• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1

Ernesto

Patek
2-Faktor
Rolex Explorer 1.

Vad har ni för erfarenheter och synpunkter kring denna modell?

Jag tycker att den funkar som dress, samtidigt som den är sportig och kan fungera som beater i mina ögon.

Vilka refs "ska" man köpa? Vilka ska man hålla sig borta ifrån?

Historia? Kända bärare?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Tycker Explorer I är en grym klocka och gör sig bäst i 36 mm (ref 14720 och 114720). Explorern är känd som en bergklättrarklocka och den har varit på Everest (minns inte om det var först på Everest, men det är mycket möjligt). Explorern saluförs just nu i 39 mm utförande (ref 214270). Tycker den funkar bra i 39 mm också men minutvisaren är kanske nåååågot kort. Explorer är en grym allroundklocka imo!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
9aa5c01417e92b58112fa828a73be385.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Explorer I är helt grym i 39mm utförande, minutvisarargumentet är bara trams. Alla ser att den möjligen är för LÅNG! ;)

Jag tycker det är en perfekt beater (åtminstone i min vardag) och av mina klockor så är det den klocka jag använder tveklöst mest. Funkar till allt. :)

 

n1tro

Panerai
Ska man ha en enda klocka i den prisnivån finns enl mig inga bättre alternativ än en 214270. Den funkar till allting. Sportig nog på semestern, och diskret. Grym under skjortan på kontoret och med en tshirt i bion. 39mm är enl mig bättre, men visst vintage/historiskt etc har du ju ett läger. Har ägt en 214270 och den ska in igen någon gång, inge snack om den saken. Stenhård, men med stil.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Explorer I är helt grym i 39mm utförande, minutvisarargumentet är bara trams. Alla ser att den möjligen är för LÅNG! ;)

Jag tycker det är en perfekt beater (åtminstone i min vardag) och av mina klockor så är det den klocka jag använder tveklöst mest. Funkar till allt. :)

Det sjuka är att jag hade aldrig noterat minutvisaren om det inte var för att någon vid något tillfälle påpekade det. Nu kan jag inte släppa tanken bara för det... Du har säkert rätt: Den är nog inte för kort utan det är bara en fix idé.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det sjuka är att jag hade aldrig noterat minutvisaren om det inte var för att någon vid något tillfälle påpekade det. Nu kan jag inte släppa tanken bara för det... Du har säkert rätt: Den är nog inte för kort utan det är bara en fix idé.


Ha ha! Klassiker! Man får hang ups på de mest konstiga grejer. :D
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Har kört 114270 i tre månader eller så. I teorin kan jag sälja alla andra klockor. Men hur kul är det?

Perfekt allrounder som funkar till allt. Klassisk och sticker aldrig ut. Man lär sig att inte ha datum.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Enda nackdelen som jag kan komma på är att den saknar datum. Men har du inte behov av det så är det bara att köra. Personligen tycker jag att både 36mm och 39 mm är lika snygga :)
 

emilarne

Cartier
Har en 114270 sen några månader och jag tycker den är grym, funkar i alla lägen! Som grägdde på moset har jag dessutom har jag stenkoll på den 3:e varje månad ;)
 

Skolläraren

Panerai
Har själv en 214270 och säger precis som Denke att det bara är trams att minutvisaren skulle vara för kort. Den täcker ingen av siffrorna, vilket enligt mig hade sett för taskigt ut. Jag är ju å andra sidan ganska partiskt i mina

Sök på paketöppningar här på forumet så hittar du en uppsjö av Explorers. Jag kan varmt rekommendera min personliga!
 

Johan M

Cartier
Kan fungera som beater och ser ut som man förväntar sig av en klocka. Tycker dock inte att den ser särskilt sportig ut alls och det är ett uttryck som används lite väl ofta, särskilt om Rolex. Nya modellerna ser betydligt tråkigare ut jämfört med de tidigare men vafan, det är en helt vanlig klocka och det kan väl ändå inte gå fel med en sådan?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Varför ligger en del Exp 1 för runt 25k på Chrono24 medan exempelvis 5513 och 1675 ligger på över 30k? Är Exp 1 mindre eftertraktad eller håller den helt enkelt bara sämre mått?
 

Arcetto

Breitling
Hej!

Varit medlem ett tag,men detta blir mitt första inlägg.

Explorer I är en fin modell och jag gillar den nya 39mm modellen skarpt och det blir nog mitt nästa ur.

Är det någon här som har koll på eller rent utav har lagt "vantarna" på jubileumsmodellen som kom för ett tag sedan,den i samband med årsdag för någon Mount Everest bestigning?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lägger min röst på 14270. Men jag är ju nykär och därmed jävig. ;)
Gillar att 3,6,9 har mycket vit yta.
HRxJQAR.jpg
Fin! Lugholes är också ett stort plus tycker jag, det hör hemma på en äventyrsklocka. Jag måste se till att prova en sån där ordentligt på handleden vid tillfälle...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Super nice klocka, hade det inte varit för avsaknad av datum så hade min aldrig sålts.
Ett mycket bra val!
/j
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hej!

Varit medlem ett tag,men detta blir mitt första inlägg.

Explorer I är en fin modell och jag gillar den nya 39mm modellen skarpt och det blir nog mitt nästa ur.

Är det någon här som har koll på eller rent utav har lagt "vantarna" på jubileumsmodellen som kom för ett tag sedan,den i samband med årsdag för någon Mount Everest bestigning?

Du tänker nog på HTE - ett från Rolex helt fristående moddnings-/customprojekt;

http://www.hillarytenzingedition.com/

Nej, kollade inte refs när jag sökte på Exp 1. Vad är det som skiljer sig mellan de olika referenserna på Exp1:an? Förutom pris.

Precis som mellan en 5513/1675 och moderna motsvarigheter; plastglas och matt tavla (och en annan verksgeneration, äldre länkar...och sånt).
 
Topp