• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 2 - Hjälp tack!

mjian

Omega
Kikar på 2 st olika. En 2003 och en 1999.
Den yngre har jag inga tvivel om att den är legit. Men lite osäker på 99:an.

Anledningen till detta är att den yngre har texten Swiss Made vid nr 6.

Den äldre står det bara Swiss på?

Red gärna ut detta för mig :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är jag inte helt ute och cyklar så bytte rolex från tritium till luminova runt 98 och på dessa tavlor står det bara "swiss" När de senare bytte till superluminova runt 99-00 (?) blev texten "swiss made". Så det är inte alls så konstigt... sen kan tavlan iof vara utbytt/fake/franken/hemmasnickrad ändå... Posta bilder så ska du se att någon av rolexessen på forumet kan hjälpa dig
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
När Rolex bytte från tritium till luminova ca 1998-2000 stod det bara Swiss på urtavlorna.
Hade en Sea-dweller 16600 a-serie från 1999 med "Swiss only" urtavla.
b8c16ec2-0741-459a-a4e9-eb5b8bd59405_zps8df818f8.jpg
 

David

Bödeln
Tritium-tavlor är i de flesta fall märkta SWISS T<25. Luminova-tavlor var märkta SWISS till runt 2000, efter det SWISS MADE. Som vanligt när det gäller Rolex finns det förstås massvis med undantag och specialfall.
 

mjian

Omega
Tack för all info till en stackars oinsatt :) men nu e 99:an ointressant helt plötsligt haha. Men jag lärde mig nåt iaf!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tritium-tavlor är i de flesta fall märkta SWISS T<25. Luminova-tavlor var märkta SWISS till runt 2000, efter det SWISS MADE. Som vanligt när det gäller Rolex finns det förstås massvis med undantag och specialfall.

Är servicetavlor märkta "swiss" trots att de har superluminova?
 
  • Like
Reactions: M.U

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
När Rolex bytte från tritium till luminova ca 1998-2000 stod det bara Swiss på urtavlorna.
Hade en Sea-dweller 16600 a-serie från 1999 med "Swiss only" urtavla.
b8c16ec2-0741-459a-a4e9-eb5b8bd59405_zps8df818f8.jpg

Jag undrar en sak som syns ganska väl på den här bilden. Är ovansidan bandhorn på vissa Rolex grövre borstade än tex länken? Eller är det bara en synvilla? Har tänkt på det vid ett flertal tillfällen.
 

M.U

Rolex
Jag undrar en sak som syns ganska väl på den här bilden. Är ovansidan bandhorn på vissa Rolex grövre borstade än tex länken? Eller är det bara en synvilla? Har tänkt på det vid ett flertal tillfällen.

Är den köpt direkt från AD så skall dom väl vara lika "grovt" borstade?
 

Belic

Cartier
Min Exp2 som jag köpte begagnad hade inte speciellt grov borstning på ovansida bandhorn. Men efter service och polering var dom väldigt grovt borstade likt bilden ovan.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för all info till en stackars oinsatt :) men nu e 99:an ointressant helt plötsligt haha. Men jag lärde mig nåt iaf!

Lite sen på bollen, men min explorer ll är från 99. Och där står det swiss made. Men det är en sen serie.
Men om det är lumen du är orolig för så kan jag upplysa dig om att den lyser som satan efter en snabb visit i solen ;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Min Exp2 som jag köpte begagnad hade inte speciellt grov borstning på ovansida bandhorn. Men efter service och polering var dom väldigt grovt borstade likt bilden ovan.
En kompis köpte en 16710 igår och har precis en sådan "grovt" borstade bandhorn, troligtvis nypolerad då.

Skulle vara intressant att veta om det är någon sorts standard vid service/polering. Kör tex. alla AD ungefär samma stuk?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag undrar en sak som syns ganska väl på den här bilden. Är ovansidan bandhorn på vissa Rolex grövre borstade än tex länken? Eller är det bara en synvilla? Har tänkt på det vid ett flertal tillfällen.

Äldre Oysterboetter (innan introduktionen av de nya bredare boetterna) har en grövre struktur i borstningen på bandhornen, jämfört med länken, när de kommer nya. Vid omborstning på Rolex Service Center ska den strukturen återställas, men ofta ser man omborstade horn som har fått ungefär samma struktur som länkarna. Det är inte orginalborstningen.

På de nyare modellerna är borstningen inte bara finare - som på länken - utan också i linje med länken, till skillnad från tidigare vars borstning är diagonal.

Personligen föredrar jag den äldre, grövre (tidskorrekta) borstningen.

Ser för övrigt ut som om TS fått korrekt svar på sin ursprungliga fråga från flera håll.

mvh A
 

Belic

Cartier
En kompis köpte en 16710 igår och har precis en sådan "grovt" borstade bandhorn, troligtvis nypolerad då.

Skulle vara intressant att veta om det är någon sorts standard vid service/polering. Kör tex. alla AD ungefär samma stuk?

Min var servad och polerad via Rob Engström så det tror jag. Blev själv förvånad och säljaren sa att de är så den ska se ut. Men det mattas av lite efter några veckor har jag märkt.
 
  • Like
Reactions: cab
Topp