra som C200 och C250.
Personligen så sitter jag kanske i sitsen som ser Sub och YM som C-klass och E-klass. Uppenbart olika modeller, men vad är det egentligen som skiljer dom åt? För i mina ögon är dom ganska snarlika.
Än en gång, hardcore Merca-fans ser ju absolut noll likheter mellan C-klass och E-klass, annat än emblemet i nosen.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Måste säga att jag har väldigt, väldigt svårt för den... Föööööör mycket bara. Rätt smaklös och vulgär i sin design. Sen kan jag väl tänka mig att det var ett bra släpp för Rolex!

Edit: Ändrar mig. Kollade på lite bilder och lite cool är den, men fortfarande inte värst snygg.
 

Psykel

Patek
Du har själv räknat upp skillnaderna rätt bra och dessutom fått hjälp av andra i tråden?
Nu, ja. Tycker dock fortfarande att YM och Sub är väldigt lika varandra, jämfört med exempelvis DJ.
Det var mer av en hypotetisk frågeställning, hur jag kände när jag först jämförde modellerna.
 
  • Like
Reactions: Zed

Psykel

Patek
Nu (och många andra gånger) är det ju försök till överdrift och hyperbol :)
Jag vet att vissa saker gör vissa människor kränkta, men att påstå att nya YM och sub är lika är jävligt snett i min värld :) de är Rolex-lika, men inte mer.
Då ber jag om ursäkt för kränkningen. Det var definitivt inte meningen.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker nya YM är kalasbra, men är kluven inför att man som sagt gjort bandet med rakt avslut till en boett med rundat. Varför inte bara löst det som på Daytona eller Day-Date med rakare infästning? Ja, jag vet - det kommer en med länk också, men ändå.
Är det bestämt och bekräftat att den kommer med länk? Finns det något hum om när i så fall?
 

tomasb

Breitling
Kan man kalla DJ2 för modern tid? Ända moderna Rolexen som ger ha-begär för mig (med flöjtad bezel). Annars föredrar jag vintage-Rolex.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nej det är inte bekräftat att det kommer en med länk, visst det kan ske, men man vet aldrig vad Rolex har i kikaren. Personligen tror jag dock inte att det kommer.

Kanon, noterat. Min känsla att det var lite märkligt om de hade släppt en länk så tätt inpå. Men vi får se hekt enkelt. Tack för svaret.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
För en oinitierad är säkert alla olika Mercedesmodeller (för att ta ett exempel) säkert exakt likadana men för en entusiast är det som natt och dag. Rolex använder sig för övrigt av samma urverk i flera modeller. Inga konstigheter alls.
Det är väl ingen skillnad mellan C220 och E55:p rullar på fyra hjul båda två, fast E55 kanske har finare fälgar:D
 
Topp