• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, ett smart sätt att motverka stretch?

KenKun

Patek
2-Faktor
För ett par månader sedan såg jag en tråd på TRF om att länken på nyare Sky-Dwellers hade fått "tubes"/"sleeves" som skulle motverka stretch. Eftersom vissa gillar att skapa trådar utan bilder (buh), så försökte jag googla till mig lite mer info. Det gick sådär, och jag glömde sedan bort denna nyhet...

Skruvade lite i min Platona i samband med paketöppningen, det sa plopp (jag överdriver), och se där... något ramlade ut från länkbiten.
Nu vet jag inte om Rolex var först med detta, men visst är det smart? Detta borde öka livslängden på länken avsevärt?
Grämer mig dock lite över att min Daytona i Everose har den "gamla" länken :(

FullSizeRender.jpeg
FullSizeRende4r.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hm mja, förmodligen, dock lär länken bli bra rasslig när plasttuben är sönder. Den kanske byts vid varje service iofs. Skulle gärna ha det på min Sub, fördelarna lär lätt överväga nackdelarna.
 

JohnDoe

Rolex
Fast de fasta länkbitarna kommer nog inte vara officiellt "servicebara" så det blir nog till att byta länk som standardförslag från AD. Frågan är om inte stretch är bättre än att behöva byta länk när plasten blivit skör och kommer ut som smulor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rolex har haft metallhylsor tidigare. Hade man kunnat byta ut alla hade det varit riktigt trevligt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fast de fasta länkbitarna kommer nog inte vara officiellt "servicebara" så det blir nog till att byta länk som standardförslag från AD. Frågan är om inte stretch är bättre än att behöva byta länk när plasten blivit skör och kommer ut som smulor.
Det är inte plast. Tror att de är keramiska :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Fast de fasta länkbitarna kommer nog inte vara officiellt "servicebara" så det blir nog till att byta länk som standardförslag från AD. Frågan är om inte stretch är bättre än att behöva byta länk när plasten blivit skör och kommer ut som smulor.
Ny länk till en plantona låter inte så billigt...:mad:
 
Hm mja, förmodligen, dock lär länken bli bra rasslig när plasttuben är sönder. Den kanske byts vid varje service iofs. Skulle gärna ha det på min Sub, fördelarna lär lätt överväga nackdelarna.

Keramiska, inte plats. Dessa kommer att kontrolleras och endast bytas om de är skadade. De sitter i samtliga DD40 och nya SkyDweller vet jag säkert, men bevisligen på fler och fler modeller. (Sitter inte i min 216570 frpn Maj -16.)

Detta kommer göra att länkarna håller VÄLDIGT mycket längre på grund av att det inte uppstår något metall mot metall friktion.
Sitter även länken tight så är man extra säker!
 

Hugii

Audemars
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är det svenska begreppet för engelskans planned obsolescence och är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas och därigenom går sönder efter en viss tid eller att den inte längre anses önskvärd — även om den annars fortfarande skulle kunna fungera felfritt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

Vem kan tjäna pengar på såna här glödlampor? :)
http://www.aftonbladet.se/temavarmeenergi/article16160638.ab
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Keramiska, inte plats. Dessa kommer att kontrolleras och endast bytas om de är skadade. De sitter i samtliga DD40 och nya SkyDweller vet jag säkert, men bevisligen på fler och fler modeller. (Sitter inte i min 216570 frpn Maj -16.)

Detta kommer göra att länkarna håller VÄLDIGT mycket längre på grund av att det inte uppstår något metall mot metall friktion.
Sitter även länken tight så är man extra säker!

Tror att det kom först till Pearlmaster-serien om jag inte minns fel
 
Intressant! Vilka egenskaper då?

Helt korrosionsbeständig, den påverkas alltså inte av syror eller baser och oxideras inte, är en "segare" metall än de vanliga stållegeringarna som är mer spröda (I jämförelse, inte för att någon av dem är särskilt spröd egentligen.)
"Rostfritt stål" är dessvärre inte helt rostfritt som namnet säger, bara många gånger mer korrosionsbeständigt än normalt stål.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är det svenska begreppet för engelskans planned obsolescence och är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas och därigenom går sönder efter en viss tid eller att den inte längre anses önskvärd — även om den annars fortfarande skulle kunna fungera felfritt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

Vem kan tjäna pengar på såna här glödlampor? :)
http://www.aftonbladet.se/temavarmeenergi/article16160638.ab
Det finns en dokumentär som tar upp jet det här med glödlampor. Att de ledande tillverkarna slog sig ner i början av 1900-talet och kom överens att ingen skulle tillverka glödlampor som höll mer än 1000 timmar. Rätt intressant vill jag minnas även om jag glömt namnet på den...
 

Hugii

Audemars
Det finns en dokumentär som tar upp jet det här med glödlampor. Att de ledande tillverkarna slog sig ner i början av 1900-talet och kom överens att ingen skulle tillverka glödlampor som höll mer än 1000 timmar. Rätt intressant vill jag minnas även om jag glömt namnet på den...
Sett den :) sen dess har jag börjat byta ut alla glödlampor på bilden samtidigt :)
 
Topp