Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Bombay 40/50-tal?

Diskussion i 'Vintage' startad av Rå Lex, 30 juni 2016.

1. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Hej,

Ny på forumet. Gillar både gammalt o nytt o har lite i gömmorna, ofta inhandlat på resor runtom i världen. Oftast automatiskt och IWC, Rolex, Breitling, Omega samt lite annat med.

Köpte bif. klocka i Karachi för så där 20 år sedan. Dom gillar/gillade mest nytt och det var i närmaste skrotpris för denna på den tiden. På senare tid har jag litegranna intresserat mig för att ta reda på lite mer. Boetten är vad jag kan se/förstå honeycomb mönstrad. Står som brukligt Oyster Perpetual under ROLEX i höjd med dessa knappt läsbart. Står SWISS under den arabiska 6:an. Har kikat en del på internet, men hittar ingen likadan, liknar en semibubbleback lifesaver från 1954, men ej helt. Ofta är det quarter arabic dial, men här är det bara 3-9-6 som är arabic. Klockan fungerar, men saknar sekundvisare än så länge, har tänkt försökt lösa det, men vet ej om det är svårt att få tag i, om det är "special" för denna modellen eller om det finns "stock". Någon som vet lite mer om detta ur??

Tacksam för lite input!

IMG_7991.JPG IMG_7992.JPG IMG_7993.JPG Rå Lex

Spincini, eriksson850, Weasel och 4 andra gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Känner mycket väl igen boetten med de plana boettsidorna men kan inte referensnummer. Du har inga nummer ingraverade mellan bandhornen på uret?

3. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Näh, inte vad jag kan se tyvärr.

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Den är väldigt lik ref 6352 DeepSea men kan ju finnas fler.

Vonlind, eriksson850 och Torsten gillar detta.
  5. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Påminner om min VDs 6024 från 1954, 36 mm....som vi nu fått fason på efter 10 år i en byrålåda.....hade inte du en sådan tidigare @Aurum ?
    Den gjordes bara i 1000 x under 1år, flesta i ss.....men några få även i yg och wg...fanns med olika tavlor

image.jpeg

Spincini, _jonte, Stroboman och 3 andra gillar detta.
  6. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Ja, mycket lik ref 6532! Skillnaden är att 6:an & 9:an inte är öppna på min, samt att "Oyster Perpetual" ej är lika brett, samt att det inte står "deep sea". Men det är kanske mer kosmetiska skillnader?

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jo det tror jag det var men boetten är en helt annan än den TS har. TS boett är ju lite speciell då den har plana boettsidor som sportrolex.

Första träffen på Google är mitt gamla ex...
    http://klocksnack.se/threads/fsot-rolex-ref-6024-36-mm-och-nu-12-000-såld.3745/

Senast ändrad: 30 juni 2016
    _jonte och Davvan gillar detta.
  8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Osäker på om det finns fler referenser som har dessa plana boettsidor, de som utmärker din mest. Tavelvarianter finns det en hel drös av och skulle inte förvåna mig om de bytte lite hur som när det begav sig. Så att hitta en lämplig sekundvisare borde gå då den mest hänger ihop med de andra visarna och tavlan, inte boetten primärt. Sedan kan jag tycka att just sekundvisaren inte är så viktig att den är helt rätt, viktigast är att den är i rätt stil och tidsanda.

9. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Rolex 6098:ish? Förvisso guld index/text.

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Läser folk inte tråden eller? Kolla boettsidorna.

Strindberg gillar detta.
  11. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Läser du inte mitt :ish ? :)

theargonaut gillar detta.
  12. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Hm.......6098 är mer eller mindre exakt, iom honeycomb i boett, slutna siffror, rätt subtil text i övrigt. Ger ett bra hum om ev. rätt stuk på sekundvisare med.

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Du blandar ihop urtavla och boett. Boetten är stålhuset som omsluter verk/tavla. Tavlan kan man hitta på andra modeller på 34 mm, det är boetten som avgör vad det är för modell.

14. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Jo, jag förstår vad du menar och vet vad en boett är :) , är nog som du säger att det finns kanske "ihopaplock"-modeller.

15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kollade upp vilket ur du syftade på med semi bubbleback lifesaver och tror du kan ha rätt där. Ref 6332 kan ha tavla som din och boetten ser rätt ut. För att vara helt säker får du öppna boettlocket och se vilket nummer som står där.

Gummo och theargonaut gillar detta.
  16. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

oj, du hittade bättre bild än vad jag gjorde, denna var "klockren"(ursäkta min dåliga humor...)skall förbi urmakar´n i e.m för att se om han kan lösa en sekundvisare på sikt. Skall återkomma om vad som döljer sig under boett-locket. Den var rätt fräck med metall-armband faktiskt!

Aurum gillar detta.
  17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Som du ser verkar det som att Rolex ofta använde sekundvisaren ovan. Den bör vara blånerad för att vara rätt till ditt ur kan jag tänka mig. Nitade oysterlänkar är fina men kostar en del idag. Är den 19 mm kan du däremot komma undan rätt lindrigt.

18. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Det är 19 mm. Var får man tag på en dylik länk på ett bra sätt?

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ebay, men då måste man kunna sina grejer. Annars finns vintage rolex forum som är lite dyrare men är också säkert. Finns massa olika modeller och tror de flesta om inte alla passar din boett om man böjer ändlänkarna rätt.

20. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Ok, tack.

21. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Då var det bekräftat, det står 6332 i boettlocket. Även III 64, så antar den är från första kvartalet 1964?
    Står även 64715 i urverket, antar det är en hänvisning till 1964 med?

IMG_8002.JPG IMG_8003.JPG IMG_8002.JPG IMG_7998.JPG IMG_8001.JPG IMG_7997.JPG

eriksson850, Aurum och Gummo gillar detta.
  22. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Intressant info! Q3 1964 säger jag.....är det bara skit kring gängorna är har vi ett fall av pitting här, dvs angripen metall?

23. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Menade 3:e kvartalet så klart. Tror det är skit från gummi-packningen mest.

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Frågan är om du ser en liten axel i visarcentrum? Kan hända att det är denna som gått sönder annars och därför satte man inte bara tillbaka visaren. Vild spekulation. Ser även att rotorn är fel ditsatt, ska bara sitta en liten skruv vid infästningen.

1964 känns väl för nytt? Säker på att det inte är en femma, dvs -54?

eriksson850 och Davvan gillar detta.
  25. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Vid närmare koll, så tror även jag den måste vara från 54:a, satt just o kikade på det. Hittar inga 6332 från 64:a på nätet, men gott o väl många från -54:a som ser nära nog exakt likadana ut. Lite väl risig för en 60-talare med? Min urmakare blev helt nervös av att bara titta på denna..., bad mig försöka hitta en sekundvisare, har kikat lite nu, men verkar inte lätt. Tips mottages tacksamt & tack för dina observationen Aurum, skall vidarebefodra den dag jag hittar en sekund-visare.

Aurum gillar detta.
  26. poormans

poormans Präst

jag har en i nyskick liggandes men den är inte billig

27. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Rå Lex gillar detta.
  28. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    +1
    Tänkte samma sak när jag zoomade in. Tror det krävs ett nytt hjul med pivot för sekundvisaren. Hade samma problem med min gamla certina ds.
    Ofta sitter det hjulet en bit in, så att serva klockan samtidigt som man byter hjul och visare känns vettigt, om den nu har gått av dvs.

Rå Lex och Aurum gillar detta.
  29. Rå Lex
    Trådstartare

Rå Lex Torpare

Tack för tips om visare Davvan, tyvärr stod det "no longer in stock" vid annonsen, rött hade varit o.k.

30. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Be dem kontakta dig om något dyker upp.......har handlat lite av dem.....bra.....dock lite pricy.....

Rå Lex gillar detta.