• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex explorer 36mm eller 39mm

Rookien

Panerai
Hej,

Är som sagt ute efter en Rolex explorer vilket jag inom de närmsta veckorna kommer att köpa. Jag har en Omega AT 38,5 mm som jag tycker är helt perfekt i storlek, passar bra på min handled samt att det blir hyffsat diskret. Jag vill gärna att explorern skall uppfattas på samma sätt på min handled och var därför inställd på att köpa en 36 mm 114270 då jag tror (har aldrig testat den) att den uppfattas på samma sätt även om den är något mindre.

Provade en 214270 på Nymans Ur i veckan, för övrigt väldigt trevliga och fantastisk service, och den kändes rätt bra men bara aningen lite lite för stor, även om den bara skall vara något större än AT.n..det är något med boetten som får den att se större ut.

O andra sidan har jag inte provat 114270, den kanske upplevs mindre en AT.n, och det är inte heller bra.

Ja, ni förstår....
Jag har som ni märker hamnat i valet och kvale och kan inte bestämma mig:/

Som sagt, AT 38,5 mm är helt perfekt i storleken vill ha den som referens i denna fråga till er inbitna rävar.
Valet står alltså i att köpa en beggad 114270 eller en sprillans 214270.
Hur går ert resonemang, någon som testat både AT 38,5 mm och Exp 36 & 39 och kan ge ett expertutlåtande?

Tack på förhand.

//
 

Rookien

Panerai
Glömde notera angående länken, är den gamla länken skön att bära? Länken på 214270 kändes riktigt bra. Viktigast är dock hur man upplever storleken jämfört med en AT 38,5
 

Robi74

Omega
36'an från hjärtat. Den är snyggare och ligger perfekt handleden! Den äldre länken är kung i mina ögon!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
36 då den känns gjuten på armen, 39 tycker jag är för stor. Och har en midsize AT jag trivs med.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Helt klart 36'an. Var på väg att byta med den större men den hade inte alls lika bra proportioner, enligt mig.
Satsar man på en av de senare så får man en riktigt fin länk.
/j
3ehuny5y.jpg

dyhaqu7y.jpg
 

Grön

Omega
2-Faktor
Vilken storlek som är att föredra är i allra högsta grad kopplat till hur du tänker använda klockan. 39mm är så klart större men fortfarande inte vansinngt stort. Båda är fina! Jag gillar nytt och använder min 214270 till allt. Ibland är jag sugen på en mindre men i slutändan föredrar jag den nya på totalen.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Vilken storlek som är att föredra är i allra högsta grad kopplat till hur du tänker använda klockan. 39mm är så klart större men fortfarande inte vansinngt stort. Båda är fina! Jag gillar nytt och använder min 214270 till allt. Ibland är jag sugen på en mindre men i slutändan föredrar jag den nya på totalen.
Med 39mm får du den nya länken som jag gillar mycket. I min värld är den även ett lite mer ovanligt val än Submariner. Ska du ha 36 mm finns ju även Datejust om du vill åt en mer dressad/klassisk klocka.
 

Rookien

Panerai
Med 39mm får du den nya länken som jag gillar mycket. I min värld är den även ett lite mer ovanligt val än Submariner. Ska du ha 36 mm finns ju även Datejust om du vill åt en mer dressad/klassisk klocka.
Jag gillar Explorern då den i mina ögon är lite mer ruffig än Datejusten, det känns som en bra klocka för mig. Frågan är bara vilken modell:)
 

rzc

Omega
Lätt, 36mm.

39mm ser inte "rätt" ut, propotionerna mellan boett, tavlan och visarna stämmer inte.
 

Lage

Omega
Jag förstår inte kritiken kring proportioner inklusive short hand syndrome om jag ska vara ärlig. Hur som helst funkar den för ett får funkar den för mig.
NdpUwxR.jpg

Jag tycker att visarna ser bättre ut på den nya modellen. Nu möts lumineringen på minutvisaren och indexen, vilket i mitt tycke är snyggare än att de överlappade på de äldre varianterna. Dessutom verkar minutvisarens luminering inte täcka över siffrorna, det blir bara metall över metall.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår inte kritiken kring proportioner inklusive short hand syndrome om jag ska vara ärlig. Hur som helst funkar den för ett får funkar den för mig.
NdpUwxR.jpg


+1 förstår inte heller det där. Tycker proportionerna på 39'an är perfekta. Jag är apnöjd med min och i jämförelse med AT'n så ligger den betydligt närmre i storleksupplevelse än 36'an som gör sig bäst på en dam eller kanske på en småväxt herre. ;)




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Sond

Patek
Alltid svårt att svara på tycker jag. Är det hela boetten som ska upplevas som AT:n eller tavlan? I vilka situationer ska du bära den och har du andra klockor att varva med? Jag tycker ofta att 36 mm är den perfekta storleken på en klocka. Inte för lite och inte för stor. Samtidigt så ska man ju vara medveten om att 36 mm ger mer intryck av dress, även om Exploren blir tuff/hård dress. En större klocka drar mer åt fritidshållet/"sportklocka"(svårt för det begreppet).

Som nybliven ägare till en Explorer 36 mm som jag iofs bara han bära i 36 timmar kan jag lätt försvara den storleken. Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en nästan ny Explorer som den riktiga vardagsklockan och då skulle jag gå på 39 mm då jag redan har en 36...

Så för mig handlar det mycket om hur du för dig själv resonerar och svarar på ovanstående eller liknande frågor.
 

Rookien

Panerai
Alltid svårt att svara på tycker jag. Är det hela boetten som ska upplevas som AT:n eller tavlan? I vilka situationer ska du bära den och har du andra klockor att varva med? Jag tycker ofta att 36 mm är den perfekta storleken på en klocka. Inte för lite och inte för stor. Samtidigt så ska man ju vara medveten om att 36 mm ger mer intryck av dress, även om Exploren blir tuff/hård dress. En större klocka drar mer åt fritidshållet/"sportklocka"(svårt för det begreppet).

Som nybliven ägare till en Explorer 36 mm som jag iofs bara han bära i 36 timmar kan jag lätt försvara den storleken. Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en nästan ny Explorer som den riktiga vardagsklockan och då skulle jag gå på 39 mm då jag redan har en 36...

Så för mig handlar det mycket om hur du för dig själv resonerar och svarar på ovanstående eller liknande frågor.
Tanken är att detta skall vara en vardagsklocka, då jag i princip alltid ser likadan ut. En allrounder som fungerar på kontoret och i en bar. Jag har en Omega AT och en Omega Genve Automatic -60 talare.
 

Sond

Patek
SItter och funderar på en sak maa den här tråden. Jag upplever ofta att klockor är mindre på mig än på andra. Okey, jag är ingen liten person med små handleder. Men jag tror också att det är något annat. Att man får ett annat perspektiv. Om jag ser mig på min egen handled med en 36 mm så ser det mindre ut än på en annan person. Likaså såg jag en igår med en exakt laka dan SMP som jag äger. Den såg väldigt biffig ut. På mig känns den betydlig mindre och smidig.
 
Topp