• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datumhjul !

EmPe

Breitling
Hej på er!

Någon som har en idé kring varför en Exp 2 från ca 2006-2007 har datumhjul med open 6/9?

Läste att Rolex slutade med öppna 6or och 9or nångång på tidigt 90-tal. Urmakaren hade inget bra svar på detta och menade att vid en service så byter man mot nyare datumhjul så den teorin går bort.

Nån där ute med koll på läget? :)
 

EmPe

Breitling
yes..


bild.JPG
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I min värld är det mer än datumhjulet som oroar...

Visarna tex...
 

EmPe

Breitling
Hur menar du med visarna?

Har äkthetsintyg från AD på klockan utfärdat förra månaden..
Låter märkligt att någon skulle vilja byta ut datumhjulet till en open 6/9, även om säkert vissa upplever en viss runkfaktor i detta..
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur menar du med visarna?

Har äkthetsintyg från AD på klockan utfärdat förra månaden..
Låter märkligt att någon skulle vilja byta ut datumhjulet till en open 6/9, även om säkert vissa upplever en viss runkfaktor i detta..
Om du tar fram en bild på samma modell så ser man skillnader...

Vilken AD har kollat den?

Vilket år är den från?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tycker rehauten också är lite annorlunda... Och indexen är också annorlunda, kolla kl 20 t.ex. där ser det ut som de är lite off, även kl 8 och 10. Tycker också att bezeln ser lite för smal ut... Visarna ser för tjocka ut också.

Dåliga bilder dock
 

EmPe

Breitling
bild2.png
It's a fugazi..
alltså äktheten är ingen issue som jag ser det eftersom det finns nytt intyg från AD som stämmer med serienumret på klockan, claspkoder är tidsenliga, rätt länk, box, manualer etc. dessutom köpt av ett företag i sverige. Alla delar ska vara original även datumhjulet, men det är alltså inte tidsenligt vilket är märkligt.

Någon med järnkoll som förstår sig på om en cal. 3185 under några omständigheter kunde komma med open 6/9 vid tidpunkten mitten 2006-2007?

Annars måste det vara någon nisse som bara bytt mot en open för att han/hon tyckte det va snyggare alt. gått till en sunkig hemmafixare som servade med gamla delar. Ett tredje alt. är att någon kört sönder sitt verk och bytt det mot ett äldre 3185, vilket känns långsökt då klockan i övrigt är opolerad och i fint skick.

bild2.png
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Nej den känns inte helt kosher för mig. Tagen i botten ser typiskt replica ut. Men jag kan ha fel, vi får se...
 

JiiWe

Cartier
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men jag ser likheter med fake-guld-Rollen i denna tråd: http://www.klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-gmt-ii-läs-tråden-innan-ni-gratulerar.15200/

Minutmarkeringen på den äkta Rollen (Målarns) så är minut 28 och 32 normallång men på TS (Digger) fake-Rolex är de kortare. Se här (Målarns äkta vara är den över och Diggers fake är den under):
MålarnFake.jpg


Nu har jag ingen koll alls på Rolex egentligen men jag jämförde med Compiss Explorer som är till salu med TS och samma sak visade sig här:
bild2.png
image.jpg


Nu är väl inte det här samma modell men samma diff finns i a f...
 

JiiWe

Cartier
JiiWe
Rolex ändrar ibland sådana detaljer, så din jämförelse säger ingenting.
Ok, skönt i s f. Jag hoppas verkligen inte att det är fake... Vill påpeka att jag är nybörjare på klockor och ville bara slänga in lite funderingar.
JiiWe jämför två olika referenser.
Ja, orkade inte leta efter rätt dinka men tänkte att någon annan kanske kan spinna vidare. Men det var nog en dålig jämförelse det där.
 

paradis

Audemars
Jätte konstigt, att Ad skulle inte märka detta, urverk utbytt, tavlan,+ datum, det blir lite för mycket. :stop: Tycker du ska ta den ock lämna in hos Rolex, för ett nytt Äkthetsintyg..............;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JiiWe
Ganska dumt att antyda att någons klicka kan vara fake om man inte har på fötterna. Finns ingen anledning till att oroa någon i onödan innan man har belägg.
 
Topp