• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 tavlor

16610

Patek
2-Faktor
Kan någon upplysa oss om explorer 1 tavlor?
Vilka tavlor fanns det och var det olika mellanrum mellan "OYSTER PERPERTUAL" ?
Ser servistavlorna annorlunda ut?
Kör hårt!

Här är lite tavlor
EXPY.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ping acce1999
Du brukar ha örnkoll. :)
Tack för förtroendet...men så här direkt efter frukostgröten och strax på väg till kontoret, så tror jag en bra början är att surfa över till tavelarkivet på vintagerolexforum.com.

Ja, servicetavlor kan se annorlunda. Men ofta är en "servicetavla" i praktiken en lite senare produktionstavla som hamnat i en äldre modell.

Finns ett flertal varianter bara för 1016 och 14270.

Kanske kan summera lite senare.

A
 

16610

Patek
2-Faktor
Tack för förtroendet...men så här direkt efter frukostgröten och strax på väg till kontoret, så tror jag en bra början är att surfa över till tavelarkivet på vintagerolexforum.com.

Ja, servicetavlor kan se annorlunda. Men ofta är en "servicetavla" i praktiken en lite senare produktionstavla som hamnat i en äldre modell.

Finns ett flertal varianter bara för 1016 och 14270.

Kanske kan summera lite senare.

A


Tack! Om du har tid och lust får du gärna summera senare. Roligt att vi kan få fakta och historia
 

san

Cartier
2-Faktor
En liten rättelse bara: De numeriska siffrorna på x14270 saknar lysmassa; det rör sig om vanlig vit färg av något slag (svart om vi pratar om "blackout") som saknar luminiscerande egenskaper och vitt guld på 14270/114270 respektive 214270.

Här är en bild på min 14270:
BFliQ2v.jpg


214270:
Tn0spum.jpg
 

16610

Patek
2-Faktor
En liten rättelse bara: De numeriska siffrorna på x14270 saknar lysmassa; det rör sig om vanlig vit färg av något slag (svart om vi pratar om "blackout") som saknar luminiscerande egenskaper och vitt guld på 14270/114270 respektive 214270.

Här är en bild på min 14270:
BFliQ2v.jpg


214270:
Tn0spum.jpg

Stort tack!
 

16610

Patek
2-Faktor
Men hur ser dessa servistavlorna ut? Är de samma som klocka levererades med eller kan man se att de är servistavlor på något sätt?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Min gamla 14270 -98, hade en s.k. Swiss-"only" tavla. Dvs enbart texten Swiss kl 6. Om jag fattat rätt så kom dessa tavlor under en period runt 98-00 när man använde luminova. Innan dess, när man använde tritium stod det i regel Swiss t<25. När man sedan gick över till superluminova så ändrade man till "swiss made".


IMG_1372.jpg
 
Topp