• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex DayDate 18038

jÄger

Omega
IMG_1223.JPG
God fredagsmorogn!

Fått ett fruktansvärt ha-begär efter en DayDate och går i tankarna mellan 1803 och 18038.
Den 6-siffriga referensen får vänta tills någon kastar pengar på mig.

Så vad är fördelarna/nackdelarna, förutom priset där 1803 oftast är något stänk billigare)?

Vad är för övrigt ett OK pris på en 18038 i bra skick (inte nödvändigtvis papper och således är boxen helt ointressant).

Mvh
Sebastian
 

jÄger

Omega
Hej, Jo det är sant att de romerska siffrorna kan man vara utan. Dock är det en 18038 på bilden ovan och uppenbarligen finns det stavindex till denna ref också ;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
visst är boetten på 18038 lite biffigare än 1803? Det kan jag tycka är en anledning för att gå på en 18038
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
visst är boetten på 18038 lite biffigare än 1803? Det kan jag tycka är en anledning för att gå på en 18038

...stämmer. Samt lite mindre biffig på 1823x igen.

En stor fördel med att gå för 5-siffrigt är väl att få quickset dock.

...frågan är om man tycker det väger upp nackdelarna med att förlora plexi och pie-pan.
 

jabla

Sarlacc
Jag tycker det går bra utan quickset, går fortare att ställa min 1803 än 1603 eftersom man bara behöver köra några timmar fram o tillbaka vid datuminställning inte 24 timmar som på DJ:n.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
...stämmer. Samt lite mindre biffig på 1823x igen.

En stor fördel med att gå för 5-siffrigt är väl att få quickset dock.

...frågan är om man tycker det väger upp nackdelarna med att förlora plexi och pie-pan.

Det är klurigt... piepan & plexi gör extremt mycket, samtidigt så gör den fetare boetten är klockan känns (iaf för mig) lite bättre på handleden. Quickset tycker jag kan kvitta. Jag satte aldrig datum/dag på min 1803 :p
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är klurigt... piepan & plexi gör extremt mycket, samtidigt så gör den fetare boetten är klockan känns (iaf för mig) lite bättre på handleden. Quickset tycker jag kan kvitta. Jag satte aldrig datum/dag på min 1803 :p

Personligen håller jag helt med.

Det kräver dock att det är 'rätt' tavla på 5-siffrigt. Annars kan de bli rätt livlösa.
 
Topp