• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust 1601 (före och efter polering)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
hmm hur många opolerad guld eller stål klockor har du haft själv att jämföra med ???

lite undrande då du sågar i stort sett allt så borde det väl vara enklet att backa upp det med några egna bra exemplar


cheers
christian
Sågar och sågar, ett referensobjekt borde vara opolerat eller endast lätt borstar/polerat. Dock förvånad att ADs inte är bättre på att polera. Det är ingen raketforskning.

Vad har du för referensbilder?
 

poormans

Rolex
använder inte bilder och jämför med då bilder kan ljuga rätt bra
jag vill se klockan i verkligheten och går på känsla ifrån klockor jag haft som jag vet var orörda

cheers
christian
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
använder inte bilder och jämför med då bilder kan ljuga rätt bra
jag vill se klockan i verkligheten och går på känsla ifrån klockor jag haft som jag vet var orörda

cheers
christian
Med andra ord gör du precis som jag. Men visst köper du klockor osedda från USA?
 

poormans

Rolex
här är dock ett fåtal av de som jag vet varit orörda
bla min tudor snowflake MN,76


vilken ger en rätt bra referensram till alla 70tals sportklockor ifrån rolex

här är en 16750 som även den var orörd


en av de bättre poleringar jag sett på denna gmt-master 16700 och det är länge sen, den kom med japan cert och var servad av RSC japan måste ha varit runt 2008

cheers
christian
 

poormans

Rolex
självklart tittar jag inte irl på alla klockor bara de jag köpt här hemma men det har ju blivit en och annan sen 96 när jag köpte min första tudor chrono
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Tycker det blev snyggt. Men jag kan tycka att det finns en viss charm med att inte polera och behålla klockans historia i form av alla dings och märken :)
 

Sond

Patek
När man ser resultatet kan man inte annat än fundera på detta med hysterin kring opolerat. Om du skulle annonsera denna polerad jämfört med opolerad skulle det vara intressant att se priset... Det finns just nu en uppenbar risk att även bra polerat dras ned i värde.

För inte så länge sedan köptes hellre klockor med ommålad tavla och polerad boett.
 
Topp