Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Datejust 1601

Diskussion i 'Diskussion' startad av keroro, 24 april 2014.

1. keroro
    Trådstartare

keroro Stadsbo

Fördriver tiden på uretvintage och ser att det har trillat in en drös med Datejust 1601. Jag har länge velat skaffa en begagnad Datejust men vad jag förstått så finns det ju sjukt många olika versioner och refs. 1601 återkommer väldigt ofta - är det för att den producerades länge? Vad bör man hålla utkik efter när det gäller beggade 1601 från sent 70-tal / tidigt 80-tal?

//Rolex-noob

2. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Man bör hoppa över dom helt enkelt om man inte vill ha ett damur vill säga.

J

Philippe Stern gillar detta.
  3. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Har jag greppat detta, så saknas quickset på datumet på 1601. Och detta kommer först på1603.
    Quickset innebär att man kan rotera datumskivan utan att behöva gå varvet runt med timvisaren för varje datum.

Vem som må rätta mig om jag har fel.

keroro gillar detta.
  4. par

par Friends of KS

Den var hård Jens:) Om an har kvinnohandleder bör det bara okej?

SFS gillar detta.
  5. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    1600 har slät ring
    1601 har ring i vitguld.
    1603 har ring i stål
    Ingen av dem har quickset utan det kommer först med femsiffrig referens (som t.ex 16030)

Arsius11, Fabian, Molle och 9 andra gillar detta.
  6. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Äsch, ibland gör sanningen ont!

J

carlanton gillar detta.
  7. Brogren

Brogren Friends of KS

1601 kan ha ring i gulguld också.

Sen finns det fler variationer på DJ än dessa men det är lite ovanligare.

keroro gillar detta.
  8. Uffe

Uffe Biskop

1601 är en riktig klassiker och en sann fröjd att bära på många sätt. Men det finns några saker, tycker jag, som kan vara värda att överväga och hålla koll på. Först är det då det här med quickset, många tycker nog det är ganska meckigt utan quickset och då är nog en 16030 att föredra. För det andra är ju klockan ganska liten, men med stållänk upplevs den större, så jag förordar köp där klockan kommer på stållänk; jubilee tycker jag passar bäst. Till sist vill jag bara uppmärksamma dig på att många av dessa skönheter har blivit rejält polerade genom åren, något som man kan se tydligt även med ett otränat öga. Kolla bandhornen där syns det tydligast.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Arsius11, keroro och acce1999 gillar detta.
  9. ZQT

ZQT The Banker

Aurum har en vettig syn på klockors storlek, som jag delvis delar.

vikgul gillar detta.
  10. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köööp! En trevlig allroundklocka med en charmig storlek tycker jag. Här är min 1601 och 1603. Det roliga med DJ är att det finns så många olika tavlor att variera med så man inte kan nöja sig med en.

SFS, Aquaracer2, Weasel och 8 andra gillar detta.
  11. keroro
    Trådstartare

keroro Stadsbo

Tack för allas svar, mycket uppskattat! Återstår att se om man kan leva utan quickset.

36 mm är kanske med dagens hype kring stora ur inte så stort men visst är även nyare Datejusts (förutom DJ II) också 36 mm? Eller de äldre bär mindre?

12. keroro
    Trådstartare

keroro Stadsbo

Är det något särskilt som utmärker en rejält polerad klocka? Eftersom man inte har en ny 1601 bredvid att jämföra så är det ibland svårt, särskilt för mig som har dålig koll på hur en DJ "ska" vara polerad, hur tjocka luggarna normalt ska va etc.

Någon som kanske har en bra bild på en rejält polerad DJ??

13. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Tänk på att 1601 på Jubilee blir rätt blingigt. Gillar du inte det, men föredrar ändå räfflad ring satsa då på 1603.

1601 och 1603 är vanligare än 1600.

36mm är den perfekta storleken ;)

Min nuvarande: image.jpg Min gamla: image.jpg

Om du roterar mycket och låter klockor vila ett par dagar är quickset nog att föredra, tycker jag.

Arsius11, keroro, paradis och 1 annan gillar detta.
  14. don segundo

don segundo Biskop

Angående quickset eller inte - Jag roterar klockor rätt frekvent och skiter i att ställa datum om det inte är quickset. Skiter iofs rätt ofta att ställa med quickset också :) - free your mind!
    Om man inte kan leva med denna frisläppta hippieattityd till datumkomplikationen skulle jag nog gå på quickset...

Arsius11, Fabian, Spencer och 5 andra gillar detta.
  15. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Äsch bara skitsnack att DJn är en damklocka. Stora klockor hajpen är över för längesen och i min mening ser det bara dumt ut med tjocka klumpar på 44mm och upp.
    Det stämmer att även de senaste referenserna av datejusten är 36mm, men de upplevs större pga deras "biffiga" boetter. Så de äldre bärs mindre, men i min mening inte litet. Min handled är 17cm

edit: har du en winder hemma kan du köpa en 160X och inte behöva tänka på datumet. Så gör jag

2014-03-14 14.52.25.jpg

Arsius11, Myndigheten, MrDali och 8 andra gillar detta.
  16. _jonte

_jonte Friends of KS

Min favorit är 1603 med stålring och på jubilee. Tycker den är läckrare än 1601, även om skillnaden är hårfin. Har ca 19cm och den sitter perfekt! :)En winder löser enkelt problemet med att den saknar quickset. Finns billiga från ett par hundralappar som funkar finfint.[​IMG]

Arsius11, Luckyluciano, Mekmek och 4 andra gillar detta.
  17. Uffe

Uffe Biskop

Har ingen bra bild att lägga upp just nu, men vad jag menar när jag påstår att även ett otränat öga kan se, är då bandhornen har polerats ner så de blir smala som stickor.

Sent from my iPhone using Tapatalk

keroro gillar detta.
  18. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har testat en hel del (6-7 st) Datejusts senaste tiden, just för att verkligen hitta en jag gillar, och upplever 1603 med liknande glasring som Jontes, något "blingigare" än 1601 glasring, vilket jag innan trodde skulle upplevas tvärtom. Min nuvarande klara favorit är denna 1603 med de mycket snygga visarna och en lite ovanligare snyggt/tuff "fasade" glasring, vilket blir en perfekt blandning av slät och räfflad, gällande "blinget". Vinklarna på fasningen, ser inte mycket ut för världen på bilderna, men IRL så är det Da shit :)

1397110255925.jpg 1397208612072.jpg

Fixoflex, Galaxxy, _jonte och 1 annan gillar detta.
  19. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Är det någon som vet,när 16030 kom med ,safirglas ?

20. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    16030 har aldrig haft safirglas.

adress gillar detta.
  21. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Ok,såg på Chrono24,att en 16030, säljes ock har safirglas.......Tack för svar,vaniljglass

22. _jonte

_jonte Friends of KS

Wow vilken läckerbit! Har nog missat den innan.. Grymt snygg variant hursomhelst! :watching:

theargonaut gillar detta.
  23. keroro
    Trådstartare

keroro Stadsbo

Den var riktigt snygg! Hojta till om du nån dag vill bli av med den... ;)

Wii gillar detta.
  24. Mekmek

Mekmek Friends of KS

+1

25. isbjörn

isbjörn Borgare

Jädrar va snygg!!!
    Har aldrig ens övervägt svart tavla på DJ. Men nu har jag sett ljuset. Bland det mest stilrena jag sett.
    (Och jag som försöker komma loss från svart)

Skickas från min iPad via Tapatalk

26. Sond

Sond Friends of KS

DJ är extremt användbar. Passar i de flesta sammanhang. 36 mm. är en perfekt storlek. 1600 och 1601 är mina favoriter. Här min 1601 med Alphavisare och door stop tavla.
    image.jpg image.jpg

Arsius11, theargonaut, _jonte och 3 andra gillar detta.
  27. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Kan också kraftigt rekommendera Datejust, de fyrsiffriga referenserna.
    Jag har inte heller de minsta handlederna (19cm) men tycker DJ'n sitter som en smocka.
    Svart tavla is the grej:)
    image.jpg

Selvedge13, theargonaut, isbjörn och 5 andra gillar detta.
  28. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Visst är den ;)
    Jag letade egentligen efter en vittavlad dj och försökte precis som du komma ifrån alla svarta tavlor. Sen kom jag över denna :)

29. isbjörn

isbjörn Borgare

Gillar tavlan på min nyanlända 16030, men nu fick jag svartgriller i huvudet.
    Börja spana tavla....

skickat via mobilen och Tapatalk

Criss Cross och WilhelmV gillar detta.
  30. Per

Per Björklövens finest

Datejusts kan vara så otroligt olika. 1601 och 1603 på jubilee är som en liten finklocka och 1600 på oyster blir en härlig vardagsklocka. Nu är jag kanske fel person att fråga då jag nyligen fått hem denna wideboy utan lum efter ganska lång väntan.

Jag tycker inte att den är för liten på något sätt och då har jag ganska stabbiga handleder. Klockan är bara väldigt svenskt lagom.. :)

3.jpg 2.jpg

albinh, nöt, theargonaut och 5 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield