• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Daytona 116520 hos AD?

poormans

Rolex
116520 tillverkas medvetet i färre exemplar än vad marknaden efterfrågar.. Klart en bra deal inte är omöjligt, men modellen är mycket populär och begränsad i tillgång. Gör matematiken.



hur vet du att upplagan är begränsad ?? jag trodde rolex inte hade några officiella siffror på antal tillverkade modeller?

jag skulle tro att det snarare är tilldelningen pga dålig försäljning som är problemet med tillgång på tex daytonas i skandinavien

dvs tilldelning av attraktiva klockor baserat på beställningsvolymen, så funkade det i allafall förr men vet ej om det gäller idag

är det inte AP som säljer mer på en helg i HK är på ett år i skandinavien?

cheers
christian
 

poormans

Rolex
Var kan jag köpa en 116520 inom 5 dagar under listpris?

sist jag var i kiel så kollade jag å tjejen på lite klockor hos en AD och när jag frågade om pris på bla daytona fick jag rabatt direkt
då var det visserligen på två klockor, en datejust och en daytona men de fanns att få samma dag

tror list priset låg på 9k euro men då var euron lägre oxå

cheers
christian
 

Knight

Cartier
hur vet du att upplagan är begränsad ?? jag trodde rolex inte hade några officiella siffror på antal tillverkade modeller?

jag skulle tro att det snarare är tilldelningen pga dålig försäljning som är problemet med tillgång på tex daytonas i skandinavien

dvs tilldelning av attraktiva klockor baserat på beställningsvolymen, så funkade det i allafall förr men vet ej om det gäller idag

är det inte AP som säljer mer på en helg i HK är på ett år i skandinavien?

cheers
christian

Det är den enda logiska slutsatsen jag kan dra.. Folk på internationella forum rapporterar också om långa väntetider. Självklart kan regional tilldelning spela roll, men hur kommer det sig då att det fullkomligt dräller av Rolex alla andra stålisar här?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det är den enda logiska slutsatsen jag kan dra.. Folk på internationella forum rapporterar också om långa väntetider. Självklart kan regional tilldelning spela roll, men hur kommer det sig då att det fullkomligt dräller av Rolex alla andra stålisar här?
Daytonan ligger ju rätt mycket högre i pris än standard sport-Rolex i stål kan nog ha rätt mycket med saken att göra. Att Rolex skulle tillverka färre av en populär modell är ju bara befängt, dom vill väl tjäna pengar som alla andra. Tror som poormans skriver att det snarare handlar om regional tilldelning isf, och precis som han även skriver så är ju i stort sett inga av Rolex siffror offentliga iom att företaget är helt privat och drivs som en stiftelse, rykten är det dock gott om...
 

Knight

Cartier
Daytonan ligger ju rätt mycket högre i pris än standard sport-Rolex i stål kan nog ha rätt mycket med saken att göra.
Daytonan ligger ju rätt mycket högre i pris än standard sport-Rolex i stål kan nog ha rätt mycket med saken att göra. Att Rolex skulle tillverka färre av en populär modell är ju bara befängt, dom vill väl tjäna pengar som alla andra. Tror som poormans skriver att det snarare handlar om regional tilldelning isf, och precis som han även skriver så är ju i stort sett inga av Rolex siffror offentliga iom att företaget är helt privat och drivs som en stiftelse, rykten är det dock gott om...

25 tuss mer än SubC. Ingen jättesumma i sammanhanget. Tycker inte att iden om att de medvetet inte möter efterfrågan är befängd, då det innebär att modellens exklusivitet inte vattnas ut. Rolex bör rimligtvis känna till att det är väntetid på modellen hos många av sina återförsäljare och således bara tillverka fler om de vill tjäna mer?

Edit: sedan var det givetvis fel av mig att presentera spekulation som om det vore fakta.
 

Patrike

Omega
Var nära att köpa en på semestern hos en AD i Italien. Dock var det en 116520 med äldre serienummer. Det kan vara bra att kolla på när man köper. Jag avstod och köpte hos AD hemma i Sverige istället.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny.

Någon som har en någotsånär färsk uppgift på tillgång och ev väntetid på Daytona i Stockholm? Finns dem inne så man kan testa eller går dem direkt?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny.

Någon som har en någotsånär färsk uppgift på tillgång och ev väntetid på Daytona i Stockholm? Finns dem inne så man kan testa eller går dem direkt?
Bytte nyligen tavla i min 116520 o innan jag fick till det bytet så hörde jag av mig hos AD i Jönköping (Engströms) samt Rob. Båda uppgav 6 mån väntetid på 116520. Inga Daytonas i stål hemma o de de får är det redan kö på så de hinner aldrig komma ut i butiken.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny.

Någon som har en någotsånär färsk uppgift på tillgång och ev väntetid på Daytona i Stockholm? Finns dem inne så man kan testa eller går dem direkt?
Har väntat på en vittavlad på Rob sen mitten av oktober. Funderar på att låta min far köpa den i Hong-Kong istället.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Bytte nyligen tavla i min 116520 o innan jag fick till det bytet så hörde jag av mig hos AD i Jönköping (Engströms) samt Rob. Båda uppgav 6 mån väntetid på 116520. Inga Daytonas i stål hemma o de de får är det redan kö på så de hinner aldrig komma ut i butiken.

Har väntat på en vittavlad på Rob sen mitten av oktober. Funderar på att låta min far köpa den i Hong-Kong istället.

Tack för lägesrapporten. Det låter ju dessvärre inte som att det blir helt lätt att få klämma på en 116520. Kanske kommer någon ha med en till den kommande stora GTGn?
 

par

Patek
2-Faktor
Bytte nyligen tavla i min 116520 o innan jag fick till det bytet så hörde jag av mig hos AD i Jönköping (Engströms) samt Rob. Båda uppgav 6 mån väntetid på 116520. Inga Daytonas i stål hemma o de de får är det redan kö på så de hinner aldrig komma ut i butiken.
Utanför Sverige är det lika enkelt som valfri Rolex stålmodell att få tag i :)
 

Kim

Panerai
Jag var in på Nymans i början av dec och frågade om 116520. De trodde upp till ett år! Men det kunde gå fortare också. Eftersom de inte vet hur många Daytona de får in vid varje leverans är det svårt att ge en exakt leverans tid.

Har du rätt kontakter går det avsevärt mycket snabbare :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag var in på Nymans i början av dec och frågade om 116520. De trodde upp till ett år! Men det kunde gå fortare också. Eftersom de inte vet hur många Daytona de får in vid varje leverans är det svårt att ge en exakt leverans tid.

Har du rätt kontakter går det avsevärt mycket snabbare :)

Ett år är fan tveksamt om jag orkar vänta på en klocka! Vore roligt att testa en iaf för att se om det skulle kunna vara ngt för mig.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ett år är fan tveksamt om jag orkar vänta på en klocka! Vore roligt att testa en iaf för att se om det skulle kunna vara ngt för mig.
Kanske finns nån här på KS som kan bistå med lite test o kläm? Jag bor en bit bort från huvudstaden men kan bjucka på bilder iaf :)
image.jpeg
image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om jag spekulerar lite efter vad jag tycker mig läst här, på ttt, omegaforums och på rolexforums:
Är det inte lite av en myt att Daytona i dagsläget har långa väntetider? Det är ju inte som det var på zenith-tiden... Att det är väntetider i våra AD's i stockholm är väl att de som vanligt alltid varit dåliga på köpa in och hålla eget lager utan nästan bara köper in när en kund lagt handpenning. Sedan Rolex började tillverka urverken själva till Daytona så har inte tillgången till urverken varit begränsad och nu när dessutom Rolex försäljning gått ned lite globalt så kan det väl inte vara problem med tillgång egentligen mer än om Rolex själva skapar den?
 
Tänkte mest om han ville prova.
Det är det nya.
Gå till gråhandlare för att prova och sedan beställa från AD :D

Nja, nya skulle jag inte säga, precis som alla andra klockor LW har.
"Ny" är enligt mig "Osålt från AD". Den del av klockorna de har där må vara i nyskick och oanvända, men detta innebär inte att de kan klassas som "nya".

Oavsett så har de en hel del roligt!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
När jag bokade min på Rob så lät det som att det är många utländska stor-kunder som brukar boka upp ett par stycken åt gången.
Jag gissar på att de nyttjar taxfreen, plus att de säkert får stammis-rabatt, för att sedan sälja dem vidare med schysst marginal utomlands.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Nja, nya skulle jag inte säga, precis som alla andra klockor LW har.
"Ny" är enligt mig "Osålt från AD". Den del av klockorna de har där må vara i nyskick och oanvända, men detta innebär inte att de kan klassas som "nya".

Oavsett så har de en hel del roligt!

Jag menade inte att klockorna var nya.

Utan att den nya GREJJEN är att prova hos gråhandlare innan beställning hos AD.
Lite tvärt om mot hur det brukar gå till och bara ett försök från min sida att vara lite lustig ;)
 
Topp