• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex-bubblan

Snyggare med eller utan?

  • Med

    Röster: 76 68.5%
  • Utan

    Röster: 35 31.5%

  • Totala väljare
    111

nordnorge

Breitling
Jag köpte för några veckor sedan en Explorer 2 (216750). Det är min första Rolex med datumvisare och jag tycker den hade varit mycket snyggare utan Rolex-bubblan.

Jag har pratat med två AD om möjligheten att ta bort den (nej/ja med bruten garanti).

Det var uppenbart att jag inte var deras första kund med önskemålet.

Vad är er åsikt om bubblan?
 

Skeeter

Panerai
Jag gillar den inte själv som sagt men om den varit på insidan av glaset istället hade det varit en helt annan sak.
Å andra sidan så hade jag inget till övers för Panerai till att börja heller med men nu så är det en favorit och modellen jag har har bubbla (på insidan), valde den utifrån tavlan och att jag ville ha en GMT och då fick det bli bubbla helt enkelt.

Med risk för att sätta igång något så även om bubblan är en del av Rolex gener men ibland undrar jag om den inte kom till för att stilla fåfängan på de som inte vill bära glasögon fast de behöver det...

Andras åsikter ang utseende (inkl min) är ju egentligen rätt irrelevant, tycker du att bubblan skämmer, ta bort den, om inte ha den kvar
 

nordnorge

Breitling
Jag förstår att Rolex vill att jag har den kvar så det syns att jag bär en Rolex, men för mig är det irrelevant huruvida det syns.

Bortsett det estetiska som jag redan nämnt så tycker jag den är oerhört opraktisk. För att ens kunna avläsa dagens datum med bubbla behöver jag titta på klockan rakt ovanifrån, vilket är en onaturlig vinkel relativt hur jag annars tittar på klockan för att avläsa tiden.
 

nordnorge

Breitling
Jag gillar den inte själv som sagt men om den varit på insidan av glaset istället hade det varit en helt annan sak.
Å andra sidan så hade jag inget till övers för Panerai till att börja heller med men nu så är det en favorit och modellen jag har har bubbla (på insidan), valde den utifrån tavlan och att jag ville ha en GMT och då fick det bli bubbla helt enkelt.

Med risk för att sätta igång något så även om bubblan är en del av Rolex gener men ibland undrar jag om den inte kom till för att stilla fåfängan på de som inte vill bära glasögon fast de behöver det...

Andras åsikter ang utseende (inkl min) är ju egentligen rätt irrelevant, tycker du att bubblan skämmer, ta bort den, om inte ha den kvar

Av rösterna hittills att döma så är det inte bara garantin utan även andrahandsvärdet som ryker :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Behåll bubblan. Det är snyggt och praktiskt. Vill du inte ha bubbla så köp ngt annat. En exp I kanske. Eller SD.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar datumbubblan på vissa modeller. T ex på en Datejust så tillför den en kul detalj på en annars ganska "tråkig" klocka. Men på en Sky Dweller som redan är fullspäckad med detaljer så bidrar den till en ökad plottrighet.
20140329_161944.jpg
RolexSkyDwellerLive06.jpg
 

MrPlow

Rolex
Det här hade varit ett kul namn på en tråd där man diskuterar Rolex.

Finns massor med trådar med din frågeställning och folk som tagit bort bubblan. Sök lite och du ska hitta!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Så som klockan är tänkt att se ut, så ser den ut. Vill du ha en Rolex utan datumbubbla får du köpa Seadwellern. If it ain't broken...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om man tex har en Sub Date med bubbla och vill ha utan kan man väl bara köpa ett reservdelsglas till en vanlig Sub?

Har utan bubbla på min DSSD och kan erkänna att det rent praktiskt, för att avläsa datumet, hade varit fint med en förstoring.
 

nordnorge

Breitling
Tack för svar!

Tråden syftade enbart till att diskutera/läsa av vad ni tycker om bubblan, inte huruvida jag skall göra något ingrepp. Jag har i likhet med Airman kommit att acceptera att den sitter där.

Yepsson sammanfattar det bra. Bubblan skall enligt KS vara kvar :)
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Bubbla! Jag gillar den lilla detaljen på min Submariner. När jag ser en Sub med datum där bubblan saknas tycker jag att den ser lite naken ut.. det är ju mest troligt för att jag är van att ha en bubbla! I slutändan är det ju ens egna preferenser som styr :) Men helt klart snyggare med bubbla! ;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Personligen tycker jag datumbubblan är ful. Sticker ut helt i onödan, liksom.
Men så tänker jag längre än mig egen näsa och konstaterar att farsan inte längre kan läsa datumet på sitt armbandsur, hans ögon har blivit för gamla helst enkelt. Nu sitter han glatt i båten med sina klockor men blir det ett nyinköp så kommer det nog bli antingen big date eller datumbubbla. Tycka vad man vill så är funktionen med datumvisning att ägaren vet vilket datum det är. Kanske är det helt enkelt så att Rolle vet hur målgruppen ser ut (och med vilka ögon de ser)? :D
 

Kai

Rolex
Gillar inte bubblan, tycker det förstör renheten/estetiken. Gillar klockor med datum, gillar inte bubblsn, så därför har jag lite svårt att förhålla mig till Rolex. Får väl kompromissa och köra en Explorer I, men riskerar att sakna datumet.
 
Topp