Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex datejust 116200

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Beastie, 19 maj 2014.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Då skall jag försöka mig på en recension och det blir ju efter allmän begäran en recension av min Rolex Datejust 116200. Det är tillsammans med 116234 den senaste referensen av stål datejust och introducerades 2005 om jag inte är fel på det.

Det är mitt senaste inköp och jag har bara haft den i ett par dagar men jag är väldigt förtjust i den och jag kan inte komma på något jag ogillar med modellen. Jag har tidigare haft en Datejust 1601 med vitguldsring och jubileearmband från 70-talet, den var väldigt rassligt cool men denna moderna med slät ring och oysterarmband är ju ett helt annat djur. Som med många moderna Rolex upplevs 116200 lite större på armen än 1601 även om diametern är den samma, 36 mm. Det har nog att göra med att den moderna oysterlänken känns mer stabil och gedigen samt att boetten även om den inte är större är mer "rejäl" och bandhornen är lite grövre. I denna datejust tickar ett Rolex kaliber 3135. Detta urverk kallas för Rolex arbetshäst och kom först nån gång runt 1988, det tickar på med 28800 vph, 31 juveler och ca 50h gångreserv. Samma verk som sitter i submariner, osyter perpetual date, yacht master och det sitter säkert i flera andra som jag inte har koll på. Verket sitter i en blankpolerad oysterboett med skruvkrona som är tät till 100m så det skall gå fint att använda den när man leker i polen eller badar barnen.

Min datejust har alltså slät ring, blå tavla och oysterlänk. Att det blev denna version har att göra med att jag önskade något som låg mitt emellan sportklocka och "dress klocka" (gud vad jag hatar det uttrycken men har inget bättre själv). Jag tänkte först på en Omega AT skyfall men tyckte att den låg lite för långt åt sport hållet och Rolexen var då lite "stiligare" men fortfarande något som funkar till det mesta. Boetten och glasringen samt mittlänkarna i armbandet är blankpolerade och blänker. Jag var orolig för att det skulle bli för mycket "bling", lite Liberace över det men det är faktiskt ingen fara, tycker den är sober, stilig i all sin enkelhet. Vill man ha lite mer bling så kan man ju välja 116234 med vitguldsringen och jubilee armband, då glittrar det nog lite mer.

Urtavlan har en fin blå lyster som är svår att fånga på bild, ibland verkar den djupt mörkblå, nästan svart och i lite starkare ljus kan den se rent ljusblå ut. Den finns ju med flera olika varianter av tavlor, olika färger, romerska eller arabiska siffror eller helt utan siffror som jag har valt. Det torde finnas något för alla.

Länken är en oysterlänk med polerad mittlänkar. Länken är 20mm vid bandhornen och är alltså av samma storlek som min submariner länk men den är ändå mycket nättare. Att det är polerat gör att länken ser lite lyxig ut men kommer ju garanterat bli en magnet för repor. Länken är gedigen och skön att bära som kan förväntas av en modern Rolex länk.

Låset är en klar förbättring gentemot tidigare varianter som var väldigt basic och inte såg särskilt påkostat ut. Nu är låset snyggare och mer rejält. Det är ett friktionslås men med ett litet "gångjärn" så det sitter säkert på armen men med rätt handgrepp snäpper det upp utan någon vidare ansträngning. I låset finns en liiiten möjlighet till microjustering.

116200 är ju som sagt 36mm. Med moderna (populistiska) mått mätt en liten klocka för män. Eftersom trenden gått åt större klockor har ju Rolex svarat med datejust II som mäter 41mm. Det är dock ingen modell som faller denna man i smaken. Skall det vara Datejust skall det vara 36mm. 36mm är inte jätte stort och det märks att den är mindre än min andra vardagliga klocka, submarinern på 40mm, men den känns inte fjuttig på något sätt. Är du van vid att knalla runt med tefat på armen kommer en Dj kännas liten. Men är du en cool, världsvan man med koll som är seg som läder och hård som stål så är 36mm helt rätt.

Nu lite bilder.
    image.jpg
    Handledsskott, min handled är 18,5cm
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
    Kolla tavla, det kallas väl sunburst, fint är det iaf.
    image.jpg image.jpg
    Microjusteringen

Detta var mitt första trevande försök till recension, hoppas det var till fylles.

Noxin, rdianat, Mcgregor och 50 andra gillar detta.
  2. garfield

garfield Friends of KS

Ha ha! Mycket bra skrivet om en mycket fin klocka. Blir helt lycklig av bilden där du fångar sunburst-effekten på tavlan. Älskar sunburst.
    I min värld är kanske 36 mm för en vardagsklocka i minsta laget, men det är ju bara en åsikt. Tack för en bra recension.

Beastie gillar detta.
  3. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Bra första recension! Tack för att du tog dig tid. Gillar klockan och speciellt den fantastiskt fina tavlan. Måste skaffa mig nått blåtavlat igen.

Beastie gillar detta.
  4. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Bra recension! Toksnygg tavla på den där!

Per Forsberg och Beastie gillar detta.
  5. carlm

carlm Bonde

Otroligt fin! Tack för recensionen.

Beastie gillar detta.
  6. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Tack för en trevlig recension!
    Håller med om att 36mm är perfekt för en sådan här klocka.

Beastie gillar detta.
  7. Grym, slät ring och Oyster är min favorit kombo på DJ, även om jag skulle ha svårt att välja mellan silver och blå tavla!

Tack för en bra recension!

Beastie gillar detta.
  8. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Riktigt fin klocka, skulle jag leta modern 36mm Datejust skulle jag leta efter en väldigt snarlik.
    Tack för recensionen:)

Beastie gillar detta.
  9. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    116200 is the shit.

/Andy7750

christian-h och Beastie gillar detta.
  10. 4cie

4cie Biskop

Tack för trevlig läsning!

Beastie gillar detta.
  11. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Gaaaa!
    Bara möten idag på jobbet, bara suttit o lyssnat på trams, ändå har detta hänt.
    image.jpg

En repa strax under kronan. Var fan kom den ifrån?

12. chris.f

chris.f Borgare

Tack för recensionen. Tråkigt med repan...first cut is the deepest.

stelah och Beastie gillar detta.
  13. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för en bra recension! Fantastisk lyster på den blåa tavlan, helt magisk. :)

Beastie gillar detta.
  14. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Bra skrivet, riktigt snygg allroundklocka det där!

Beastie gillar detta.
  15. Omen

Omen Goldmember

Ett fint utfört arbete, mycket snygg och den släta ringen är ett måste, stort tack!

Edit: trist med repan, tyvärr oundvikligt..

Beastie gillar detta.
  16. Randel

Randel Friends of KS

Trevlig recension, och väldigt fin DJ :)

Beastie gillar detta.
  17. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Väl skrivet!

Beastie gillar detta.
  18. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar Beastie!

Är fortfarande av den äldre pro 1603 skaran :( ! Tackar för tankar om nya DJ!:)

Beastie gillar detta.
  19. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Trevlig läsning fin klocka!

Beastie gillar detta.
  20. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Bra skriven recension och en otroligt fin klocka!

Beastie gillar detta.
  21. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Är bra sugen på att prova en 36mm, samma konfig som du fast med jubilee.
    Får se om jag vågar...

Beastie gillar detta.
  22. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Tack för härlig läsning, jätte fin klocka också! ;)

Beastie gillar detta.
  23. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Är helt inne på en 1601, men nu vetefan ...

Tack för recension och bilder!

Beastie gillar detta.
  24. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Hittade en relaterad video på Hodinkee

David Eriksson gillar detta.
  25. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Blir bra sugen på en DJ efter att ha sett den. Stilrent så det förslår.

stelah och Pistol_Pete gillar detta.
  26. Bassman

Bassman Friends of KS

Trevlig läsning om en fin klocka!

Beastie gillar detta.
  27. Kallekula

Kallekula Torpare

Håller med, snygg kombo

28. Rookien

Rookien Friends of KS

Från:
    Stockholm
    01:20 in i filmen ser det ut som en ljusblå tavlva till 116200, finns denna tillgänglig? har aldrig sett den i den setup som rolex visar till 116200? Någon som isf vet vad den heter?

stelah gillar detta.
  29. Tack för trevlig läsning! Blir ju inte lite sugen på en sån nu. Är själv inne på en AT, men hade gärna haft denna med!

Beastie gillar detta.
  30. otisred

otisred Bonde

Från:
    Stockholm
    Fin! Den med svart tavla var också riktigt riktigt snygg!