• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex day date vs Tudor day-date

Virrevet

Omega
Tjabba!
Topicen är precis det jag undrar. Många påstår ju att Tudor bär mycket av kvalité och teknik från Rolex - Tudor är helt klart en prisvärd klocka enligt många här på KS. Efter att ha varit medlem här en tid så har jag börjat fått upp ögonen för DD modeller, främst Rolex då. Men så fick jag se en DD från Tudor vilket i princip har många likheter med Rolex rent estetiskt. Det jag gillar är att många verkar ha Oysterlänken, vilket ger en lite mer sportig känsla.

Men åter till frågeställningen. Vad är det som skiljer sig från en DD från Rolex mot en DD från Tudor? Jag har förstått så mycket som att Rolex endast har DD i någon slags ädelmetall vilket såklart trycker upp priset, även på andrahandsmarknaden där jag kollar. Hur är det med urverket? Jag har jättedålig koll på vilka urverk som är bra/mindre bra. Länken borde väl vara i samma kvalité som Rolex? Storleken verkar skilja sig, 36/41mm och Tudor 38mm. Jag har inte tittat på någon speciell ref på Tudor DD än. Men priserna ligger på rätt vettiga nivår för en första "riktiga" klocka. Försöker sluka i mig så mycket information som möjligt ;)
Ir6izIk.jpg
3853758_xxl.jpg

OBS! Lånade bilder.
Tack på förhand!
 
Rolex Day-date finns precis som du säger bara i ädelmetall (guld o platina). Tudor Date-day finns däremot i stål.

Edit: slog in en öppen dörr här märkte jag... Får skylla på att det är tidig lördagsmorgon och grus i ögonen.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skulle säga att det är två olika djur. Rolexen är gubblyx och Tudorn ett vardagsur. Tudorn finns i 35 och 38 mm.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
DD finns i stål. 6611an, tror det bara finns sex exemplar eller något sådant, rätta mig om jag har fel om antalet. Sviiiiiindyra. Stål är den dyraste metallen på en DD, lite lustigt. ;)
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Rolex dd är oftast mycket snyggare enligt mig. En klassisk 36a funkar till allt! Finns dock vissa tudors som är riktigt vassa, speciellt 7017/4. Här är en som jag tyvärr missade för ett år sen
image.jpeg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
DD finns i stål. 6611an, tror det bara finns sex exemplar eller något sådant, rätta mig om jag har fel om antalet. Sviiiiiindyra. Stål är den dyraste metallen på en DD, lite lustigt. ;)
Du har helt rätt 6 st tillverkade är antalet, smyger in en bild ;)
Det här måste vara den absolut dyraste Day-Date modellen som går att köpa för pengar, snacka om paradox :D
image.jpg
 
Topp