• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - en massa tankar

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Så har jag gått in mig så smått i min nyservade GMT. Fantastisk på alla sätt och jag älskar den verkligen.

Men.

Jag är ju inte klar märker jag. En SUB med plexiglas skulle vara ett fint komplement tänker jag och kanske ska jag leta upp en sådan. Det jag funderar på är dock detta; nu är den "gamla" suben och GMT'n fortfarande nya om ny förstår vad jag menar. De har sätt rätt oförändrade ut i typ 50 år - köpte jag en vintage GMT för några år sedan var den iofs vintage men såg ändå ut som de GMT som såldes i butiken då. Nu är ju situationen en annan då man ju 2007 ändrade hela linjen och fick fram helt andra klockor. Större, blankare, mer gedigna osv. Min fundering är alltså hur man kommer att se på en SUB årsmodell 1990 typ om 20 år? Som ett museeföremål som därför betingar ett högt värde, som något som representerar en svunnen tid med lägre byggkvalitet etc (likt Omega på 80-talet)?

Försöker förstå vilken status förra modellerna av GMT och SUB kommer att ha framöver helt enkelt. Kanske är det bara vi nördar som kommer att uppskatta dessa tidigare modeller och när generationen som växte upp med dem dör ut kanske intresset följer med?

Jag är en person som måste SLITA för att inte alltid gå på de senaste modellerna...

Lite intressanta tankar tycker jag.

Hälsningar
Erik
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
För mig är den viktigaste skillnaden mellan vintage och nytt målade index och plexi.vilket jag tycker är mycket mulligare. Här svårt att se att 90-talare utan dessa saker kommer bli populär vintage.
 

Pleximannen

Cartier
LongCon skrev:
För mig är den viktigaste skillnaden mellan vintage och nytt målade index och plexi.vilket jag tycker är mycket mulligare. Här svårt att se att 90-talare utan dessa saker kommer bli populär vintage.

+1 på det.

Jag tror att 90-talarna kommer att hålla värdet och erbjuda en, relativt sett, prisvärd instegsnivå i en allt dyrare Rolexvärld men några samlarobjekt blir det inte på samma sätt som matt/plexi eftersom de helt enkelt saknar många av de karaktärsdrag som särskiljer dem från en modernt producerad klocka. De är dessutom tillverkade i helt andra antal än de äldre modellerna. Men allt sånt här är så klart ren spekulation...
 
Topp