• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Exp II 16570 - äkta?

Marhoi

Friends of KS
Ännu en fejk vs äkta-tråd. Vad säger panelen?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Marhoi

Friends of KS
Tröttsamt med denna typen av trådar, utan någon bakgrund.


Förstår dig delvis, men samtidigt är det naturligt att mindre erfarna vill ta hjälp av Klocksnacks samlade kompetens vid osäkerhet eller för att man vill sova bättre om natten. Jag hittade ingen samlingstråd för ärenden likt detta, kanske läge för en sådan?

Till övriga; stort tack för all respons. Tråden kan nu självdö. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Förstår dig delvis, men samtidigt är det naturligt att mindre erfarna vill ta hjälp av Klocksnacks samlade kompetens vid osäkerhet eller för att man vill sova bättre om natten. Jag hittade ingen samlingstråd för ärenden likt detta, kanske läge för en sådan?

Till övriga; stort tack för all respons. Tråden kan nu självdö. :)

Men vad vi anser om bilden betyder ju i sammanhanget ingenting, så länge den inte är klockren fake.

Som vanligt gäller: Gör läxan med säljaren, och kolla upp klockan hos auktoriserad urmakare.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Förstår dig delvis, men samtidigt är det naturligt att mindre erfarna vill ta hjälp av Klocksnacks samlade kompetens vid osäkerhet eller för att man vill sova bättre om natten. Jag hittade ingen samlingstråd för ärenden likt detta, kanske läge för en sådan?

Till övriga; stort tack för all respons. Tråden kan nu självdö. :)

Vill du få bättre hjälp så komplettera med tex bakgrund, vem är säljaren, pris, vem har tagit fotona m.m så ska du se att det är lättare att göra en bedömning.
 

Marhoi

Friends of KS
Vill du få bättre hjälp så komplettera med tex bakgrund, vem är säljaren, pris, vem har tagit fotona m.m så ska du se att det är lättare att göra en bedömning.


Jag har gjort min läxa, tycker att ett sånt här "blindtest" kompletterar vad jag redan vet på ett bra sätt.

Ha en fin dag!
 

Marhoi

Friends of KS
Jag blir bara lite trött på alla extremt lata trådstartare som inte ens kan skriva hur deras tankar går och varför de funderar. Men "hjälp av forumets samlade expertis" och allt vad fan det heter, det ska man ha! Det är tydligen en rättighet.

Svara inte om det provocerar dig så oerhört. Mitt syfte var inte att reta upp någon, inte heller är jag lat.
Låt tråden dö bara.
 

Landshark

Cartier
Jag blir bara lite trött på alla extremt lata trådstartare som inte ens kan skriva hur deras tankar går och varför de funderar. Men "hjälp av forumets samlade expertis" och allt vad fan det heter, det ska man ha! Det är tydligen en rättighet.

Djävla oskick. Kan man inte hantera ironi, bör man låta bli! Så sluta tramsa med 'bild 4'!

I sak håller jag med både dig och vaniljglass. Helt ok om man vill ha råd då man inte vill köpa en fejk. Men på senare tid har det dykt upp en del konstiga trådar. Exempelvis Sunny som ska köpa en sub. Han är hemma hos en privat säljare. Man får liksom intrycket av att det är äktheten som är avgörande. Majoriteten säger att den är ok. Minoriteten är tveksam och rekommenderar koll hos ad. Vad händer? Ingenting, förutom att TS lägger ut nya trådar om garantier hos gråhandlare etc...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Sluta skapa dessa trådar eller gör en stor samlingstråd, det är vad jag tycker.

Det är för mig obegripligt att man inte ska kunna ställa en klockrelaterad fråga på ett klockforum. Alla är inte lika bevandrade inom klocksvängen och då faller det sig naturligt att man frågar om hjälp. Sen strider denna tråd inte mot någon av forumets regler heller för den delen.
 

Landshark

Cartier
Precis, Guskleto. Var kanske lite otydlig nyss och precisera härmed:
1. Självklart är det ok att fråga om en klockas äkthet så länge man har ett LEGITIMT syfte. Att undvika att åka på en blåsning, är typiskt sätt legitimt. Att fråga för "skojs skull" mer tveksamt. Således är det bra att vara tydlig med syftet!
2. Om man stör sig något oerhört på dessa trådar, är det inte, repeterar INTE, ett bra sätt att visa sitt missnöje genom en troll-kommentar("fejk" om äkta och "äkta" om fejk). Så vänligen SLUTA MED DET!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Precis, Guskleto. Var kanske lite otydlig nyss och precisera härmed:
1. Självklart är det ok att fråga om en klockas äkthet så länge man har ett LEGITIMT syfte. Att undvika att åka på en blåsning, är typiskt sätt legitimt. Att fråga för "skojs skull" mer tveksamt. Således är det bra att vara tydlig med syftet!
2. Om man stör sig något oerhört på dessa trådar, är det inte, repeterar INTE, ett bra sätt att visa sitt missnöje genom en troll-kommentar("fejk" om äkta och "äkta" om fejk). Så vänligen SLUTA MED DET!

Kanske dags att skaffa sig ett liv utanför forumet om man blir kränkt av trådar likt dessa.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det är för mig obegripligt att man inte ska kunna ställa en klockrelaterad fråga på ett klockforum. Alla är inte lika bevandrade inom klocksvängen och då faller det sig naturligt att man frågar om hjälp. Sen strider denna tråd inte mot någon av forumets regler heller för den delen.
Börjar du inte tröttna på alla dessa trådar? Ofta nyreggad (inte det här fallet) kommer in med ett "arvegods" eller "frågar åt en kompis" för att se om personens fejk går under radarn, sällan med bakgrunds information och när det framkommit om klockan är äkta eller inte försvinner trådskaparen. Tillför ingenting till forumet mer än personligt för trådskaparen som får svar på frågan.

Ser på det som med samma sätt som paketöppningstrådar, en bild med hej jag har köpt x tillför inte så mycket medans en med många bilder och bakgrunds info gör det. Skapa bara en samlingstråd för frågeställningen (äkta eller inte) så kan alla använda det som plattform för att lära sig tells osv. istället för dessa strötrådar med oneliners. Det tycker jag i allafall :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Börjar du inte tröttna på alla dessa trådar? Ofta nyreggad (inte det här fallet) kommer in med ett "arvegods" eller "frågar åt en kompis" för att se om personens fejk går under radarn, sällan med bakgrunds information och när det framkommit om klockan är äkta eller inte försvinner trådskaparen. Tillför ingenting till forumet mer än personligt för trådskaparen som får svar på frågan.

Ser på det som med samma sätt som paketöppningstrådar, en bild med hej jag har köpt x tillför inte så mycket medans en med många bilder och bakgrunds info gör det. Skapa bara en samlingstråd för frågeställningen (äkta eller inte) så kan alla använda det som plattform för att lära sig tells osv. istället för dessa strötrådar med oneliners. Det tycker jag i allafall :)

En samlingstråd vore helt klart godis för en fjant likt mig så jag kan lära mig något. Tills dess att någon admin/moderator bestämt att alla dessa diskussioner ska finnas i en tråd blir det bara fjantigt med massa låtsasmoderatorer. Jag har också massa åsikter om dittan, dattan och duttan men jag väljer att inte förpesta forumet med mina åsikter. Detta svar är inte riktat mot just dig utan mer ett allmänt svar i debatten.

Peace!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Precis, Guskleto. Var kanske lite otydlig nyss och precisera härmed:
1. Självklart är det ok att fråga om en klockas äkthet så länge man har ett LEGITIMT syfte. Att undvika att åka på en blåsning, är typiskt sätt legitimt. Att fråga för "skojs skull" mer tveksamt. Således är det bra att vara tydlig med syftet!
2. Om man stör sig något oerhört på dessa trådar, är det inte, repeterar INTE, ett bra sätt att visa sitt missnöje genom en troll-kommentar("fejk" om äkta och "äkta" om fejk). Så vänligen SLUTA MED DET!

Vad är trollkommentarer? Trådstarten vet ju inte om den är äkta och ingen här vet egentligen säkert heller, eller hur?

Är det en klocka han ska köpa? Äger han en? Har han ärvt en?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det är för mig obegripligt att man inte ska kunna ställa en klockrelaterad fråga på ett klockforum. Alla är inte lika bevandrade inom klocksvängen och då faller det sig naturligt att man frågar om hjälp. Sen strider denna tråd inte mot någon av forumets regler heller för den delen.

Jag blir inte kränkt eller upprörd. Precis som jag skrev blir jag lite trött då jag tycker att om folk vill ha vettig hjälp, så frågar man vettigt. Information är vad som driver forum framåt. Är det för mycket att begära på ett klockforum?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag blir inte kränkt eller upprörd. Precis som jag skrev blir jag lite trött då jag tycker att om folk vill ha vettig hjälp, så frågar man vettigt. Information är vad som driver forum framåt. Är det för mycket att begära på ett klockforum?

Vad är vettigt och inte vettigt enligt din mening?
 
Topp