• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Daytona eller GMT 2? Köpråd!

Magnlar

Rolex
2-Faktor
GMT:n är riktigt grym men Daytona är dock Daytona.
Hade en GMT som bytes ut mot Daytona, Daytonan sitter grymt bra.
Personligen hade jag tagit Sub (116610) istället för GMT, på grund av ställ möjligheten på länken, och där har du en dykare.
Oavsett vilken du väljer så blir du nöjd.
Lycka till.
GMT:N
02.JPG

Byt mot Daytona.
WP_20140228_002.jpg

GMT har ju Easylink som fungerar mycket bra tycker jag. En snabb & enkel manöver förlängs länken med 5 mm, eller tvärtom. Utan att ens ta av klockan. Med microjusteringen som sitter på bl.a Sub måste man ta av, justera och sen på igen.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Prova och gå sedan på instinkt. Väljer du fel så kan du enkelt sälja utan större förlust och ta den andra :)

Jag gillade inte riktigt min 16520 för den saknade datum. Men har kommit över det nu och det är den klocka i min samling som jag bär klart mest. Sitter oerhört skönt på armen.

Jag tycker du ska gå på en 16520 för de är klart snyggare än 116520.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Prova och gå sedan på instinkt. Väljer du fel så kan du enkelt sälja utan större förlust och ta den andra :)

Jag gillade inte riktigt min 16520 för den saknade datum. Men har kommit över det nu och det är den klocka i min samling som jag bär klart mest. Sitter oerhört skönt på armen.

Jag tycker du ska gå på en 16520 för de är klart snyggare än 116520.

En tidig vit 16520 med borstad länk.. :cigar:
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Hade båda ett tag men nu bara daytonan kvar (vilken jag älskar & ofta får kommentarer för från kunder och bekanta för). Skulle säga att det är 50/50 mellan daytona & BLNR. Båda är sjukt snygga men skulle jag bara ha en klocka så hade jag nog kört på BLNR. På den händer det lite mer och den känns väldigt "klassiskt Rolex" vilket iaf jag tycker är väldigt positivt. Vill dock påpeka att jag aldrig skulle köpa den "vanliga" svarta GMT:n då jag personligen tycker att gmt visaren samt texten på tavlan är hemsk i grön, känns B på något sätt. BLNR är dock ren och skär kärlek, så galet fräsch!
20150810_201430.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har TS ställt sig själv frågan anledningen till varför han vill ha en Daytona ?
Vad är det som är så speciellt med Daytona mer än den hype som på ett för mig obegripligt sätt utvecklats kring den. Själv har jag nu ägt en kronograf klocka (Breitling B2) i 14 år, och hur ofta under dessa 14 år har jag använt kronografen till att mäta tid ?
Inte ens 10 ggr... Det går mycket lättare (och är mkt enklare att utläsa svaret) om man använder tidtagningsfunktionen på en Casio för ett par hundralappar än vilken mekanisk kronograf som helst.
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
Har TS ställt sig själv frågan anledningen till varför han vill ha en Daytona ?
Själv har jag nu ägt en Breitling B2 i 14 år, och hur ofta under dessa 14 år har jag använt kronografen till att mäta tid ?
Inte ens 10 ggr...
Som nämnts tidigare är det lättare att kolla ägg/pasta-koket med vridringen så kronografen har man igång bara för att reta folk. :D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ah, jag kommer aldrig att förstå mig på vare sig Daytonan eller den moderna Submarinern.
Det finns så många intressanta klockor därute som jag hellre förkovrar mig i och eventuellt kan tänka mig införliva i min lilla samling.
 

sjobbe

Cartier
Är extremt partisk men måste säga Daytona! Vad säger att ren repig Daytona på ett schysst läder om ett antal år inte flyger? ;)
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ingen mer än jag som tycker att det inte finns några snygga urtavlor till Daytona i dagsläget. Är iofs endast ett problem om du skall köpa nytt... Silver runt subdails flyger inte alls på den vita tavlan och den blå tavlan på platina versionen är rent ut sagt anskrämlig.
 

sir alex

Panerai
Jag tyckte inte alls Daytonan var lika kul i verkligheten som på bild så mitt råd är (som alltid) att prova klockorna. Känns det rätt så känner du det i hela kroppen.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Daytona. GMT är trevligt men en dussinklocka i jämförelse. Till skillnad från vissa andra ser jag den polerade boetten som ett plus. En blankpolerad Rolex skimrar på ett speciellt sätt som tilltalar mig.
 

viqs

Omega
Partisk men när jag skulle köpa min första Rolle så fanns daytona inte ens med på listan. Tycker inte den flyger alls som den ser ut nu. Tavlorna är i bästa fall meh och hypen är lite väl i överkant.
 
Topp