• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Deepsea som stannar!

Dr.Rolex

Omega
Hej!

Det har uppstått ett problem med min Deepsea Blue köpt ny från AD i Sverige oktober 2015.

Märkte det första gången för ett par veckor sedan. Jag använder klockan i rotation och vid det tillfället hade den nog varit igång ca 2 veckor av rörelse, ev nån uppdragning. Jag hade kommit hem från jobbet och la ifrån mig klockan för att duscha och när jag kom ut ur duschen hade den stannat. Jag tänkte förstås först att gångreserven hade tagit slut och skruvade ur kronan för att winda den men kände direkt på uppdraget att fjädern hade kräm kvar. Mycket märkligt. Klockan stod still trots inskruvad krona. Jag dunkade klockan lätt i handen och då gick den igång! Blev förstås orolig men tänkte inte mer på det utan fortsatte använda den och den har fungerat bra och hållit tiden fint.

Dock har det nu hänt igen. Inatt hade jag klockan på mig. När jag vaknade imorse märkte jag att den återigen stannat. Gjorde samma procedur men att dra upp den men kände även denna gången att reserven inte var slut. Skakade lite lätt på den och då går den ca 5-10 sekunder sedan stannar den igen.

Någon som har någon idé om vad detta kan röra sig om? Verkar ju som att något kärvar men vad kan det vara. Har förstås inte tappat den eller utsatt den för något konstigt.

Måste förstås ta den till min AD. Antar detta blir ett grantiärende och att de får skicka den till Rolex för reparation. Känns väldigt surt på en så pass ny klocka för 100 tusen. Men allt kan väl hända. Tror ni jag åker på någon kostnad?

Fin är den i alla fall:
IMG_2346.JPG
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Eftersom den är under garanti, gör som du skriver, gå till en AD. Är det något som är fel från fabrik så kommer det att gå på garantin.
 

Dr.Rolex

Omega
Lämna in på garanti.

Eftersom den är under garanti, gör som du skriver, gå till en AD. Är det något som är fel från fabrik så kommer det att gå på garantin.

Jo precis, det blir ju så jag får göra. Tycker bara det är anmärkningsvärt, man läser inte ofta om nya Rolex som gör på detta vis?

Mer besvärligt blir det också när man bor 30 mil från AD men får bli en tur till helgen.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jo precis, det blir ju så jag får göra. Tycker bara det är anmärkningsvärt, man läser inte ofta om nya Rolex som gör på detta vis?

Mer besvärligt blir det också när man bor 30 mil från AD men får bli en tur till helgen.
Händer förmodligen inte ofta. Men något avvikande händer i alla typer av produktion.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hade samma problem med min tidigare Rolex 116900. En skruv på insidan hade lossnat. De löste det på garantin över en dag.
 

Dr.Rolex

Omega
Undra om de kör något samarbete när det gäller dessa mer speciella klockor? För jag antar jag bör vända mig till Bergströms i första hand?
 

poormans

Rolex
Hur känner du på uppdraget att det är kraft kvar i fjädern?

Har du testat hur länge den går efter fullt uppdrag? dvs 40-50 varv
 
Men borde inte det göras när en deepsea har öppnats?

Tekniskt sett, ja. Men eftersom den kan testas till 300/500 meter så utgår verkstäderna från att detta är nog. En tryckkammare som klarar den pressen är otroligt stor, dyr, relativt överflödig då antalet klockor som behöver detta är en bråkdel av alla som testas.

Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart tyvärr.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Tekniskt sett, ja. Men eftersom den kan testas till 300/500 meter så utgår verkstäderna från att detta är nog. En tryckkammare som klarar den pressen är otroligt stor, dyr, relativt överflödig då antalet klockor som behöver detta är en bråkdel av alla som testas.

Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart tyvärr.
Ok, bra att veta.
Du förgyller verkligen detta forum med din stora kunskap. *tumme upp*
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klocka i den pris klass... har mer förväntningar att det inte ska kosta något under garanti
Skulle våga hävda att Rolex har rätt låg felmarginal under garantiperioden. Jämför med JLC DSC, varenda jäkel jag haft kontakt med (inkl jag själv) har haft problem med sin under garantitiden. Full service, 4 månader. Inte askul när man köpt en ny klocka.
 
Topp