• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex explorer 36mm eller 39mm

sinner

Panerai
Jag hade nog valt 36:an. Tror att den sitter bättre på en normalstor handled. Sen kan jag bara hålla med gällande visarna. Minutvisaren på 39:an ser ut att komma från 36:an ;)
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Jag hade nog valt 36:an. Tror att den sitter bättre på en normalstor handled. Sen kan jag bara hålla med gällande visarna. Minutvisaren på 39:an ser ut att komma
från 36:an ;)

Min handled ligger på typ 19 mm, så det kanske talar för 39:an trots allt. Dock provat 36 och jag tycker att den sitter bra, aldrig haft en klocka över 40.
 

sinner

Panerai
Min handled ligger på typ 19 mm, så det kanske talar för 39:an trots allt. Dock provat 36 och jag tycker att den sitter bra, aldrig haft en klocka över 40.
Min monsterhandled mäter ganska exakt 17,7mm. Tyckte att min AT 38,5 satt riktigt bra. Bytte den mot en explorer 2:a (40mm), fick en mindre chock och tyckte under dom första veckorna att den var på tok för stor men vande mig efter ett tag. Nu har jag kompletterat explorern med en tudorsub (midsize 37mm) för att stilla storleksabstinensen.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
1415142370047.jpg


Förstår inte ens hur det kan vara en diskussion om det här. 39mm.
 
Jag bumpar den här tråden lite då jag gått och blivit oförsiktigt förtjust i Explorer 1.. :bookworm::rolleyes:

Jag har som TS ungefär samma frågor.
Men jag har lite andra ur att utgå ifrån, så vi får se om ni kan hjälpa mig också!? :) Ang "visarproblemet" på 39:an så har väl Rolex erkänt sitt misstag och ersatt de med nya, lite längre visare? Hur är det med "indexfrågan", alltså siffrorna 3, 6 och 9. Är de fortfarande blanka?

Jaja, nu till vad jag har att jämföra med! Jag har idag både en Speedy, som jag anser sitter bra (pga att det är en "sportklocka"), en planet ocean 42mm,be om ska säljas till fördel för en sub nodate, då jag anser den liiitet för stor (egentligen mest pga höjden),.
Jag har en Datejust 36 med flutad bezel och jubileelänk,som sitter asbra som ett flygplan! Den funkar fint som "vardagsklocka", men kan kännas lite väl blingig/uppdressad när man har cargopants och en camoparka, adidasbyxor och en Stone Island/Fjällräven fieldjacket och trainers, eller en vaxad Bellstaff Roadmaster, slitna jeans och ökenköngor..:rolleyes:
DÅ skulle det va schysst med en Explorer!

Ett mellanting mellan den "riktiga sportklockan" och den (ibland) "för dressiga vardagsklockan".

Ren dressare får komma framöver, liksom alla Patek, guldrollar, sommarvillan i Spanien och skidstugan i Schweiz. Bilarna och ja...

Men då var det juh det här med storleken. Jag har även en Sjöö Sandström Royal Steel 41mm (på läder), som jag uppfattar som ANINGEN för stor för den typen av klocka.
Är det nån som jämfört en Royal Steel Classic 41, med en Explorer 39? Det vore bra om nån visste hur de gör sig jämte varandra, då det väl är meningen att Explorern ska ta den platsen som Royal Steel haft innan den åkte ut för försäljning.
Jag kan tänka mig att en klocka bär lite mindre på länk, än samma klocka på läder, eller har jag fel där?
Mina handleder är drygt 17cm.
Jag kommer använda klockan i rotation med andra, mest sub, när det inte är rock från Aquascutum eller Oscar Jacobsson som skyddar mot vindarna, då blir det DJ 36. Och säkert nån mer "dressigare" dressare framöver. :)
Det är juh bara att erkänna att det här med klockor är en sjukdom. Eller så är det Heroin i klockorna. För det lär juh bli fler..

Jag lägger upp ett par bilder så kanske ni kan hjälpa mig med att avgöra om 39 skulle bli för stort.
Tack på förhand.

Mvh Roffe
20171103_105109.jpg

42mm planet ocean.
20180406_054332.jpg

DJ 36mm.
IMG_20171227_045039.jpg

Sjöö Sandström Royal Steel 41mm.
15246305223681517879424.jpg

Speedy PRO 42mm.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har haft Royal Steel 41 och ja, den var aningen för stor. Har Speedy Pro och den är bra. Har Explorer 39 och den är bra. Behöver inte titta på bilder egentligen, kan inte tänka mig annat än att du upplever Explorer 39 som perfekt. Med mk2 från 2016 så har numera visarna rätt längd och sifferindex är inte blanka utan självlysande, den blev helt rätt :)
 

chimaira

Cartier
Jag bumpar den här tråden lite då jag gått och blivit oförsiktigt förtjust i Explorer 1.. :bookworm::rolleyes:

Jag har som TS ungefär samma frågor.
Men jag har lite andra ur att utgå ifrån, så vi får se om ni kan hjälpa mig också!? :) Ang "visarproblemet" på 39:an så har väl Rolex erkänt sitt misstag och ersatt de med nya, lite längre visare? Hur är det med "indexfrågan", alltså siffrorna 3, 6 och 9. Är de fortfarande blanka?

Jaja, nu till vad jag har att jämföra med! Jag har idag både en Speedy, som jag anser sitter bra (pga att det är en "sportklocka"), en planet ocean 42mm,be om ska säljas till fördel för en sub nodate, då jag anser den liiitet för stor (egentligen mest pga höjden),.
Jag har en Datejust 36 med flutad bezel och jubileelänk,som sitter asbra som ett flygplan! Den funkar fint som "vardagsklocka", men kan kännas lite väl blingig/uppdressad när man har cargopants och en camoparka, adidasbyxor och en Stone Island/Fjällräven fieldjacket och trainers, eller en vaxad Bellstaff Roadmaster, slitna jeans och ökenköngor..:rolleyes:
DÅ skulle det va schysst med en Explorer!

Ett mellanting mellan den "riktiga sportklockan" och den (ibland) "för dressiga vardagsklockan".

Ren dressare får komma framöver, liksom alla Patek, guldrollar, sommarvillan i Spanien och skidstugan i Schweiz. Bilarna och ja...

Men då var det juh det här med storleken. Jag har även en Sjöö Sandström Royal Steel 41mm (på läder), som jag uppfattar som ANINGEN för stor för den typen av klocka.
Är det nån som jämfört en Royal Steel Classic 41, med en Explorer 39? Det vore bra om nån visste hur de gör sig jämte varandra, då det väl är meningen att Explorern ska ta den platsen som Royal Steel haft innan den åkte ut för försäljning.
Jag kan tänka mig att en klocka bär lite mindre på länk, än samma klocka på läder, eller har jag fel där?
Mina handleder är drygt 17cm.
Jag kommer använda klockan i rotation med andra, mest sub, när det inte är rock från Aquascutum eller Oscar Jacobsson som skyddar mot vindarna, då blir det DJ 36. Och säkert nån mer "dressigare" dressare framöver. :)
Det är juh bara att erkänna att det här med klockor är en sjukdom. Eller så är det Heroin i klockorna. För det lär juh bli fler..

Jag lägger upp ett par bilder så kanske ni kan hjälpa mig med att avgöra om 39 skulle bli för stort.
Tack på förhand.

Mvh Roffe
20171103_105109.jpg

42mm planet ocean.
20180406_054332.jpg

DJ 36mm.
IMG_20171227_045039.jpg

Sjöö Sandström Royal Steel 41mm.
15246305223681517879424.jpg

Speedy PRO 42mm.

Sjukt OT, men j**ar vad mycket bläck på armarna:)!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag bumpar den här tråden lite då jag gått och blivit oförsiktigt förtjust i Explorer 1.. :bookworm::rolleyes:

Jag har som TS ungefär samma frågor.
Men jag har lite andra ur att utgå ifrån, så vi får se om ni kan hjälpa mig också!? :) Ang "visarproblemet" på 39:an så har väl Rolex erkänt sitt misstag och ersatt de med nya, lite längre visare? Hur är det med "indexfrågan", alltså siffrorna 3, 6 och 9. Är de fortfarande blanka?

Jaja, nu till vad jag har att jämföra med! Jag har idag både en Speedy, som jag anser sitter bra (pga att det är en "sportklocka"), en planet ocean 42mm,be om ska säljas till fördel för en sub nodate, då jag anser den liiitet för stor (egentligen mest pga höjden),.
Jag har en Datejust 36 med flutad bezel och jubileelänk,som sitter asbra som ett flygplan! Den funkar fint som "vardagsklocka", men kan kännas lite väl blingig/uppdressad när man har cargopants och en camoparka, adidasbyxor och en Stone Island/Fjällräven fieldjacket och trainers, eller en vaxad Bellstaff Roadmaster, slitna jeans och ökenköngor..:rolleyes:
DÅ skulle det va schysst med en Explorer!

Ett mellanting mellan den "riktiga sportklockan" och den (ibland) "för dressiga vardagsklockan".

Ren dressare får komma framöver, liksom alla Patek, guldrollar, sommarvillan i Spanien och skidstugan i Schweiz. Bilarna och ja...

Men då var det juh det här med storleken. Jag har även en Sjöö Sandström Royal Steel 41mm (på läder), som jag uppfattar som ANINGEN för stor för den typen av klocka.
Är det nån som jämfört en Royal Steel Classic 41, med en Explorer 39? Det vore bra om nån visste hur de gör sig jämte varandra, då det väl är meningen att Explorern ska ta den platsen som Royal Steel haft innan den åkte ut för försäljning.
Jag kan tänka mig att en klocka bär lite mindre på länk, än samma klocka på läder, eller har jag fel där?
Mina handleder är drygt 17cm.
Jag kommer använda klockan i rotation med andra, mest sub, när det inte är rock från Aquascutum eller Oscar Jacobsson som skyddar mot vindarna, då blir det DJ 36. Och säkert nån mer "dressigare" dressare framöver. :)
Det är juh bara att erkänna att det här med klockor är en sjukdom. Eller så är det Heroin i klockorna. För det lär juh bli fler..

Jag lägger upp ett par bilder så kanske ni kan hjälpa mig med att avgöra om 39 skulle bli för stort.
Tack på förhand.

Mvh Roffe
20171103_105109.jpg

42mm planet ocean.
20180406_054332.jpg

DJ 36mm.
IMG_20171227_045039.jpg

Sjöö Sandström Royal Steel 41mm.
15246305223681517879424.jpg

Speedy PRO 42mm.
Money no object, eller om du just vill ha lume i siffrorna och modernare/bättre(?) Armband = 214270 mk2
Annars klär säkert en 14270/114270 dig väl också, och du får en för betydligt mindre pengar. Men som @Stefan S skrev är nog 39mm ett safe val. Explorer är nice oavsett storlek, du kan inte misslyckas :)
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Har haft en exp1 39 mk2 och testade även en 36:a innan jag bestämde mig. För mig var valet lätt trots handleder på dryga 16.5. Tyckte att 36:an var alldeles för liten för min smak,men den är ju som bekant olika. ;) satt väldigt bekvämt på mina små handleder iaf.
IMG_20170625_144536.jpg
 
Tack för svaren och hjälpen alla! :) då får det nog bli en sådan MK2(?) I framtiden kanske. Ska sälja ett par och väntar på en 114060, men sen kan det mycket väl bli en sådan här!
Jävligt trevlig klocka utseendemässigt sett har jag märkt här på "ålderns höst". :)

Ang bläcket, så är det juh "asbra som ett flygplan" att va svartvit. Alla andra är juh antingen eller. Eller så har de några tatueringar.. ;)

Mvh Roffe.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svaren och hjälpen alla! :) då får det nog bli en sådan MK2(?) I framtiden kanske. Ska sälja ett par och väntar på en 114060, men sen kan det mycket väl bli en sådan här!
Jävligt trevlig klocka utseendemässigt sett har jag märkt här på "ålderns höst". :)

Ang bläcket, så är det juh "asbra som ett flygplan" att va svartvit. Alla andra är juh antingen eller. Eller så har de några tatueringar.. ;)

Mvh Roffe.

Klart du ska ha en 214270mk2 ;)

IMG_3846.JPG


Ser att du skrev "mk2(?)";
214270 kom flera år sedan (2009?! Minns inte) men med korta visare och utan lume i siffrorna.
Mk2 (version 2) som kom 2016 har längre visare och lume i siffrorna. Därav "mk2"
 
Klart du ska ha en 214270mk2 ;)

IMG_3846.JPG


Ser att du skrev "mk2(?)";
214270 kom flera år sedan (2009?! Minns inte) men med korta visare och utan lume i siffrorna.
Mk2 (version 2) som kom 2016 har längre visare och lume i siffrorna. Därav "mk2"
Klart det blir en sån, "ska bara" först.
Nej men seriöst, ser ut att vara en bra klocka att varva med en sub till "vardagliga/fritids/friluftskläder". Så blir man inte översmyckad pga blänket i den flutade glasringen och jubileelänken på Datejust.
Sen finns det väl kanske nån mer intressant, och även andra märken har jag sett!

Som sagt, det är Heroin i klockorna.

Mvh Roffe
 
Vad är avståndet lug to lug? Bör vara ett par mm under 50mm väl?
46 - 48? (På den nyare 39an, mk2)
Tacksam för svar.

Mvh Roffe
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kommer fram till samma mått. Ändlänkarna på Speedys länk gör att den bärs lite större. Royal Steel längre, noterat i alla fall att samma band på samma hål gav en större inre omkrets än Speedy.
 
Om jag inte missminner mig, så har du och jag ca lika grova (klena?) Handleder, drygt 17cm?
Och isåfall bli jag juh kunna bära upp en sån här utan problem.

Både PO:n och Royal Steel ligger ute tillsammans med en del annat. Iofs så ska jag plocka upp en Sub om någon/några månader och en 126710 GMT, när de till slut landar. Så måste se till att pengar finns för dessa först, men bara jag har dessa pengar säkrade för leveransdag så blir det nog (efter lite provande) och ytterligare tryckande av hundralappar i källaren en sådan här!:)

Mvh Roffe
 

skipjack

Breitling
2-Faktor
Jag förstår inte kritiken kring proportioner inklusive short hand syndrome om jag ska vara ärlig. Hur som helst funkar den för ett får funkar den för mig.
NdpUwxR.jpg

Du hade lite håriga armar men 36:an skulle nog sitta fint.

Skämt å sido, har själv testat 36 och tycker den kändes alldeles för liten. Men återigen smaksak och hur stora handleder man har.
 

Rulle

Audemars
Du hade lite håriga armar men 36:an skulle nog sitta fint.

Skämt å sido, har själv testat 36 och tycker den kändes alldeles för liten. Men återigen smaksak och hur stora handleder man har.
39ans tavla blir allt för stor...
En äventyrsklocka ska inte vara allt för mycket ivägen så 36mm sitter ju som en smäck!

Dock så har ju 39an en bättre länk + lås och kan fås till rätt hyffsade priser nytt
 
Topp