• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datejust (1601,1603) eller Tudor black bay (blue)

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu missuppfattade du mig tror jag, min fråga var ifall 1601 eller 1603 har någon fördel om man jämför med 16030?
Rent känslomässigt kan man kanske få ännu lite mer vintagekänsla med en fyrsiffrig DJ. Men helt ärligt är det väldigt lite skillnad. Oavsett kommer det bli kanon bara du är beredd på att det är ett 36mm dressur du köper. Dock är det ju väldigt tåliga ur.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Rent känslomässigt kan man kanske få ännu lite mer vintagekänsla med en fyrsiffrig DJ. Men helt ärligt är det väldigt lite skillnad. Oavsett kommer det bli kanon bara du är beredd på att det är ett 36mm dressur du köper. Dock är det ju väldigt tåliga ur.
Tack för din åsikt! Jag ska vara på span.
 

Fjmo

Omega
Vad tycks om denna 16014? http://www.chrono24.se/rolex/oyster...st&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
Är den rätt prissatt? Ingen box eller papper alltså.. Är det risky att den är ett ihopplock tror ni?
Någon som har något att säga om säljaren Dlis joyas? Hittade inga referenser här på klocksnack om honom.

Personligen hade jag nog inte skickat iväg så mycket pengar till Argentina för att köpa en klocka. Förmodligen är det ingen bluffmakare, men man vet aldrig. C24 är bara en handelsplats precis som Blocket, det finns ingen garanti att försäljaren är reko.

Om jag vore du hade jag försökt läsa på om hur en DJ ska se ut när den inte är allt för hårt polerad (dåligt invändigt skick går att åtgärda genom service, men dålig polering är svårt). Sedan hade jag avvaktat och försökt hitta ett bra ex här i Sverige eller i vart fall av en säljare inom EU med goda referenser (t.ex. Pluswatch).
 

Korwax

Omega
Får gå emot strömmen och lägga en röst på Tudorn. Tycker det är en riktig vacker klocka. Längre fram kan det säkert skilja en del på servicekostnad också. Trevlig kväll!
 
Datejust alla dagar i veckan! Otroligt fin och allsidig, du kommer inte ångra dig. Jag föredrar 1601 med vitguldsring :)
image.jpeg
image.jpeg
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Att äga en DJ 1601/1603 är som att dricka mellanmjölk till skaldjursplateau eller köpa en Porsche 924 enbart för att bli medlem i Porscheklubben. En nyare Tudor är väl roligare än en gammal rasslig Rolle. Fast köp det som känns rätt. En SMP-C är nästan roligare än det du tagit upp som förslag :woot:
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Att äga en DJ 1601/1603 är som att dricka mellanmjölk till skaldjursplateau eller köpa en Porsche 924 enbart för att bli medlem i Porscheklubben. En nyare Tudor är väl roligare än en gammal rasslig Rolle. Fast köp det som känns rätt. En SMP-C är nästan roligare än det du tagit upp som förslag :woot:
Jo fast går det inte att hitta en del fräshare för runt 25? Har tittat lite på oysterquartz också.. De tycker jag verkar vara fräshare många av dem i den prisklassen.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men är det just Rolex du vill ha, så måste jag med en sorg i hjärtat säga att 1601/03 är en bra instegsmodell. Oysterquartz är klockan du köper för att gå emot strömmen. Någonsin funderat på en Speedy? Den mest kompletta klockan there is.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Men är det just Rolex du vill ha, så måste jag med en sorg i hjärtat säga att 1601/03 är en bra instegsmodell. Oysterquartz är klockan du köper för att gå emot strömmen. Någonsin funderat på en Speedy? Den mest kompletta klockan there is.
Speedyn är skitcool.. Tycker att de har sprungit iväg i pris bara? Eftersom eventuell service måste räknas med i priset.. Oysterquartzen tycker jag är himla cool. Då slipper man ju även tänka på att när som helst behöva punga ut 6000 i service..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Att äga en DJ 1601/1603 är som att dricka mellanmjölk till skaldjursplateau eller köpa en Porsche 924 enbart för att bli medlem i Porscheklubben. En nyare Tudor är väl roligare än en gammal rasslig Rolle. Fast köp det som känns rätt. En SMP-C är nästan roligare än det du tagit upp som förslag :woot:
Trams!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag har ingen exakt koll på priserna på oysterquartz. Dock vet jag att Gripenbro brukar sätta rimliga priser. Ngt högre kanske än om man handlar privat men inte mkt. Dessutom får man bra grejer.
Jag har försökt kontaka gripenbro men utan framgång.. Kan det vara så att dem är på semester?
 
Topp