• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 vs Omega Aqua Terra "Skyfall"

Vilken tycker du?

  • Rolex Explorer 1 (214270)

    Röster: 105 46.9%
  • Omega Aqua Terra Skyfall

    Röster: 119 53.1%

  • Totala väljare
    224

SimonML

Omega
Hej Kära forummedlemar
Jag har under året funderat över att göra mitt hitintills största inköp. Många olika alternativ har varit på tapeten (bla 16600, 114060, 14060m, 216570) men efter lång eftertanke har det landat i ett val mellan två modeller..

Kraven/önskemålet på klockan är:
• Användbar i alla situationer! (allround mao) skall passa lika bra med fleccetröja som kostym.
• Safirglas, automatisk uppvridning är måsten
• Stållänk är ett krav. God kvalité och bra "känsla" eftersöks i den. Ett om det går att "dressa upp" med läderband.
• Inte för stor (min handled är ca 17cm)
• Helst inte allt för "bling" får gärna vara lagom anonym

Nu står jag som sagt och väljer mellan dessa två modeller och kan inte bestämma mig:
Rolex Explorer 1 39mm (ref: 214270)
Plus
+ Väldigt allround
+ Enligt utsago bra solid länk, med nya oysterlock claspen
+ Bra andrahandsvärde
+ Bestående "stilmässigt" värde (utseendet kommer säkert inte ändras radikalt inom en överskådlig framtid)
+ Driftssäker kaliber (3132)
Minus
- Jante?
- Avsaknad av datum
- Något korta visare?
- Högre pris
- Passar på läder?
Omega Aqua Terra blue "Skyfall" mid-size 38,5mm (ref: 231.10.39.21.03.001)
Plus
+ Dressig
+ Passar ypperligt på läder ex svart croc
+ Urtavlan
+ Kaliber 8500 co-axial
+ Datum
+ WR 150m
+ Gångreserv 60h
+ Snabb omställning timvisare
+ Glasbaksida
Minus
- 13mm hög
- Sämre Lume
- För mycket bling?
- Andrahandsvärdet?

Vad tror forumet? Hur skall man tänka? Vad hade ni valt? I och med detta köp så kommer jag vara nästan OWG under en period framöver. Tänker i möjligaste mån försöka att köpa begagnat.
 

plattfot

Rolex
Bra allrondklockor bägge två. Tror inte någon faller på användningsområde eller kvalitet, endast utseende och allmän känsla.

Värt att notera på ATn (som tim.stockholm gjorde mig uppmärksam på) är att datumet ligger väldigt långt in i datumfönstret och blir svårt att läsa av annat än precis rakt fram.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Hade valt Omega AT skyfall av den enkla anledningen att ny Rolex Explorer 1 inte tilltalar mig ett dugg. Sedan om jag hade varit OWG så skulle jag velat ha datum.

Skyfalltavlan är så jävla häftig/fin. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vilken "sjunger" till dig? Sådana här val gör man inte med logik och rationalitet.

Prova båda och välj med hjärtat.

Kom ihåg dock att du ändå kommer att köpa en Rolex så småningom även om du väljer Omegan. ;)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Exp1 skulle jag vara nöjdare med längre än AT än tror jag. Känns som man skulle tröttna på AT. Sen tycker jag Exp1 är snyggare i 36 mm...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag håller med vaniljglass och röstar på Skyfallen som är en ruskigt fin klocka. Hade valet legat mellan SF och Exp 36mm hade det däremot varit svårare...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Går själv i samma funderingar, även om ett ev inköp ligger en bit in i framtiden. Båda är väldigt fina klockor, men i nuläget håller jag nog explorer högre. Anledningen är egentligen enkel. Jag tror att det är mer sannolikt att jag kommer fortsätta sukta efter explorern även efter ett köp av ATn. Köper jag explodern skulle jag nog inte sukta efter ATn... men det är ju en högst personlig reflektion. Vi får se vad det blir när det blir aktuellt.
Hur som helst är båda riktigt snygga så lycka till!!
 

Bolio

Panerai
Svårt val men grymma klockor bägge två men jag hade gått på Skyfall som är riktigt läcker både på länk och läder.
 

Boris Balkan

Fark you!
Omegas sugiga andrahandsvärde drar ned men rent estetiskt AT Skyfall! Sedan är frågan om Skyfall verkligen är så tidlös som explorern. Jag misstänker att Explorern ser mycket bättre ut om tio år än Skyfall...
 

SimonML

Omega
Bilder på båda (ärligt stulna från internet):
zlYbvbo.jpg

hCQfD7b.jpg
 

Johan M

Cartier
Omega AT i vilken färg som helst utom svart. Den blå är snyggast men frågan är om den håller i längden, jag tror att den vita och den grå kommer att hålla längre och de passar till mycket mer än den blå. Sen har omegan en mycket snyggare boett med sina avfasade bandhorn.

Jag borde egentligen gilla Explorern som ser ganska anspråkslös ut men jag tycker att siffrorna ser så billiga ut på den. Den gamla med målade siffror är däremot helt ok.
 

SimonML

Omega
Ingen som råkar ha någon av dessa och befinner sig i Umeåområdet? Skulle gärna testa klämma isf.. Får kanske boka in någon "jobbrelaterad" resa till huvudstaden om inte annat ;). Känner att det saknas representation från AD:s här uppe..
 

Grön

Omega
2-Faktor
Hade valt Rolex Explorer I (alla modeller) framför Omega AT skyfall alla dagar i veckan. Omegan är säkert fin men jag är inte särskilt förtjust i vare sig visare, index, datumruta eller tavla. Jag är övertygad om att Exp I står sig bättre i längden.

Avsaknad av datum tycker jag att man kan bortse ifrån. Det är ett plus, men andra faktorer är mer väsentliga.
 

SimonML

Omega
Omega AT i vilken färg som helst utom svart. Den blå är snyggast men frågan är om den håller i längden, jag tror att den vita och den grå kommer att hålla längre och de passar till mycket mer än den blå. Sen har omegan en mycket snyggare boett med sina avfasade bandhorn.

Jag borde egentligen gilla Explorern som ser ganska anspråkslös ut men jag tycker att siffrorna ser så billiga ut på den. Den gamla med målade siffror är däremot helt ok.


Menar du att man kanske blir less på den blå färgen? Eller är det främst kvalitetsmässiga skäl som du avser?
 

Camo00

Patek
Skulle säga att det beror på priset!!

Köper Du beggat så har ju nån annan tagit den värsta värdeminskningen?! Då bör Du ju få ett schysst pris på Omegan?

Så vad ligger de på beggade, rimliga priser??
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen! Skyfallen är för hög och Explorern är för stor, för att funkar bra som dressare, framförallt om du inte har så grov handled IMHO. Sikta på 36 mm istället, och då gärna vintage ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Känner att jag behöver flika in här..

Jag har haft en AT Skyfall 38,5mm i en månad nu och är grymt nöjd med den. Sökte en prisvärd all-round klocka (bra balans mellan sport/dress) som skulle passa bra på både läder och länk.

Kollar man på specs så kan man störa sig på vissa saker, men vissa specs tänker man inte ens på IRL. T.ex Lume, visst det är lite lite lume men hur ofta behöver man veta vad klockan är i mörkret? Ang höjden, AT:n är ingen snusdosa precis, den får plats under skjortan och definitivt fleece:en.

+ Bra storlek
+ Prisvärd
+ SNYGG tavla (endast på den blåa IMHO)
+ Antireflex behandling talas det inte tillräckligt om. Man ser rätt in i tavlan utan glas som stör, härlig djup :)

- Svårt att skilja på minut- och sekundvisare i mörkret pga mängden lume och att visarna är för lika
- Datum som sitter för djupt ner
- Ingen quickset, endast semi där man vrider fram timvisaren som på Rolex GMT2


Men se till att testa bägge!


Lycka till!


sytabuhe.jpg
 
Topp