• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex borde göra en 38mm sub!

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Smått otrevlig diskussion detta blev. De första subbarna måttade väl 37 när de kom (62xx, rätta mig om jag har fel), och efterföljande 6538 etc sedan 38mm. Så ja, subbar har växt precis som alla andra klockor i denna stora klocktrend som råder och även smittat av sig på Rolex – om än i mindre grad än hos många andra fabrikanter. Nu kanske inte 16610/14060>116610/114060 var en ökning i rena millimeter men en rejäl förändring i form och upplevelse, de nya är mkt större.

Man behöver inte vara en kvinna eller ha klena handleder för att vilja ha en mindre sub. Löjligt resonemang. Man kanske helt enkelt vill ha en mer klassisk herrstorlek. Det skulle jag vilja. Alla vill heller inte ha gamla modeller/vintage/begagnade klockor, de nya håller en högre byggkvalité och finish, framförallt länken.

Jag står fast vid att en Submariner byggd på nya Explorers case och med glidelock skulle vara suverän för de flesta, och jag är övertygad om att denna skulle sälja mycket mer än maxi-subs.

Håller med till 100% den nya explorern är den enda sport rolexen som fortfarande har kvar rolex former. Förstår inte alls hur dom tänkte när dom designade den nya subben.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Alla är överens om att det inte är mm som är det viktigaste utan totaluplevelsen. Totaluplevelsen är att maxi caset är på tok för stort och därmed inte lämpligt att vistas i oficiella sammanhang. Möjligtvis ok på 300meters djup men inget att bära med hedern i behåll ovanför ytan...

Officiella sammanhang......kom igen..... en onsdagkväll under föräldrarmötet....typ?
 

BOTL

Panerai
Alla är överens om att det inte är mm som är det viktigaste utan totaluplevelsen. Totaluplevelsen är att maxi caset är på tok för stort och därmed inte lämpligt att vistas i oficiella sammanhang. Möjligtvis ok på 300meters djup men inget att bära med hedern i behåll ovanför ytan...

Faller hedern på maxicaset så har man andra problem i livet. Då är man smått löjlig.
 

BOTL

Panerai
Ämnet verkar väcka avsky hos många.

Lite oklart vilket ämne du syftar på, att man som du uttalar dig "inte kan bära en 40mm klocka med maxicase är ett sånt problem och huvudbry för dig ämne" så väcker det inte avsky men en undran i mitt huvud.
Läs tidningen och se vad som händer i världen och fundera på detta med nyanser. Om detta är ett sånt problem eller kanske bara du som har hjärnspöken.
Tonen i mitt svar kan uppfattas hårt men är absolut inte det, ibland ska man bara ta ett steg tillbaka och se sig om och fundera över vad man gör och hur man tänker.

Det som väcker avsky hos mig är när personer tror att pondus, heder och respekt hänger på vilken klocka man bär på armen eller vilken adress man bor på.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Lite oklart vilket ämne du syftar på, att man som du uttalar dig "inte kan bära en 40mm klocka med maxicase är ett sånt problem och huvudbry för dig ämne" så väcker det inte avsky men en undran i mitt huvud.
Läs tidningen och se vad som händer i världen och fundera på detta med nyanser. Om detta är ett sånt problem eller kanske bara du som har hjärnspöken.
Tonen i mitt svar kan uppfattas hårt men är absolut inte det, ibland ska man bara ta ett steg tillbaka och se sig om och fundera över vad man gör och hur man tänker.

Det som väcker avsky hos mig är när personer tror att pondus, heder och respekt hänger på vilken klocka man bär på armen eller vilken adress man bor på.
Med ovanstående resonemang kan man inte intressera sig eller bry sig om någonting annat än Charlie Hebdo utan att riskera att framstå som osympatisk... Vitsen med forum som dessa är väl ändå att man tillåts ta ställning och intressera sig för något så världsligt som boettstorleken på ett armbandsur. Antaganden och förenklingar som dina är lätta att ta till när man icke finner ord. Tycker man att frågeställningar som denna är oviktiga och anala bör man nog hålla sig till kommentatorsfältet på aftonbladet... Bara det faktum att man lägger pengar på en klocka istället för att skänka pengar till behövande borde göra alla småborgeliga medlemar här till världsfrånvända egoister så lägg ned det heliga maria snacket och gå ut o gör lite nytta i världen...
 

BOTL

Panerai
Med ovanstående resonemang kan man inte intressera sig eller bry sig om någonting annat än Charlie Hebdo utan att riskera att framstå som osympatisk... Vitsen med forum som dessa är väl ändå att man tillåts ta ställning och intressera sig för något så världsligt som boettstorleken på ett armbandsur. Antaganden och förenklingar som dina är lätta att ta till när man icke finner ord. Tycker man att frågeställningar som denna är oviktiga och anala bör man nog hålla sig till kommentatorsfältet på aftonbladet... Bara det faktum att man lägger pengar på en klocka istället för att skänka pengar till behövande borde göra alla småborgeliga medlemar här till världsfrånvända egoister så lägg ned det heliga maria snacket och gå ut o gör lite nytta i världen...

Nej det är just ditt resonemang som är löjligt och onyanserat och att gömma sig bakom det argument du för är väl ett bevis på det, och som du själv nämnde att det ämne du pratar om väcker avsky hos många. kanske en hint?

Jag jobbar inom vården, donerar till läkare utan gränser, drar ihop event för att bidra till välgörenhet och försöker göra lite gott i vardagen också. Du kan säkert hitta ett par såna trådar bara här.

Nästa gång du är ute i svängen på dina officiella sammanhang hoppas jag du har hunnit lösa en 38mmklocka så du kan gå därifrån med hedern i behåll.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Alla är överens om att det inte är mm som är det viktigaste utan totaluplevelsen. Totaluplevelsen är att maxi caset är på tok för stort och därmed inte lämpligt att vistas i oficiella sammanhang. Möjligtvis ok på 300meters djup men inget att bära med hedern i behåll ovanför ytan...
Och vad grundar du det på? maxi caset sitter skit bra på många. Exempelvis mig. Hade nog kunnat bära upp lite större också.
Om något inte borde vistas i officiella sammanhang med hedern i behåll så är det dina åsikter om de är som du håller på nu. Köp en 14060 utan maxi case eller äldre ref om du har kärring handleder och inte kan bära upp maxi caset istället för att slänga ut idiotiska kommentarer om andra här på forumet som om att de är obildade bland annat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ämnet verkar väcka avsky hos många.
Du måste inse att SubC, SD och DSSD är dykarklockor. En dykarklocka på 40mm är absolut inte stor utan snarare liten ur ett praktiskt perspektiv. En dykarklocka ska vara lättavläst och det är den inte om den är 38mm. Tycker man 40mm är för stort så är det bara att köpa något annat än en dykarklocka.

40mm är en kompromiss nedåt i storlek.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Du måste inse att SubC, SD och DSSD är dykarklockor. En dykarklocka på 40mm är absolut inte stor utan snarare liten ur ett praktiskt perspektiv. En dykarklocka ska vara lättavläst och det är den inte om den är 38mm. Tycker man 40mm är för stort så är det bara att köpa något annat än en dykarklocka.

40mm är en kompromiss nedåt i storlek.
Borde göra den till 42"
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Och vad grundar du det på? maxi caset sitter skit bra på många. Exempelvis mig. Hade nog kunnat bära upp lite större också.
Om något inte borde vistas i officiella sammanhang med hedern i behåll så är det dina åsikter om de är som du håller på nu. Köp en 14060 utan maxi case eller äldre ref om du har kärring handleder och inte kan bära upp maxi caset istället för att slänga ut idiotiska kommentarer om andra här på forumet som om att de är obildade bland annat.
Detta något harmlösa påstående var en direkt respons på det spä Elkann fick utstå från trådens opponenter. Ledsen om herrn kände sig träffad. Har inga problem med att det riktas glåpord mot ts men det blir en aning lustigt när vederbörande bryter ihop efter en tesked av samma medicin.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Håller med till 100% den nya explorern är den enda sport rolexen som fortfarande har kvar rolex former. Förstår inte alls hur dom tänkte när dom designade den nya subben.
Med det sagt så ogillar jag inte maxi-boetten. Den sitter bra (och är inte mycket till storlek i förhållande till flertal brattar jag haft) :) Jag har bara ägt en med sådan boett och det är GMT'n, och det är faktiskt den Rolex jag varit mest nöjd med av alla som helhet. Men får jag välja så föredrar jag mer traditionell form framför blockformen alla dagar i veckan, som nya SD och Explorer.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Smaken är som baken, delad... Tänk vad knäppt om alla tyckte likadant. Begagnatmarknaden skulle lida då. ;)

Stor fördel med de feta bandhornen: italienarna på C24 kan gå loss ordentligt med slipen och ändå ha en trevlig klocka i behåll. :D:D
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Detta något harmlösa påstående var en direkt respons på det spä Elkann fick utstå från trådens opponenter. Ledsen om herrn kände sig träffad. Har inga problem med att det riktas glåpord mot ts men det blir en aning lustigt när vederbörande bryter ihop efter en tesked av samma medicin.
Herregud pratar du om dig själv i tredjeperson nu?
 
Topp