• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Day-Date Roman Numerals, medvetet felaktig design

Xaero

Omega
Hej! Jag har funderat en del över tavlan på Rolex Day-Date med Roman Numerals. På urtavlan är alla siffror "rätt" utom 11 (XI) där man istället ser endast en etta (I). Jag förstår att detta är gjort medvetet för att få balansen av två (I) på var sida om dagsindikatorn, men jag tycker det hade varit bättre om de i så fall hade tagit bort både indikatorn på klockan 1 och på klockan 11. Att Rolex inte gör fel det vet vi, men i detta fall tycker jag personligen att de har gjort ett stort misstag. Vad tycker ni?

rolex-day-date-president-platinum-glacier-blue-roman-118206-watch-chest.jpg
 

DrDre

Patek
Hej! Jag har funderat en del över tavlan på Rolex Day-Date med Roman Numerals. På urtavlan är alla siffror "rätt" utom 11 (XI) där man istället ser endast en etta (I). Jag förstår att detta är gjort medvetet för att få balansen av två (I) på var sida om dagsindikatorn, men jag tycker det hade varit bättre om de i så fall hade tagit bort både indikatorn på klockan 1 och på klockan 11. Att Rolex inte gör fel det vet vi, men i detta fall tycker jag personligen att de har gjort ett stort misstag. Vad tycker ni?

rolex-day-date-president-platinum-glacier-blue-roman-118206-watch-chest.jpg
Det skulle kanske se lite tomt ut om man inte har npgra markeringar där uppe?
 

meo_swe

Audemars
Kan det inte bara vara så att själva Xet inte får plats pga dagskivan? Likadant som att vissa klockor har "slicade" siffror på t.ex. kronografer.
 
Topp