• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad ROLEX DATEJUST 1600 (UPPDATERAD)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag känner mig obekväm med att ha köpt en klocka som beskrevs som 100 % Rolex, vilket inte stämde och därför vill jag sälja denna för att finansiera ett nytt klockköp. Glaset var aftermarket men är återställt till ett originalglas, efter att förra ägaren stått för kostnaden.

Länkar till förra ägarens annons: https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-ref-1600.17652/

Samma information som i annonsen ovan gäller förutom detta som inte anges i länken ovan:

- glaset var ett aftermarket glas men är nu bytt till ett originalglas.
- täthetsservad 14/2 2014
- länken passar handleder upp till 19, uppskattningsvis. Tre extra länkbitar följer med.

Bilderna tagna i solljus för att visa hur tavlan jobbar i ljus. Annars hänvisar jag till bilderna i den tidigare annonsen.
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Pris: 19k + frakt. Vid snabb affär 17k + frakt.

Vänligen, inget kladd i tråden.

PM:a vid intresse.

Bild med nya glaset från AD:
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    181.6 KB · Visningar: 200
  • image.jpg
    image.jpg
    53.6 KB · Visningar: 209

Ernesto

Patek
2-Faktor
Om någon har en Cartier Tank Solo kan den möjligtvis fungera som delbetalning.

dWbK2K1.jpg


Även Speedy.
image.jpg


Eller Tudor Sub.
image.jpg
 

John R

Panerai
Skriv istället att du inte gillar klockan. Nu är ju klockan återställd med allt original och detta löstet med tyst diplomati och båda parter är nöjda. Då väljer du att hoppa upp i morgon soffan och indirekt lipa ut.

Hade jag vart föregående ägare så hade jag listat dig som bad Guy direkt! Om jag har fattat saken rätt att efter upptäckt av AF så betalade han för glaset omgående utan problem.
Eller underhåller du något? Är det så att klockan är kontaminerad med aftermarket-pest? Gjorde Rob E som dom brukar när det suttit på aftermarker och körde ett RX28 test är hela klockan AF nu?

Om det är så att du inte fattar ett skit av vad jag skriver här så kan jag tala om att det är en fet lavett .
Man hänger inte ut någon som har uppfört sig korrekt!

Uppför dig!

/John R
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skriv istället att du inte gillar klockan. Nu är ju klockan återställd med allt original och detta löstet med tyst diplomati och båda parter är nöjda. Då väljer du att hoppa upp i morgon soffan och indirekt lipa ut.

Hade jag vart föregående ägare så hade jag listat dig som bad Guy direkt! Om jag har fattat saken rätt att efter upptäckt av AF så betalade han för glaset omgående utan problem.
Eller underhåller du något? Är det så att klockan är kontaminerad med aftermarket-pest? Gjorde Rob E som dom brukar när det suttit på aftermarker och körde ett RX28 test är hela klockan AF nu?

Om det är så att du inte fattar ett skit av vad jag skriver här så kan jag tala om att det är en fet lavett .
Man hänger inte ut någon som har uppfört sig korrekt!

Uppför dig!

/John R

John, jag förstår. Jag förstår svenska. Ta sånt här via PM nästa gång så får du kanske veta fler än en vinkel.

Uppför dig, istället för att hoppa på folk bakom skärmen.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Eftersom det redan är så kladdigt kladdar jag vidare - varför lämnade du inte tillbaka klockan, fick du inte det eller ville du inte?
 

John R

Panerai
De som vet, de vet. Du är uppenbarligen inte en av de. Lugna ner dig, det är inte bra att vara så arg.

Jag är inte arg. Blev lite upprörd över upplägget på sälj annonsen.
Du hade ju lätt kunnat sälja denna klocka utan att ta indirekt hänga ut föregående säljare på detta sättet som du väljer att göra.
Det är din ensak hur du vill lägga upp sälj pitchen i dina annonser .

Du kommer ju få sålt klockan oavsett om du prissätter den rätt så varför grisa.

Lycka till med försäljningen!

/John R
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Men så gick det väl i alla fall inte till om du ska vara ärlig?

För att göra en lång historia kort, jo. Så gick det till.

Enligt konsumentköplagen, privatpersoner emellan, får man häva ett köp om varan inte är så som säljaren sagt. Jag fick reda på glaset efter kortningen av länken och då ville förre ägaren inte ta tillbaka klockan.

Edit: köplagen, inte konsumentköplagen.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
För att göra en lång historia kort, jo. Så gick det till.

Enligt konsumentköplagen, privatpersoner emellan, får man häva ett köp om varan inte är så som säljaren sagt. Jag fick reda på glaset efter kortningen av länken och då ville förre ägaren inte ta tillbaka klockan.


Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner. Köplagen gäller då.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag är inte arg. Blev lite upprörd över upplägget på sälj annonsen.
Du hade ju lätt kunnat sälja denna klocka utan att ta indirekt hänga ut föregående säljare på detta sättet som du väljer att göra.
Det är din ensak hur du vill lägga upp sälj pitchen i dina annonser .

Du kommer ju få sålt klockan oavsett om du prissätter den rätt så varför grisa.

Lycka till med försäljningen!

/John R

Jag förstår inte var i min annons som jag hänger ut förra ägaren. Detta är något som du har vridit fram i ditt huvud och därefter skrivit ner.

Jag valde att beskriva klockan som jag gjort efter forumets regler. Det är förbjudet att sälja aftermarket. Dessutom beskriver jag klockan öppet och ärligt, som är ett av flera tips till säljare på forumet.

Nu tycker jag att vi avslutar denna diskussion och jag vill önska dig en fortsatt trevlig kväll.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
För att göra en lång historia kort, jo. Så gick det till.

Enligt konsumentköplagen, privatpersoner emellan, får man häva ett köp om varan inte är så som säljaren sagt. Jag fick reda på glaset efter kortningen av länken och då ville förre ägaren inte ta tillbaka klockan.
Så du menar att säljaren förde över pengar för ett nytt glas till dig mot din vilja, och att du i stället insisterade på ett återköp? Åtminstone kortversionen av din historia bär inte direkt sanningens prägel, om jag ska uttrycka mig försiktigt...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Så du menar att säljaren förde över pengar för ett nytt glas till dig mot din vilja, och att du i stället insisterade på ett återköp? Åtminstone kortversionen av din historia bär inte direkt sanningens prägel, om jag ska uttrycka mig försiktigt...

Dessa pengar erbjöd jag mig att föra tillbaka.


Skickas från min iPhone 5S
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Edit: Det var visst en säljtråd.

Edit2 (vad som måste sägas måste sägas):
Det är förbjudet att sälja aftermarket.
Det är INTE förbjudet att sälja aftermarket. Aftermarket är INTE varumärkesförfalskning. Dock ska det självklart klargöras att det inte är originaldelar det handlar om.

Problem: Säljaren sålde en klocka med aftermarketglas i tron om att den var 100% original.
Lösning: Säljaren betalar för att glaset byts till ett originalglas.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ska jag tolka det som att ni först kommit överens om att säljaren skulle ersätta dig för glaset? Hur lång tid efter den överenskommelsen bestämde du dig för att den inte skulle gälla längre?

Först kom vi överens om att han skulle stå för kostnaden.

Köpte klockan i måndags, fick veta att glaset inte stämde i tisdags och ville häva köpet i torsdags.

Det kändes inte bra att ha köpt något som från början inte var 100% Rolex, eftersom att jag kämpade hårt på jobbet för att kunna köpa den.


Skickas från min iPhone 5S
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Först kom vi överens om att han skulle stå för kostnaden.

Köpte klockan i måndags, fick veta att glaset inte stämde i tisdags och ville häva köpet i torsdags.

Innebär det att ni i tisdags kom överens om att säljaren skulle ersätta dig för glaset, och du två dagar senare ångrar dig och kräver ett återköp? Trots att viklänken kortats (vilket sannolikt innebär att den inte går att återställa med fullgott resultat, för den ev läsare av detta som inte har någon erfarenhet av vikta länkar)?

Din kortversion av händelsen saknar en hel del relevant information tycker jag. Personligen skulle jag nog dra mig för att sälja ett suddgummi till dig.

Finns det någon mer på KS du köpt något av, och sedan inte varit nöjd utan krävt kompensation, undrar man ju...

Sorry Denke. Såg ditt inlägg för sent
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp