• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1016 och framåt

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hej alla kunniga!
Vad anses vara riktiga Explorers?
Endast 1016, 14270, 114270 och 214270?
Vad är de "övriga" Rolexarna med Explorertavlor?

Anledningen till mina frågor:
Jag ser mängder av klockor på olika försäljnings-sidor som har "Explorer-tavlor" som i min bok är Oyster Perpetual, t.ex. 5500, 5504... vad är bakgrunden?

Tacksam för alla svar
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Lite bildspel för inspiration:)

Framförallt är det jämförelsen 5504 och 1016 som intresserar mig, vad särskiljer dessa från varandra?
EXPY.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker nog att alla du visar upp "räknas"... Annars är väl ur-Explorern, den som var med upp på Everest... Och den hade ju inte ens den typiska 3-6-9-tavlan...

5500 och 5504 är för övrigt precision-modeller, som också såldes med Air-King-tavla, så här gäller det att se upp med huruvida de såldes som Explorers från början eller inte. Dessa modeller har inte heller den kraftigare bakboetten med mer tålig packning, som till exempel samtida 1016 har. Plus att - till exempel 5500 - är 34 mm, snarare än 36.

Personligen, så tycker jag att 6350, 6150, 6610 och 1016 är de mer attraktiva modellerna då de tillverkades under en period då man verkligen kunde betrakta dem som tåliga, sportiga modeller jämfört med sina samtida klockor. Av dessa är 1016 mest tillgänglig och enklast att hålla efter då kaliber 1570 fortfarande kan servas utan större problem. När 14270 introducerades fanns ju ganska många mer moderna alternativ för den typiske utforskaren, av elektronisk karaktär. Och idag är Explorern snarare en accessoar som signalerar önskad eller faktisk livsstil. Självklart (vill jag påstå) har dagens utforskare elektriska prylar för positionering (GPS), höjd, etc. etc. Men kanske också en Rolex Explorer på handleden... :D

A
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Cool!

Är 6610 större än de övriga eller luras bilden? Ser längre ut.


Skickat från min Commodore 64
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och idag är Explorern snarare en accessoar som signalerar önskad eller faktisk livsstil. Självklart (vill jag påstå) har dagens utforskare elektriska prylar för positionering (GPS), höjd, etc. etc. Men kanske också en Rolex Explorer på handleden... :D

A


Say what!? Jag utforskar allt möjligt och min 214270 går som min dagliga beater. Här används ingen elektronik. Titta bara, här är den tillsammans på armen med mina rejäla gummistövlar.

image.jpg



;)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Say what!? Jag utforskar allt möjligt och min 214270 går som min dagliga beater. Här används ingen elektronik. Titta bara, här är den tillsammans på armen med mina rejäla gummistövlar.
;)

ohh... känner ett pockande behov för en "dagens gummistövel + explorer-tråd"

explodern måste ju vara den ultimata klockan för alla stadsrebeller som smyger runt med hipsterskägg och gerilla-planterar grönsaker i buskar och parker :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ohh... känner ett pockande behov för en "dagens gummistövel + explorer-tråd"

explodern måste ju vara den ultimata klockan för alla stadsrebeller som smyger runt med hipsterskägg och gerilla-planterar grönsaker i buskar och parker :)


Grejen är väl bara att jag inte har skägg. Och att jag faktiskt bor på landet. Det vore ju dessutom att göra Explorer-modellerna en björntjänst att låta en så härlig klocka bli kapad av Nytorgs-hipsters…. Jag tycker att de kan sitta där på Snottys, med sina DW och låta oss vanliga lantisar vara ifred. :D
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tycker nog att alla du visar upp "räknas"... Annars är väl ur-Explorern, den som var med upp på Everest... Och den hade ju inte ens den typiska 3-6-9-tavlan...

5500 och 5504 är för övrigt precision-modeller, som också såldes med Air-King-tavla, så här gäller det att se upp med huruvida de såldes som Explorers från början eller inte. Dessa modeller har inte heller den kraftigare bakboetten med mer tålig packning, som till exempel samtida 1016 har. Plus att - till exempel 5500 - är 34 mm, snarare än 36.

Personligen, så tycker jag att 6350, 6150, 6610 och 1016 är de mer attraktiva modellerna då de tillverkades under en period då man verkligen kunde betrakta dem som tåliga, sportiga modeller jämfört med sina samtida klockor. Av dessa är 1016 mest tillgänglig och enklast att hålla efter då kaliber 1570 fortfarande kan servas utan större problem...

Stort tack, mycket bra och uttömmande svar!
Min stora hägrande dröm i den här skaran är helt klart 1016.
6xxx refernserna är otroligt läckra men de fina exen verkar ovanliga och sedan är det just det du skriver om att verken i 1016 verkar vara de som är mest enkla att underhålla över tid som attraherar.

Jag har haft en jättefin 114270 men jag saknade den "själ" de äldre Explorerna har i den, så den fick gå.

Just den här sektionen av KS leder till mest osunda tankar för mig personligen.. jag gillar det:)
 

_jonte

Patek
Tycker nog att alla du visar upp "räknas"... Annars är väl ur-Explorern, den som var med upp på Everest... Och den hade ju inte ens den typiska 3-6-9-tavlan...

5500 och 5504 är för övrigt precision-modeller, som också såldes med Air-King-tavla, så här gäller det att se upp med huruvida de såldes som Explorers från början eller inte. Dessa modeller har inte heller den kraftigare bakboetten med mer tålig packning, som till exempel samtida 1016 har. Plus att - till exempel 5500 - är 34 mm, snarare än 36.

Personligen, så tycker jag att 6350, 6150, 6610 och 1016 är de mer attraktiva modellerna då de tillverkades under en period då man verkligen kunde betrakta dem som tåliga, sportiga modeller jämfört med sina samtida klockor. Av dessa är 1016 mest tillgänglig och enklast att hålla efter då kaliber 1570 fortfarande kan servas utan större problem. När 14270 introducerades fanns ju ganska många mer moderna alternativ för den typiske utforskaren, av elektronisk karaktär. Och idag är Explorern snarare en accessoar som signalerar önskad eller faktisk livsstil. Självklart (vill jag påstå) har dagens utforskare elektriska prylar för positionering (GPS), höjd, etc. etc. Men kanske också en Rolex Explorer på handleden... :D

A
Du är verkligen som en levande uppslagsbok! :)

I övrigt föredrar jag målade tavlor, dvs 1016 och äldre. Inget fel på de nyare, men ser de som en helt annan klocka men endast namnet och arvet gemensamt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Du är verkligen som en levande uppslagsbok! :)

I övrigt föredrar jag målade tavlor, dvs 1016 och äldre. Inget fel på de nyare, men ser de som en helt annan klocka men endast namnet och arvet gemensamt.
Tack för den repliken! Jag är ganska bra på att googla också...

Visst är de äldre härliga, men de nyare har också väldigt mycket karaktär på egna meriter med sina vitguldsindex (vars typsnitt går att hitta långt bak i tiden hos Rolex). Rent tekniskt är också referenserna 14270, 114270 och 214270 minst lika tåliga som de äldre - om inte mer - med sina modernare verk och med Luminovatavlor avläsbara i mörker. Precisionen hos 3130 och framåt är svårslagen, för att nämna något. Å andra sidan är plexiglas slagtåligare än safir... Finns plus och minus med alla versioner. I slutänden handlar de val man gör om känsla, vill jag påstå. Dvs det är inte "bara" arv och namn... för numera är vilken Rolex Oyster som helst minst lika tålig som kanske bara sportisarna och Explorern förr var... bortsett det där med plexit då.
 

Mr Chance

Kalmar
Kan mycket väl förstå _jonte och WilhelmV som menar att det är mer själ i de gamla Explorer-klockorna, bland annat för de målade tavlorna. Tänkte likadant själv och tänkte skaffa en 1016 så småningom.

Men på vägen mot den så hittade jag en tidig 14270 (-92) med lughål och tänkte, "äh, jag köper den och använder under tiden jag letar efter en 1016". Men nu när jag haft min 14270 sen september förra året blir en 1016 mindre och mindre intressant. Kan inte riktigt förklara varför, jag tror det blir en keeper. Min tavla lider också av en defekt vilket gör att den långsamt går mot en matt finish som jag tycker gör den mer attraktiv. Och acce1999 har dessutom lovat att den ska stiga mycket i värde pga den defekta tavlan ;)

Här en bild på min Explorer 1.

image.jpg
 
Lånar tråden:

Någon som vet ungefär när respektive modell tillverkades? Jag är på desperat jakt efter en Explorer etta från anno 1986 men hittar ingen från just det året. :(
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Al right. Verkar dock vara en brist på 86:eek:rna :(
Japp. För de sålde knappt något alls då. Vem ville ha en mekanisk klocka, med målad tavla och plexiglas 1986? I en tid då det var slanka fyrkantiga kvartsklockor som gällde... Du ska leta efter en med serienummer ca 9 miljoner.

Kan säga att jag har haft spaning på sena 1016 i flera år och någon handfull har dykt upp... Enklare att hitta en 1016 från sjuttiotalet. De sena 1016 som dyker upp är antingen rejält dyra... Eller i mindre bra skick. Vanligen sönderpolerade.

A
 
Japp. För de sålde knappt något alls då. Vem ville ha en mekanisk klocka, med målad tavla och plexiglas 1986? I en tid då det var slanka fyrkantiga kvartsklockor som gällde... Du ska leta efter en med serienummer ca 9 miljoner.

Kan säga att jag har haft spaning på sena 1016 i flera år och någon handfull har dykt upp... Enklare att hitta en 1016 från sjuttiotalet. De sena 1016 som dyker upp är antingen rejält dyra... Eller i mindre bra skick. Vanligen sönderpolerade.

A

Då får jag hitta en annan klocka som blir min keeper med lika många år på nacken som mig själv.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Då får jag hitta en annan klocka som blir min keeper med lika många år på nacken som mig själv.

Beroende på budget - och om det prompt ska vara en Rolex - så finns det ju några typiska åttiotalister, tycker jag:

Submariner 16800 - eller 16803 (gärna blå)
Explorer 16550 (svart - inte lika galet dyr som vita).
GMT 16750 (med guldindex - lite billigare än matta tavlor)
GMT 16760 (för att det är den första "tvåan")
Och så förstås den riktigt typiska åttiotalaren: Tvåtons Datejust!
En 5513 från 1986 ska också vara lättare att hitta än en 1016.

De tre sistnämnda tycker jag själv känns attraktiva med sina tidsenliga vitguldsindex i kombination med plexiglas. Många egna meriter i detta, enligt min mening. Modeller som lite för lätt kommer i "skymundan" bland de tidigare matta tavlorna.

Om pengar inte är en issue, släng in en köpesannons på vintagerolexmarket och försök köpa en sen Daytona 6263/65, en sen Milgauss 1019 eller just en 1016. För rätt peng finns de. :)

mvh A
 
Beroende på budget - och om det prompt ska vara en Rolex - så finns det ju några typiska åttiotalister, tycker jag:

Submariner 16800 - eller 16803 (gärna blå)
Explorer 16550 (svart - inte lika galet dyr som vita).
GMT 16750 (med guldindex - lite billigare än matta tavlor)
GMT 16760 (för att det är den första "tvåan")
Och så förstås den riktigt typiska åttiotalaren: Tvåtons Datejust!
En 5513 från 1986 ska också vara lättare att hitta än en 1016.

De tre sistnämnda tycker jag själv känns attraktiva med sina tidsenliga vitguldsindex i kombination med plexiglas. Många egna meriter i detta, enligt min mening. Modeller som lite för lätt kommer i "skymundan" bland de tidigare matta tavlorna.

Om pengar inte är en issue, släng in en köpesannons på vintagerolexmarket och försök köpa en sen Daytona 6263/65, en sen Milgauss 1019 eller just en 1016. För rätt peng finns de. :)

mvh A

Tvåtons GMT från 86 har jag sett för en helt rimlig peng, den är klart mest intressant utöver 1016. Även en svart 16550 är intressant, den vita tål jag inte.

Tack för grymma förslag!
 
Topp