• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datumhjul !

JiiWe

Cartier
JiiWe
Ganska dumt att antyda att någons klicka kan vara fake om man inte har på fötterna. Finns ingen anledning till att oroa någon i onödan innan man har belägg.

Jo, det har du rätt i. Jag kan inte försvara min handling men kom på att jag läst om de kortare minutmarkeringarna i den förra fake-tråden och rycktes med när postaren innan mig antydde att det var något fel med dem... Men det var dumt. Jag lämnar den här tråden nu men först vill jag be alla att strunta i mitt första inlägg eftersom jag verkligen har noll koll vad det gäller detta. Har aldrig ägt en Rolex, det kommer dröja lääääänge innan jag äger någon och jag har varit intresserad av klockor i kanske två månader -- ingen att lita på vad det gäller detta alltså. Ber om ursäkt EmPe.
 

POO

Panerai
Ytterligare en.
http://swx.com.sg/forum/showthread....6550-polar&s=807c2718af95b04c4fc2eed766ee0450

Spelar väl ingen roll om de är från 80-talet? Urmakare kan ju ha gamla delar liggandes som de använder vid service.


OM de slutade med öppna 69or i början av nittiotalet, jag har ingen aning, så är det ju inte konstig att klockor från åttiotalet har det men desto konstigare att någon skulle sätta i 25år gamla grejer i en ny klocka. Sååå länge borde ingen ha delar på lager.
 

EmPe

Breitling
Stämmer att 16550 hade open 6/9.. men har inte lyckats hitta någon bild på en 16570 med öppna. Min gissning är att förra ägaren är exp/vintage-sadist och bytt datumsnurran. Ingen lösning i sikte förutom att lämna in hos AD igen..
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Diggar det faktiskt, jag skulle behålla det som det är:)

Gällande fake gmt och det gäller även tidigare diskuterade Guld GMT så är Rolex mig veterligen helt ensamma på marknaden att ha GMT verk med GMT handen mellan minut och timvisaren? Och som sagts tidigare har "fonten" på explorer 2 bytt skepnad igenom serierna.

Tycker överlag att det slarvas med jämförelsebilder. Z serie skall jämföras med Z och M serie med M.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
EmPe ligger GMT-handen under timmvisaren? Ser nästan ut så på första bilden (alltså vilken visare ligger närmast urtavlan)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Stämmer att 16550 hade open 6/9.. men har inte lyckats hitta någon bild på en 16570 med öppna. Min gissning är att förra ägaren är exp/vintage-sadist och bytt datumsnurran. Ingen lösning i sikte förutom att lämna in hos AD igen..
Tidiga kaliber 31xx kom med öppna sexor och nior, dvs en 16570 från 1989 kan ha kommit så. Antingen har du ett gammalt verk i klockan, eller också har du en gammal (men kan ju vara oanvänd) datumskiva. Datumskivan är i ngn mån en slitdel, så de kan komma att bytas vid service och om det har skett av Rolex-AD med egna urmakare och egna reservdelar (NOS) så är det inte ett omöjligt scenario.

Såväl verk som boett har serienummer (olika) och med dessa kan en Rolex-AD få svar på om klockan kom så från Geneve. Jag föreslår att du får detta kollat, för att utesluta att klockan har fått ett äldre verk.

Mvh A
 

EmPe

Breitling
Tidiga kaliber 31xx kom med öppna sexor och nior, dvs en 16570 från 1989 kan ha kommit så. Antingen har du ett gammalt verk i klockan, eller också har du en gammal (men kan ju vara oanvänd) datumskiva. Datumskivan är i ngn mån en slitdel, så de kan komma att bytas vid service och om det har skett av Rolex-AD med egna urmakare och egna reservdelar (NOS) så är det inte ett omöjligt scenario.

Såväl verk som boett har serienummer (olika) och med dessa kan en Rolex-AD få svar på om klockan kom så från Geneve. Jag föreslår att du får detta kollat, för att utesluta att klockan har fått ett äldre verk.

Mvh A

Tack för ditt svar, ska göra det asap!
 

Brogren

Cartier
Kul om du har ett nyare verk men äldre datumhjul om det visar sig vara så. Det lär väl inte vara många etablerade servicecenter som råkar slänga in gammalt datumhjul i nytt verk och således blir den rätt unik (om du vill ha kvar det så).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det skulle ju kunna vara så att boetten bytts ut vid någon service. Skulle ju förklara OM det sitter ett äldre urverk i. Jsg kan däremot tycka stt Bergströms borde reagerat på det vid en värdering i så fall.
 
Topp