• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer I 214270

Skolläraren

Panerai
Jag håller på att spara ihop till nästa klocka, som hela tiden har varit en Panerai, men nu har jag fastnat för Explorer I:an, då jag inte är intresserad av GMT-visare och tycker att det är en väldigt stilren och diskret klocka. Jag har nog med färg på armen ändå utan bezeler i olika färger. Det som jag undrar över är om någon har lite erfarenhet att dela med sig om den klockan?

Sedan undrar jag om någon vet hur lagerstatus på den ser ut i klockaffärerna i Huvudstaden? Jag ska ner i slutet av Augusti och tänkte då passa på att klämma både på en bas-Panna men om möjligheten finns även Explorern.

Tack på förhand!
 

JayJay

Rolex
Explorer I finns förmodligen hemma hos samtliga AD eller åtminstone garanterat(?) hos ngn. Blir nog värre med en bas-Panerai då jag har för mig att det brukar vara väntetid på dessa. Brorsan fick i à f vänta över ett halvår på sin.
 

Skolläraren

Panerai
Explorer I finns förmodligen hemma hos samtliga AD eller åtminstone garanterat(?) hos ngn. Blir nog värre med en bas-Panerai då jag har för mig att det brukar vara väntetid på dessa. Brorsan fick i à f vänta över ett halvår på sin.

Jo, förhoppningsvis så finns det någon härlig KS:are som kan låta mig klämma på deras Panna i utbyte mot en öl eller två. Skönt, då kan jag smita in och titta!

Någon som har erfarenhet av klockan?
 

Jonathan

Omega
Jag hade den gamla på 36 mm tidigare. Fantastisk. Den är nog lite knivigare att få fatt på, men det beror förstås på vilken man föredrar och hur stor arm man har. Köpte min på kaplans för 25 plus provision 2009 och då var den ett år gammal.
 

Barda

Cartier
Jag är sjukligt nöjd med min 114270! Passar bättre på min damsizade handled.
Explorer är verkligen en tuffare version av DJ!
Kör hårt! Du kommer inte bli besviken på en 214270.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det något särskilt som skiljer den från andra Rolex-modeller? Enligt din personliga smak, såklart.

Den känns balanserad. Av de nyare jag testat (GMT, SUB, DJII OSV) så känns denna bäst. Clean. Bär större än sina 39mm. Robust och tålig. Den känns inte heller särskilt blingig eller uppseendeväckande. Den skriker liksom inte rolex. Dessutom funkar den till allt i outfitväg.

För mig fyller den luckan som en vintagerolex inte fyller när det krävs en lite tåligare klocka.

Grym allroundklocka helt enkelt!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Skolläraren

Panerai
Den känns balanserad. Av de nyare jag testat (GMT, SUB, DJII OSV) så känns denna bäst. Clean. Bär större än sina 39mm. Robust och tålig. Den känns inte heller särskilt blingig eller uppseendeväckande. Den skriker liksom inte rolex. Dessutom funkar den till allt i outfitväg.

För mig fyller den luckan som en vintagerolex inte fyller när det krävs en lite tåligare klocka.

Grym allroundklocka helt enkelt!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tack för svaren! Det låter ju onekligen lockande. Slutet på Augusti kan inte komma nog fort känns det som.
 

Lage

Omega
Är pristappet extra stort på den här modellen eller håller de äldre modellerna på att gå upp i pris? De begagnade exemplar av 214270 som finns på chrono24 är ju i många fall inte särskilt mycket dyrare än bra fullset av 114270 och 14270. Vad är ett rimligt begagnatpris i Sverige?
 
Topp