Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex, ett smart sätt att motverka stretch?

Diskussion i 'Diskussion' startad av KenKun, 6 september 2016.

1. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

För ett par månader sedan såg jag en tråd på TRF om att länken på nyare Sky-Dwellers hade fått "tubes"/"sleeves" som skulle motverka stretch. Eftersom vissa gillar att skapa trådar utan bilder (buh), så försökte jag googla till mig lite mer info. Det gick sådär, och jag glömde sedan bort denna nyhet...

Skruvade lite i min Platona i samband med paketöppningen, det sa plopp (jag överdriver), och se där... något ramlade ut från länkbiten.
    Nu vet jag inte om Rolex var först med detta, men visst är det smart? Detta borde öka livslängden på länken avsevärt?
    Grämer mig dock lite över att min Daytona i Everose har den "gamla" länken :(

FullSizeRender.jpeg FullSizeRende4r.jpeg

DrDre, Stroboman, Kiddy och 14 andra gillar detta.
  2. Nicbex

Nicbex Biskop

Hm mja, förmodligen, dock lär länken bli bra rasslig när plasttuben är sönder. Den kanske byts vid varje service iofs. Skulle gärna ha det på min Sub, fördelarna lär lätt överväga nackdelarna.

3. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Fast de fasta länkbitarna kommer nog inte vara officiellt "servicebara" så det blir nog till att byta länk som standardförslag från AD. Frågan är om inte stretch är bättre än att behöva byta länk när plasten blivit skör och kommer ut som smulor.

4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är det där deras "keramiska" inlägg som de hypade upp med dd2? Ping @Gold @Echo Delta

DrDre och dräpdrulle gillar detta.
  5. watchesarefun

watchesarefun Stadsbo

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Rolex har haft metallhylsor tidigare. Hade man kunnat byta ut alla hade det varit riktigt trevligt.

7. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Det är inte plast. Tror att de är keramiska :)

Molle gillar detta.
  8. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Ny länk till en plantona låter inte så billigt...:mad:

9. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jodå, det stämmer

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Keramiska, då är de väl hårdare än metallen och därmed blir skruvarna förbrukningsvaran.

yonsson och eriksson850 gillar detta.
  11. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Gissar på att det sitter såna i de fasta länkarna också, men ja, drygt att det inte går att byta ut dem.

12. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Keramiska, inte plats. Dessa kommer att kontrolleras och endast bytas om de är skadade. De sitter i samtliga DD40 och nya SkyDweller vet jag säkert, men bevisligen på fler och fler modeller. (Sitter inte i min 216570 frpn Maj -16.)

Detta kommer göra att länkarna håller VÄLDIGT mycket längre på grund av att det inte uppstår något metall mot metall friktion.
    Sitter även länken tight så är man extra säker!

DrDre, dräpdrulle, Torsten och 2 andra gillar detta.
  13. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Borde det inte Rolex ha en patent på detta med tillhörande ritning? Alla älskar ju patenter

Apansson gillar detta.
  14. konkas

konkas Friends of KS

Jag har fått det förklarat att platina mot platina inte sliter som guld och stål gör. Är det någon som sett en rasslig platinalänk?

Philippe Stern, Hexagon och Apansson gillar detta.
  15. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Om de har ansökt om patent så kommer klockorna som säljs nu bli svindyra på VRM om 10 år. "114060 RARE PATENT PENDING BRACELET MINT" :woot:

virrooo, eriksson850, vikgul och 3 andra gillar detta.
  16. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Korrekt, då platina är hårdare än ohärdat stål (904L som Rolex använder) men aningen mjukare än härdat stål, men samtidigt har många andra mycket goda egenskaper som stål inte har.

Torsten, konkas, Apansson och 1 annan gillar detta.
  17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det "smetas" väl typ ut mer också än nöts sönder?

18. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Nja, det töjs ut snarare än att slitas ut istället, men ytterst lite!

19. Hugii

Hugii Biskop

Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är det svenska begreppet för engelskans planned obsolescence och är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas och därigenom går sönder efter en viss tid eller att den inte längre anses önskvärd — även om den annars fortfarande skulle kunna fungera felfritt.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

Vem kan tjäna pengar på såna här glödlampor? :)
    http://www.aftonbladet.se/temavarmeenergi/article16160638.ab

jabla, Erik1, vikgul och 1 annan gillar detta.
  20. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Tror att det kom först till Pearlmaster-serien om jag inte minns fel

21. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Kan mycket väl stämma! Inte ofta jag pillar på dem, inte de mest aktuella serien direkt... ;)

Gold gillar detta.
  22. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Haha nej inte direkt den klockan man ser mest av på forumet... Kalla mig viktigpetter men det var nog där det började :D

23. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Viktigpetter är väl inte alltid fel! ;)
    Pearlmaster i vitguld är ju dock rätt chef.

24. JEK

JEK Stadsbo

Intressant! Vilka egenskaper då?

25. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Helt korrosionsbeständig, den påverkas alltså inte av syror eller baser och oxideras inte, är en "segare" metall än de vanliga stållegeringarna som är mer spröda (I jämförelse, inte för att någon av dem är särskilt spröd egentligen.)
    "Rostfritt stål" är dessvärre inte helt rostfritt som namnet säger, bara många gånger mer korrosionsbeständigt än normalt stål.

DrDre, Torsten och JEK gillar detta.
  26. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Det finns en dokumentär som tar upp jet det här med glödlampor. Att de ledande tillverkarna slog sig ner i början av 1900-talet och kom överens att ingen skulle tillverka glödlampor som höll mer än 1000 timmar. Rätt intressant vill jag minnas även om jag glömt namnet på den...

Hugii gillar detta.
  27. Hugii

Hugii Biskop

Sett den :) sen dess har jag börjat byta ut alla glödlampor på bilden samtidigt :)

28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Nu skrev du att Rolexstål är mjukare än härdat stål...

29. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Korrekt.

30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det finns ju en myt om att Rolexstål ska vara svårare att bearbeta än 316L, bör ju knappast stämma då.

Mårtenssons ur Brookfield