Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Explorer 1

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ernesto, 15 januari 2014.

1. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Rolex Explorer 1.

Vad har ni för erfarenheter och synpunkter kring denna modell?

Jag tycker att den funkar som dress, samtidigt som den är sportig och kan fungera som beater i mina ögon.

Vilka refs "ska" man köpa? Vilka ska man hålla sig borta ifrån?

Historia? Kända bärare?

2. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Tycker Explorer I är en grym klocka och gör sig bäst i 36 mm (ref 14720 och 114720). Explorern är känd som en bergklättrarklocka och den har varit på Everest (minns inte om det var först på Everest, men det är mycket möjligt). Explorern saluförs just nu i 39 mm utförande (ref 214270). Tycker den funkar bra i 39 mm också men minutvisaren är kanske nåååågot kort. Explorer är en grym allroundklocka imo!

Sond och easy rider gillar detta.
  3. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  4. carlanton

carlanton Biskop

Håll dig borta från alla referenser utom 1016:

Jonaz, Pope och jakob.dala gillar detta.
  5. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Har sök-funktionen pajjat?

Jakobb, mrMyagi, wundlander och 2 andra gillar detta.
  6. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Explorer I är helt grym i 39mm utförande, minutvisarargumentet är bara trams. Alla ser att den möjligen är för LÅNG! ;)

Jag tycker det är en perfekt beater (åtminstone i min vardag) och av mina klockor så är det den klocka jag använder tveklöst mest. Funkar till allt. :)

Sullstrom, Grön, Aquaracer2 och 7 andra gillar detta.
  7. n1tro

n1tro Friends of KS

Ska man ha en enda klocka i den prisnivån finns enl mig inga bättre alternativ än en 214270. Den funkar till allting. Sportig nog på semestern, och diskret. Grym under skjortan på kontoret och med en tshirt i bion. 39mm är enl mig bättre, men visst vintage/historiskt etc har du ju ett läger. Har ägt en 214270 och den ska in igen någon gång, inge snack om den saken. Stenhård, men med stil.

Equilibrium gillar detta.
  8. Totte

Totte Borgare

Från:
    Skåne
    Lägger min röst på 14270. Men jag är ju nykär och därmed jävig. ;)
    Gillar att 3,6,9 har mycket vit yta.

Boris Balkan, Jonulf och Fabian gillar detta.
  9. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Det sjuka är att jag hade aldrig noterat minutvisaren om det inte var för att någon vid något tillfälle påpekade det. Nu kan jag inte släppa tanken bara för det... Du har säkert rätt: Den är nog inte för kort utan det är bara en fix idé.

10. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm

Ha ha! Klassiker! Man får hang ups på de mest konstiga grejer. :D

11. Rber

Rber Biskop

Har kört 114270 i tre månader eller så. I teorin kan jag sälja alla andra klockor. Men hur kul är det?

Perfekt allrounder som funkar till allt. Klassisk och sticker aldrig ut. Man lär sig att inte ha datum.

andheg gillar detta.
  12. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Oavsett storlek, snygg bara den!!

13. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Enda nackdelen som jag kan komma på är att den saknar datum. Men har du inte behov av det så är det bara att köra. Personligen tycker jag att både 36mm och 39 mm är lika snygga :)

14. emilarne

emilarne Borgare

Har en 114270 sen några månader och jag tycker den är grym, funkar i alla lägen! Som grägdde på moset har jag dessutom har jag stenkoll på den 3:e varje månad ;)

15. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Fett grym. 14270/114270 är en av de absolut grymmaste allroundklockorna som finns.

wundlander gillar detta.
  16. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Har själv en 214270 och säger precis som Denke att det bara är trams att minutvisaren skulle vara för kort. Den täcker ingen av siffrorna, vilket enligt mig hade sett för taskigt ut. Jag är ju å andra sidan ganska partiskt i mina

Sök på paketöppningar här på forumet så hittar du en uppsjö av Explorers. Jag kan varmt rekommendera min personliga!

Denke gillar detta.
  17. Johan M

Johan M Borgare

Kan fungera som beater och ser ut som man förväntar sig av en klocka. Tycker dock inte att den ser särskilt sportig ut alls och det är ett uttryck som används lite väl ofta, särskilt om Rolex. Nya modellerna ser betydligt tråkigare ut jämfört med de tidigare men vafan, det är en helt vanlig klocka och det kan väl ändå inte gå fel med en sådan?

vonhall gillar detta.
  18. konkas

konkas Friends of KS

Funkar hos mig ;)

krämbulle gillar detta.
  19. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

-1 på den. 14270 med lugholes är en bra ref. Tillverkades fram till ca -92.

Affe gillar detta.
  20. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Varför ligger en del Exp 1 för runt 25k på Chrono24 medan exempelvis 5513 och 1675 ligger på över 30k? Är Exp 1 mindre eftertraktad eller håller den helt enkelt bara sämre mått?

21. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gillar också 14270 skarpt, går att bära till allt!

22. EnSvenskklassiker

EnSvenskklassiker Torpare

Nu jämför du en 5/6 serie (antar jag) med två 4 serier klockor, kolla istället priset på en 6610/1016 så ligger de högre.

23. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Antar att du inte jämför 1016 och 5513/1675?

24. Arcetto

Arcetto Torpare

Hej!

Varit medlem ett tag,men detta blir mitt första inlägg.

Explorer I är en fin modell och jag gillar den nya 39mm modellen skarpt och det blir nog mitt nästa ur.

Är det någon här som har koll på eller rent utav har lagt "vantarna" på jubileumsmodellen som kom för ett tag sedan,den i samband med årsdag för någon Mount Everest bestigning?

25. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Håller med carlanton.....1016 enda som gäller!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

26. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Fin! Lugholes är också ett stort plus tycker jag, det hör hemma på en äventyrsklocka. Jag måste se till att prova en sån där ordentligt på handleden vid tillfälle...

27. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Super nice klocka, hade det inte varit för avsaknad av datum så hade min aldrig sålts.
    Ett mycket bra val!
    /j

28. Totte

Totte Borgare

Från:
    Skåne
    Jag håller med! men jag får klara mig utan lugholes i just detta fallet. :)

29. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Nej, kollade inte refs när jag sökte på Exp 1. Vad är det som skiljer sig mellan de olika referenserna på Exp1:an? Förutom pris.

30. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Du tänker nog på HTE - ett från Rolex helt fristående moddnings-/customprojekt;

http://www.hillarytenzingedition.com/

Precis som mellan en 5513/1675 och moderna motsvarigheter; plastglas och matt tavla (och en annan verksgeneration, äldre länkar...och sånt).

Ernesto gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield