• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust eller Certina DS?

Viken

Breitling
Men här pratar vi om två snarlika ur, varför då två olika varianter på det kronometerklassade verket? Dvs mer varianter än vad ETA har?
Finns nog två varianter av cal 354, en kronometer klassad och en icke. Står det kronometer på tavlan är det en kronometer, annars antagligen inte. Har du pratat om den kronometerklassade seamastern hela tiden har jag nog missförstått dig grovt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns nog två varianter av cal 354, en kronometer klassad och en icke. Står det kronometer på tavlan är det en kronometer, annars antagligen inte. Har du pratat om den kronometerklassade seamastern hela tiden har jag nog missförstått dig grovt.
Precis, den ovanligare varianten med kronometerklassat verk. Då förstår jag hela ditt resonemang även om vissa påstår att de två klasserna är mycket lika, nästan likvärdiga. Kan iofs vara säljsnack, vet inte var jag läste det ens.
 

Viken

Breitling
Bjuder på lite DS-godis som plåster på såren för kapad tråd
ds x 3.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Känns som nyare, kanske till någon 80-talare?

Edit:dock absolut inte säker och det funkar ju fint oavsett! :)
Ja, jag vet inte om den är tidsenlig. Du kanske liksom jag föreställer dig en sån här?

image.jpeg


Men jag pratade med Werner på ABC och han hade några sådana plus liknande något kantigare och han sa "fast din modell hade inte dessa..." Så det bästa jag lyckats nosa upp är vad du ser... Och DS-loggan är onekligen samtida... Fast den har ju varit med ganska länge. Givetvis vill jag ha en tidskorrekt version... Bara för ordningens skull. Men nog blev det bättre än med spännet från Hirsch... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, jag vet inte om den är tidsenlig. Du kanske liksom jag föreställer dig en sån här?

image.jpeg


Men jag pratade med Werner på ABC och han hade några sådana plus liknande något kantigare och han sa "fast din modell hade inte dessa..." Så det bästa jag lyckats nosa upp är vad du ser... Och DS-loggan är onekligen samtida... Fast den har ju varit med ganska länge. Givetvis vill jag ha en tidskorrekt version... Bara för ordningens skull. Men nog blev det bättre än med spännet från Hirsch... :)
Jag vet inte vad som satt på original, men det på bilden hade nog passat bättre och varit mer tidsenligt enligt mig, men ditt är helt klart bättre än hirsch! :)
Själv kör jag det här 16mm, har dock ingen aning om det år tidsenligt (ser ut som ett tropicspänne).

20160111_172457-1.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kan ha vari
Jag vet inte vad som satt på original, men det på bilden hade nog passat bättre och varit mer tidsenligt enligt mig, men ditt är helt klart bättre än hirsch! :)
Själv kör jag det här 16mm, har dock ingen aning om det år tidsenligt (ser ut som ett tropicspänne).

20160111_172457-1.jpg
Jag känner som du, men jag tolkade Werner som att det hade stått DS på spännet... Ska förstås söka vidare. Ett nöje i sig. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag tror att det var först med DS-2 som man satte DS på spännena men inte heller då var alla märkta DS. Tyvärr finns väldigt lite information om detta och man fick aldrig se spännena i reklamen.

Det spännen acce1999 visar på bild vet jag fanns på klockor fram till ca 1971 men om det fanns efter det på nya klockor vet jag inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror att det var först med DS-2 som man satte DS på spännena men inte heller då var alla märkta DS. Tyvärr finns väldigt lite information om detta och man fick aldrig se spännena i reklamen.

Det spännen acce1999 visar på bild vet jag fanns på klockor fram till ca 1971 men om det fanns efter det på nya klockor vet jag inte.
Har du koll på vad mitt spänne hör till för klocka/årtionde?
 

Martin Lovasz

Audemars
Har du koll på vad mitt spänne hör till för klocka/årtionde?
Den stilen fanns på klockor feån n
Har du koll på vad mitt spänne hör till för klocka/årtionde?
De dyker upp i reklamen från ca 1960 och några år in i 60-talet. De är lätta att känna igen med sitt speciella utseende. Skulle dock tro att de tillkom 1958 med Certinas nya typsnitt.

Dock vet jag inte om de faktisk skrev Certina på dem så din kan vara nyare med retrostil.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den stilen fanns på klockor feån n
De dyker upp i reklamen från ca 1960 och några år in i 60-talet. De är lätta att känna igen med sitt speciella utseende. Skulle dock tro att de tillkom 1958 med Certinas nya typsnitt.

Dock vet jag inte om de faktisk skrev Certina på dem så din kan vara nyare med retrostil.
Kommer från en skrotlåda med en massa gammalt 50-60 talsskrot och fick gå igenom ul-tvätten två gånger, så det låter trovärdigt med 60-tal :)

Edit: tror inte det är nyare med tanke på hur det såg ut när jag fick det.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det där med spännet... Farsan hade en svart manuell DS av första utgåvan med sköldpaddan. Inget datum. Men minns inte spännet alls... Letar f ö efter en sådan DS, om ngn skulle snubbla över en. Raka visare. Raka index.
 

Martin Lovasz

Audemars
100062.jpg

Här är några till Certina spännen. Det till vänster är nog från 1958 då det är stämplat i ett stycke sedan har man böjt till ändarna för bandstiftet och låsstiftet lika så och denna metod var vanlig på 40-50-talet och tidigare var plåten ännu tunnare så man nästan skar sig på dem.

Den i mitten är ett riktig fint spänne från 60-talet och som ser ut att var utskuret i ett stycke och har varierande tjocklek på metallen och låsstiftet är också i ett stycke.

Den till höger är uttryckt i ett stycke och sedan böjt till rätt form och låsstiftet är en böjd tråd men man gick lite långt med förenklingen och tog även bort bandstiftet men det var inger som blev populärt och försvann på 70-talet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag vet inte om den är tidsenlig. Du kanske liksom jag föreställer dig en sån här?

image.jpeg


Men jag pratade med Werner på ABC och han hade några sådana plus liknande något kantigare och han sa "fast din modell hade inte dessa..." Så det bästa jag lyckats nosa upp är vad du ser... Och DS-loggan är onekligen samtida... Fast den har ju varit med ganska länge. Givetvis vill jag ha en tidskorrekt version... Bara för ordningens skull. Men nog blev det bättre än med spännet från Hirsch... :)
Sånt spänne hade jag på min Argonaut 200, som gissningsvis var på originaltropic från tidigt 70-tal?


 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
100062.jpg

Här är några till Certina spännen. Det till vänster är nog från 1958 då det är stämplat i ett stycke sedan har man böjt till ändarna för bandstiftet och låsstiftet lika så och denna metod var vanlig på 40-50-talet och tidigare var plåten ännu tunnare så man nästan skar sig på dem.

Den i mitten är ett riktig fint spänne från 60-talet och som ser ut att var utskuret i ett stycke och har varierande tjocklek på metallen och låsstiftet är också i ett stycke.

Den till höger är uttryckt i ett stycke och sedan böjt till rätt form och låsstiftet är en böjd tråd men man gick lite långt med förenklingen och tog även bort bandstiftet men det var inger som blev populärt och försvann på 70-talet.
Hittade även några bilder på ett band som jag haft med liknande spänne...

 
Topp