• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

joey

Cartier
Jättegrattis och välkommen till pyramid-klubben!
Angående användande så säger jag: kör hårt! Jag både badar, sportar och duschar med min. Till och med utsätter den för extrema G-krafter ;)
image.jpeg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Inte för att jag vill dra något smolk i glädjebägaren, men om det är samma klocka som såldes på C24, så är den nog tyvärr inte bara knappt använd, dock kan den ju vara oanvänd efter det, att den fått sig en service och en lättare polering. Konstigt att inte säljaren tagit bort annonsen bara. Så nå är det bara och börja bära den mycket trevliga klockan då har där utan några större problem.

https://www.chrono24.se/rolex/oysterquartz-day-date--id4164134.htm

4164134c_xxl.jpg
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag säger använd klockan, på lång sikt så är det ju en bra investering oavsett ifall du använder den eller låter den ligga i ett bankfack! Nu kanske jag inte ska uttala mig något om denna klocka då jag inte har 100 koll, men vad sitter värdet i denna?! Generellt så är väl OQ ganska så kalla klockor trots att en liten upplaga gjordes ( 25.000 ex ) sägs det ju.

Som jag sa, så är det säkert en mycket bra investering på lång sikt, som det har visat sig dom senaste åren så ökar ju aLLa Rolex klockor i värdet ganska så bra, och det är bara på några år.

Jag köpte alldeles nyss en 16570 i NOS skick, många hade säkert kunna tänkt sig att stoppa in den i ett bankfack och låta den ligga där och torka. Men det gör inte jag, jag kommer att använda den som jag gör med alla mina andra klockor, jag bär dom med en smula omsorg...

Jag tänker så här, visst skulle jag få bättre betalt om jag behöll den i 20 år i nos skick säkert. Men, inte tusan kommer jag bli någon miljonär på kuppen, med lite tur kanske en 100k plus på klockan vid en eventuell försäljning, vad vet jag. Däremot vet jag, att jag kommer få tillbaka vart enda öre jag gav plus lite till, den dagen jag säljer klockan om 20 år, för det är jag 100% säker på!

Fram tills dess skall jag bara avnjuta klockan som sig bör..,

Jaja..,hur som haver, så har du en väldigt fin och ovanlig klocka där som jag själv inte skulle tacka nej till! Och jag respekterar ditt beslut hur du än gör med den, det måste ju kännas rätt från din sida, annars blir det nog svårt att njuta fullt ut med klockan om du är rädd och förstöra den vid användning.
Att köpa en NOS klocka och använda är idiotiskt ur ett ekonomiskt perspektiv.

När det gäller denna klocka så är mitt tips att a) ha kvar och vårda den ömt alternativt inte använda b) använda om man inte bryr sig om värde eller c) sälja den och köpa något som tål användning. Guld är mjukt och mycket av värdet på denna sitter i ytan. Den går inte att använda till vardags utan att skada värdet. Att använda och sen polera upp är inte heller att rekommendera.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Att köpa en NOS klocka och använda är idiotiskt ur ett ekonomiskt perspektiv.

När det gäller denna klocka så är mitt tips att a) ha kvar och vårda den ömt alternativt inte använda b) använda om man inte bryr sig om värde eller c) sälja den och köpa något som tål användning. Guld är mjukt och mycket av värdet på denna sitter i ytan. Den går inte att använda till vardags utan att skada värdet. Att använda och sen polera upp är inte heller att rekommendera.


Klart att det är det, men och andra sidan så hur tråkigt är det inte att ha klockan i ett bankfack?! Om du får tillbaka pengarna du gav, när du säljer klockan, så har du ju även kunnat avnjuta klockan under den tiden den har varit i din ägo, gör du ingen förlustaffär så förstår jag inte problemet.

Hade iof förstått det, om det hade gällt engammal Daytona, Milgauss, rödsub, dubbel röd, Explorer 1655 osv, nu är det en OQ som har pyramidlänk, glasring i samma utförande etc, inte ens den 16570 som var i GRYMT skick (NOS) känns som att den kommer att ge sådan avkastning så att det är värt att låta klockan ligga och surna i ett bankfack.

Men om TS känner sig tillfreds med att lägga in klockan i ett bankfack så skall han naturligtvis göra det, och det respekterar jag fullt ut!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLW

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klart att det är det, men och andra sidan så hur tråkigt är det inte att ha klockan i ett bankfack?! Om du får tillbaka pengarna du gav, när du säljer klockan, så har du ju även kunnat avnjuta klockan under den tiden den har varit i din ägo, gör du ingen förlustaffär så förstår jag inte problemet.

Hade iof förstått det, om vi hade haft en gammal Daytona, Milgauss, rödsub, dubbel röd osv, nu är deten OQ som har pyramidlänk, glasring i samma utförande etc, inte ens den 16570 som var i GRYMT skick (NOS) känns som att den kommer att ge sådan avkastning så att det är värt att låta klockan ligga och surna i ett bankfack.

Men om TS känner sig tillfreds med att lägga in klockan i ett bankfack så skall han naturligtvis göra det, och det respekterar jag fullt ut!
En NOS klocka ger ett premium. Ska du ändå använda den så hade du kunnat köpa en som 'bara' var i mycket bra skick. Klockan är bara NOS en gång. Each to his own men jag ser inte varför man helt plötsligt ska börja använda något som legat orört i 25 år.

När det gäller OQ'n så var det min rekommendation. Guld är mjukt och något med vassa kanter kommer att bli rundare vilket självklart påverkar värdet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
En NOS klocka ger ett premium. Ska du ändå använda den så hade du kunnat köpa en som 'bara' var i mycket bra skick. Klockan är bara NOS en gång. Each to his own men jag ser inte varför man helt plötsligt ska börja använda något som legat orört i 25 år.

När det gäller OQ'n så var det min rekommendation. Guld är mjukt och något med vassa kanter kommer att bli rundare vilket självklart påverkar värdet.

Någon gång skall väl vara den första, lika väl som att gå och köpa en helt ny av nyare modell så kan det väl vara roligt att köpa NOS och börja använda 20-25 år senare. I min värd så beror det lite på vad det är för klocka det gäller, om jag tjänar 500k-1000000mjk så är det klart en viss skillnad än att tjäna 50-100k på 20-25 år.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Någon gång skall väl vara den första, lika väl som att gå och köpa en helt ny av nyare modell så kan det väl vara roligt att köpa NOS och börja använda 20-25 år senare. I min värd så beror det lite på vad det är för klocka det gäller, om jag tjänar 500-1000000 så är det klart en viss skillnad än att tjäna 50-100k på 20-25 år.
Ja. Du gör precis som du vill.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
En NOS klocka ger ett premium. Ska du ändå använda den så hade du kunnat köpa en som 'bara' var i mycket bra skick. Klockan är bara NOS en gång. Each to his own men jag ser inte varför man helt plötsligt ska börja använda något som legat orört i 25 år.

När det gäller OQ'n så var det min rekommendation. Guld är mjukt och något med vassa kanter kommer att bli rundare vilket självklart påverkar värdet.
Jag instämmer när det gäller NOS, i ett värdeperspektiv. Men TS klocka va inte NOS, bara att använda om han känner för det!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Klart den ska användas, visst värdet kanske är mkt högre om 10-20år men vem vet hur livet ser ut då, bättre leva i nuet :)

Men jag äger inget potentiellt värdehöjande så kanske fel person att svara ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag instämmer när det gäller NOS, i ett värdeperspektiv. Men TS klocka va inte NOS, bara att använda om han känner för det!
Absolut. Jag svarade bara på han som skulle använda NOS. Tipsen gällande OQ:n beror helt enkelt på vad målet är med klockan. Ska han ha kvar den för evigt så är det bara att slita på den men om han tänker sälja den om något år så bör han vara försiktig med den. För mig är det skillnad på modeller och guld bör vara polerat och fint och när det gäller de med denna slipning så är det inte direkt enkelt att hålla slipningarna fina.
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Absolut. Jag svarade bara på han som skulle använda NOS. Tipsen gällande OQ:n beror helt enkelt på vad målet är med klockan. Ska han ha kvar den för evigt så är det bara att slita på den men om han tänker sälja den om något år så bör han vara försiktig med den. För mig är det skillnad på modeller och guld bör vara polerat och fint och när det gäller de med denna slipning så är det inte direkt enkelt att hålla slipningarna fina.
Okej, då är vi på samma spår. Ja dessa är lika känsliga som RO minus bezel då :bored:
 

Oew

Rolex
Okej, då är vi på samma spår. Ja dessa är lika känsliga som RO minus bezel då :bored:
Förstår egentligen inte hur det kommer sig, bezel på ro har skarpa kanter men så länge ap använder rätt verktyg håller den formen, men länken på den kan dom inte fixa? Tänker att om inte annat borde de ju kunna fylla på med laser och sedan slipa om på nytt?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förstår egentligen inte hur det kommer sig, bezel på ro har skarpa kanter men så länge ap använder rätt verktyg håller den formen, men länken på den kan dom inte fixa? Tänker att om inte annat borde de ju kunna fylla på med laser och sedan slipa om på nytt?
Mest ytfinishen som är ett problem på Royal Oak. Den suger till sig repor som inget annat. :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Förstår egentligen inte hur det kommer sig, bezel på ro har skarpa kanter men så länge ap använder rätt verktyg håller den formen, men länken på den kan dom inte fixa? Tänker att om inte annat borde de ju kunna fylla på med laser och sedan slipa om på nytt?
Menade som så att en OQ är Rolex svar på RO i känslighet - förutom att RO bezeln är ännu känsligare mot att repor ska synas. Som Per skrev, den suger åt sig repor! Oavsett material på RO haha!

ALS tillsammans med flera andra fyller ju i dings och liknande med guld mha speciella maskiner så varför går det inte här menar du?
Det går, men hitta rätt blandning och få en bra match plus jävligt höga kostnader gör det nästan olönsamt. Risken att guldet får olika ton när de åldras osv. är nog ett problem där med. Precis som att matcha lacken på en bil.

Finns videos på youtube med tjommar på kontinenten som fyller med guld och slipar 18k Rollar.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Grattis till en grym klocka! En 19028 i NOS skick och med full set är näst intill omöjligt att hitta. Om du köpt den som investering är mitt råd att använda den försiktigt och sparsamt eller lägga i bankfacket. Ska du behålla den länge och inte bryr dig om eventuell värdeminskning så är det bara att köra hårt.
Glöm inte bilder i OQ tråden https://klocksnack.se/threads/rolex-oq-tråden.13317/
 
Topp