• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Daytona SS 116520

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Modellnamn: Daytona (Cosmograph)
Tillverkare: Rolex
Referens: 116520
Årsmodell: 2009 (V-serie)
Urverk: Rolex Caliber 4130
WR: 100m

Allmän beskrivning:
För en detaljerad och bra recesion, så hänvisar jag hit:
http://www.rolexforums.com/showpost.php?p=370432

Mina intryck:
Varför då en Daytona? Jag är ingen samlare men jag har blivit mer intresserad av mekaniska ur de senaste åren. Jag har trots min förnekelse mot samlandet haft Rolex tidigare (Explorer, GMTII, Explorer II) och även en Sjöö Sandström Chronograph. Men de stämde inte med mig, de var för stora, för små, för "vanliga", för glänsiga, för... ja... vad är en bal på slottet? Hur många ursäkter behöver man?

Daytonan har inte varit på radarn, jag har upplevt den som för dyr eller för märklig tavla, för mycket text t.ex. Men... såg ett par bilder på Rolex Forum och specifikt en stålvariant med "Panda-tavlan" och kände att det passar mig perfekt. Jag gillar balansen i panda-tavlan, beige-matt-vit bakgrund med svarta mätartavlor. Komplettera med röda visare och det blir sportigt. Fast jag ville inte ha guldvarianterna, dels för priset givetvis men jag tycker stål känns bra, guld blir lite mycket. Jag gick in till en AD för att känna på en GS version då SS versionen inte verkar så vanlig, Nymans hade tydligen 2 års väntelista på den (känns tveksamt att det stämmer, men jag är inte känd där och de kanske bara säljer klockor till kompisar?). Rob Engström hade inte 2 år men ändå 4-6 månader. Jag hittade en säljare (på en annons-sida nära dig) och man gjorde upp en affär med en go Göteborgare. Fast utan Panda-tavlan då. Och det där med tavlor och Rolex verkar vara en ren vetenskap. AD säljer bara vitguldstavlor till vitguldsklockor och inte ståklockor. Och om man nu hade en kompis med vitguldsklockan så kan inte han köpa tavlan, utan AD insisterar på att montera den. Och vissa AD lämnar då inte tillbaka den gamla tavlan(!). Så ut och leta vitguldstavlor på gråmarknaden, hittade tillslut en och är väldigt nöjd med resultatet efter att Dr. Watch monterat den.

Men åter till klockan, jag beställde ett par ändlänkar av etur på rolexforum och ett läderband på Erikssons i Sumpan. Perfekt balans av vikt, under radarn, för mig alltså. Dessutom tilltalar urverket mig, jag kan inte så mycket om urverk, men när man läser om Rolex arbete med att ta fram ett eget urverk så har de jobbat på att förenkla allt, gör det smartare, gör det bättre, färre kuggar & färre delar. Resultatet är ett helt eget kronografverk, som troligen inte ser så "vackert" ut men fungerar perfekt. 72 timmar reservtid, du kan, om du vill, men det är tveksamt om man vill, lägga från dig klockan över helgen och fortsätta på måndag som om ingenting har hänt.
Och använder man kronograf-funktionen? Oftare än man tror, jag hittar säkert på användningsområden, men det är ok, jag är lättlurad. ;-)

Jag gillar att klockan tål mycket, jobb i skogen, jobb med tangentbordet, simma, på festen. Jag behöver inte tänka på att den är känslig, för det är den inte.

Precision:
Jag mäter inte på sekunden när och håller inte reda på varians över dag/vecka, etc.. mitt exemplar går något snabbt, vilket passar mig perfekt, för jag är i varje fall i tid. Jag har kört en app för att mäta variation https://itunes.apple.com/se/app/kello/id380539253, vilket ger en bra indikation, men kan knappast ge mer än precis det, en indikation, det räcker för mig, mitt exemplar ligger på 0,5+ enligt appen. Vilket måste anses vara ok.

+:
  • Bekväm! Sitter perfekt, inte för stor, inte för liten. Den mäter 40mm, men är vare sig speciellt hög eller bred.
  • Är både sportig och elegant
  • Enkelheten i urverket
  • "Ombytbar" om man engagerar sig, byte av tavla, visare & läderband.
-:
  • Vridringen blir rätt repig och glänser rätt kraftigt. Jag skulle lätt byta ut den till en keramisk om det gick. Vem vet, det kanske kommer något nytt på nästa års mässa? Det finns en rosé-guld variant med keramikring.

Edit: Länk till modd på läderband och spänne: http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=6&t=2429

Bildkavalkad:
i-3tZGRzW-L.jpg

i-WSk3rNC-L.jpg

i-4nwFjMV-L.jpg

i-DwqvzGw-L.jpg

i-4KrzWVR-L.jpg

i-WxTbbMn-L.jpg

i-93HXKHK-L.jpg

i-25KCMwb-L.jpg


Edit: stav och syftningsfel.
 

DrDre

Patek
Trevlig review och fina bilder. Tror att den svarta på RubberB är min favoritkombination.

Iom den nya Daytonan så jag har också börjat bli lite sugen. För mig har Rolex kärna alltid varit robusta inhouse automaturverk och oysterboett. Med det nya verket känns det som att Daytonan också hittat hem till familjen.
 

Snårtas

Rolex
Tack för trevlig recension av en klocka med många ansikten. Gillar verkligen kontrasten i panda-tavlan och lumen är riktigt häftig!
Den där står på inköpslistan runt plats nummer fem :)
 

jabla

Sarlacc
Cosmograph skrev:
Tack alla!

Ja, det är en Rubber B, dock något för stor för mig, men vill gärna hitta en mindre ena sida.
Har för mig att jag läst någonstans att det skall komma en kortare variant, funderar själv på att köpa ett vitt till min GMT när det väl kommer.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Panda dialen är verkligen ett lyft! Innan trevlig i svart med men wow vad nice det blev med röda visare på den där tavlan :)
 

Fred72

Cartier
Jag var på väg att krypa ner i sängen när jag säg recensionen, blev nu uppe ett tag till bra skrivet. Jag sitter här själv mer än nöjd med min egen Daytona, dock referensen innan.
//Fred
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Tack för all härlig återkoppling!

Bjuder på en bonusbild från idag (tagen i närheten av Menton)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1356736038.920137.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1356736038.920137.jpg
    98 KB · Visningar: 1,309

Loppan

Breitling
Det är en riktigt fin klocka! Kollade länge på den och var rädd att den skulle vara för glansig men väl på handleden tycker jag att den sitter som en smäck! Lite som att den alltid skulle varit där och först nu hittat hem :cool:
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Nu började den där jävla känslan i magen igen att hmm en daytona...

Bra läsning, får dock ej bilderna att visas men vet hur pandan ser ut ändå.

Vad fick du ge för ur och tavla ?
 
Topp