• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datejust - skruvades upp för hårt -

Alexander

Panerai
2-Faktor
Hej gott folk! Jag har en datejust från sent 80-tal med okänd servicehistorik som har tickat på fint fram till häromveckan då jag skruvade upp den manuellt och råkade dra upp den för hårt. När jag skruvar på kronan i efterhand så känns det som att den inte greppar samt klockan går ojämnt/inte alls. Någon som hört om liknande händelser samt har en uppfattning om det kan bli en dyr historia?
Tar även tacksamt emot tips på någon som är bra på att skruva i Stockholmsområdet. Bör man ta det via AD eller är det överkurs?

Tack på förhand. Alexander
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Låter som att drivfjädern gick. Jag tippar på att AD'n kommer yrka på en hel service av urverket. Är osäker på vad priserna ligger på idag men kan tänka mig att det är runt 5k.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej gott folk! Jag har en datejust från sent 80-tal med okänd servicehistorik som har tickat på fint fram till häromveckan då jag skruvade upp den manuellt och råkade dra upp den för hårt. När jag skruvar på kronan i efterhand så känns det som att den inte greppar samt klockan går ojämnt/inte alls. Någon som hört om liknande händelser samt har en uppfattning om det kan bli en dyr historia?
Tar även tacksamt emot tips på någon som är bra på att skruva i Stockholmsområdet. Bör man ta det via AD eller är det överkurs?

Tack på förhand. Alexander
Man kan inte dra upp dem för hårt, så vad är det som inte fungerar som det skall idag?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det sitter en slirkoppling som motverkar att du kan dra upp för hårt, som Aurum skriver.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Det sitter en slirkoppling som motverkar att du kan dra upp för hårt, som Aurum skriver.
Man kan inte dra upp dem för hårt, så vad är det som inte fungerar som det skall idag?


Hmm ingen aning, den liksom klickade efter några varv och nu känns det som att den gängat ur på något vänster. Det blir liksom inte något som helst motstånd när jag skruvar samt inget händer. Sekundvisaren "rör på sig" när jag roterar handleden men den förblir i samma läge.
Tack igen för att ni tar er tid!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hmm ingen aning, den liksom klickade efter några varv och nu känns det som att den gängat ur på något vänster. Det blir liksom inte något som helst motstånd när jag skruvar samt inget händer. Sekundvisaren "rör på sig" när jag roterar handleden men den förblir i samma läge.
Tack igen för att ni tar er tid!
Sitter kronan löst? Kan du ställa tid/datum?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad brukar man vanligen göra åt detta?
Alexander
Skulle det vara fjädern är själva ingreppet hyffsat enkelt, men svårt att få någon att göra det utan helservice. Tror fjäderbyte ingår i standardservice hos ad? När servades den senast? Vi vet ju dock fortfarande inte vad som är fel.
 
Sitter kronan fast i klockan är uppdrags/ställaxeln intakt. Går den av sitter du med klockan i ena handen och axeln & kronan i andra!
Låter som ett ganska "harmlöst" problem i sammanhanget. Det låter precis som att fjädern gått av, vilket inte är jätteovanligt på äldre klockor som legat ett tag. Även med en automat så kan detta hända, precis som @JLW och @Aurum påpekade, men är automaten sliten (klinkhjulen, växelkursen och växlaren oftast.) och vissa komponenter har gammal olja så kan det kärva mer än normalt och det kan då påfresta fjäderhuset mer än normalt på just en automat.
På alla Rolex-AD jag sett så ingår byte av fjäderhus vid standardservice. I de flesta fall öppnar man inte ens detta, utan byter hela och sätter i en ny som är färdigmonterad från fabrik.

(Anledningen till detta är att det finns risk att böja fjädern och påverka dess planhet när man sätter in den i fjäderhuset, sedan så är oljemängden och placeringen av grafitfett väldigt specifik för vissa märken och de vill gärna göra det själva. Perfekt lubrikation och skick av fjäder eliminerar eventuell kraftförlust just där och gör saker lättare i senare steg av service.)

Lämna in den hos någon AD för Rolex så ska det bli ordning på den ska du se! :)
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Sitter kronan fast i klockan är uppdrags/ställaxeln intakt. Går den av sitter du med klockan i ena handen och axeln & kronan i andra!
Låter som ett ganska "harmlöst" problem i sammanhanget. Det låter precis som att fjädern gått av, vilket inte är jätteovanligt på äldre klockor som legat ett tag. Även med en automat så kan detta hända, precis som @JLW och @Aurum påpekade, men är automaten sliten (klinkhjulen, växelkursen och växlaren oftast.) och vissa komponenter har gammal olja så kan det kärva mer än normalt och det kan då påfresta fjäderhuset mer än normalt på just en automat.
På alla Rolex-AD jag sett så ingår byte av fjäderhus vid standardservice. I de flesta fall öppnar man inte ens detta, utan byter hela och sätter i en ny som är färdigmonterad från fabrik.

(Anledningen till detta är att det finns risk att böja fjädern och påverka dess planhet när man sätter in den i fjäderhuset, sedan så är oljemängden och placeringen av grafitfett väldigt specifik för vissa märken och de vill gärna göra det själva. Perfekt lubrikation och skick av fjäder eliminerar eventuell kraftförlust just där och gör saker lättare i senare steg av service.)

Lämna in den hos någon AD för Rolex så ska det bli ordning på den ska du se! :)

Wow! Stort tack för utförligt svar :) jag kan nu även konstatera att datum och tid går att ställa in utan problem. Det får bli att skicka in den till AD på service helt enkelt, jag tror inte att det är något den mår dåligt av. Tack igen!
Alexander
 
Topp