• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Day Date - Guldvärdet?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
En enkel fråga. Hur mycket är guldvärdet på en Rolex Day Date. Dvs om jag skrotar den och smälter ner klockan till en guldklump.

/Jonas
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Snabbt svar :)
Åfan. Då är en Rolex Day Date inte så dyr om man räknar bort guldet.

Jag försöker inbilla mig att det är värt att lägga så mycket på en klocka. Plus så har jag en sambo som skulle balla ur :)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Målarn skrev:
Ca 120gram guld
Ca 30.000kr +-

Hehe aldrig... kanske i din GMT :D

EDIT:

Från ebay:
"Case ring weights 18.5 grams. Contains 13.875 grams of pure gold. It has a value of $178.43.

Case back weighs 7.21 grams. Contains 5.41 grams of pure gold. It has a value of $69.57.

Bezel weighs 5.30 grams. Contains 3.98 grams of pure gold. It has a value of $51.18.

The bracelet weighs 68.85 grams. Contains 51.64 grams of pure gold. It has the most value at $664.09.

The total value of the pure 24kt. gold in this Rolex President is $963.27."

Borde iofs om man räknar ihop det bli 18,5 + 7,21 + 5,3 + 68,85 = 100 gr 18 kt guld. Då blir det ju iofs 30 k.

my bad! :D
 

Målarn

The Steak
Gavve skrev:
Målarn skrev:
Ca 120gram guld
Ca 30.000kr +-

Hehe aldrig... kanske i din GMT :D

EDIT:

Från ebay:
"Case ring weights 18.5 grams. Contains 13.875 grams of pure gold. It has a value of $178.43.

Case back weighs 7.21 grams. Contains 5.41 grams of pure gold. It has a value of $69.57.

Bezel weighs 5.30 grams. Contains 3.98 grams of pure gold. It has a value of $51.18.

The bracelet weighs 68.85 grams. Contains 51.64 grams of pure gold. It has the most value at $664.09.

The total value of the pure 24kt. gold in this Rolex President is $963.27."

Borde iofs om man räknar ihop det bli 18,5 + 7,21 + 5,3 + 68,85 = 100 gr 18 kt guld. Då blir det ju iofs 30 k.

my bad! :D

Vi har Båda Fel :)!! Läste lite mer nu, 75gram 18k innehåller en DayDate :D de va inte mycket!! Om det nu ens stämmer??
Har sett 64gr, 75gr, 103gr osv hahah..

Och jag tror min GMT innehåller lite mer guld än 120gram ?!?!:mrgreen:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Målarn skrev:
Gavve skrev:
Målarn skrev:
Ca 120gram guld
Ca 30.000kr +-

Hehe aldrig... kanske i din GMT :D

EDIT:

Från ebay:
"Case ring weights 18.5 grams. Contains 13.875 grams of pure gold. It has a value of $178.43.

Case back weighs 7.21 grams. Contains 5.41 grams of pure gold. It has a value of $69.57.

Bezel weighs 5.30 grams. Contains 3.98 grams of pure gold. It has a value of $51.18.

The bracelet weighs 68.85 grams. Contains 51.64 grams of pure gold. It has the most value at $664.09.

The total value of the pure 24kt. gold in this Rolex President is $963.27."

Borde iofs om man räknar ihop det bli 18,5 + 7,21 + 5,3 + 68,85 = 100 gr 18 kt guld. Då blir det ju iofs 30 k.

my bad! :D

Vi har Båda Fel :)!! Läste lite mer nu, 75gram 18k innehåller en DayDate :D de va inte mycket!!

Och jag tror min GMT innehåller lite mer guld än 120gram :mrgreen:


nja 100 är nog närmare sanningen
 

Målarn

The Steak
Enligt padi (moderator på trf) så väger den ca 75gram.. Men vem vet haha :D

Men runt 75-100gram låter troligt!!

Läste att min GMT ska innehålla ca 150gram guld
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Målarn skrev:
Enligt padi (moderator på trf) så väger den ca 75gram.. Men vem vet haha :D

Men runt 75-100gram låter troligt!!

Läste att min GMT ska innehålla ca 150gram guld

18 karat eller "rent"? hehe

100 gram 18 karat blir ju typ 75 gram "rent"... beror ju på hur man räknar...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Enligt Urmakare Peter på Rob Engström som just vägde urverk, tavla, visare glas etc så vägde det c:a 25 g. Jag vägde min 1803 och den vägde 126 g. Att ta i beaktande då är att det är en avkortad länk (minst 2 länkbitar) vilket innebär minst 4 g troligen mer lägre vikt. Detta innebär en vikt på runt 100 g och inte mindre. En nyare DD väger klart mer (menar inte DD II).
 

Målarn

The Steak
Spencer66 skrev:
Enligt Urmakare Peter på Rob Engström som just vägde urverk, tavla, visare glas etc så vägde det c:a 25 g. Jag vägde min 1803 och den vägde 126 g. Att ta i beaktande då är att det är en avkortad länk (minst 2 länkbitar) vilket innebär minst 4 g troligen mer lägre vikt. Detta innebär en vikt på runt 100 g och inte mindre. En nyare DD väger klart mer (menar inte DD II).

Tackar för infot :D
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Intressant.
Så om man skall köpa Day Date så skall man fråga vad klockan väger? (något som vi tidigare vet att det är en känslig fråga :) )
Någon som vet om det fuskas mycket med vikten på beganade guld Rolex?
Det känns som om man inte kan sin modell så kan det stå en dyrt...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Mr_Jonas skrev:
Intressant.
Så om man skall köpa Day Date så skall man fråga vad klockan väger? (något som vi tidigare vet att det är en känslig fråga :) )
Någon som vet om det fuskas mycket med vikten på beganade guld Rolex?
Det känns som om man inte kan sin modell så kan det stå en dyrt...


Tror inte det är vanligt då det skulle förändra utseendet för mycket..
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Vad betyder guldvärde i förhållande till att ikonen Mick Fleetwod sportar en likadan klocka som Målarn? :mrgreen: Det kan iofs vara svart tavla, men i den första scenen man ser klockan så verkar den vara grön. Se senaste avsnittet (säsong 19, avsnitt 2) av Top Gear.
 
Topp