• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II 2006 värdering

Belic

Cartier
Hej!

Har en vän som vill sälja sin Rolex Explorer II från 2006. Den är full-set och är i hyffsat bra skick för sin ålder. Självklart finns en del repor och dings men inget anmärkningsvärt. Svart urtavla. Ingen service gjord.

Han har svårt att sätta ett pris på den och undrar vad jag är villig att betala. Jag är inte insatt i Rolex men sa att jag har sett dom gå för 26-32 000. Är 28 000 en rimlig summa?

Affären blir ganska konstig eftersom säljaren inte vet vad han bör sälja den för och vill gärna ge mig ett kompispris och lägger därför över prissättningen på mig. Jag vill heller inte omedvetet blåsa personen men samtidigt är det ingen klocka jag letat efter. Däremot kliar det i fingrarna och jag skulle gärna prova på Rolex.

MVH
Belic
 

Weberg

Audemars
Klart du ska ha en Rolle!
Är ingen expert, men om den inte är servad sedan 2006 skulle jag råda dig att göra detta i samband med köpet eller låta köparen stå för det. Det kostar från runt 3 000 kronor och uppåt, beroende på vart du vänder dig. För övrigt svårt att värdera en klocka utan bilder, men det är väl i dom där krokarna du nämner.

PS. Ett tips i all välmening bara; tänk både en och två gånger på det där med "vänskapspris". Det finns både fördelar och nackdelar med det.
 

Belic

Cartier
Klart du ska ha en Rolle!
Är ingen expert, men om den inte är servad sedan 2006 skulle jag råda dig att göra detta i samband med köpet eller låta köparen stå för det. Det kostar från runt 3 000 kronor och uppåt, beroende på vart du vänder dig. För övrigt svårt att värdera en klocka utan bilder, men det är väl i dom där krokarna du nämner.

PS. Ett tips i all välmening bara; tänk både en och två gånger på det där med "vänskapspris". Det finns både fördelar och nackdelar med det.


Han sa direkt att det inte är servad och frågade vad det kostade. Jag svarade ca 4-5000:- och då sa han direkt att jag får ta med det i priset.

Personen har ingen koll på klockor men äger några finare ur. Han vet att jag är intresserad av klockor och frågade därför om jag ville köpa hans eftersom han inte använder den. Han vill inte sälja den på blocket utan i sådana fall skulle han gå till kaplans istället. Hade jag sagt 20 000:- hade jag fått den för det.

Jag ber han gå till Kaplans eller motsvarande så han vet vad han får för den och så lägger jag mig jämte det.
 

Dubbes

Cartier
Jag skulle säga 28000 är billigt. om man ser till den internationella scenen där denna klocka ligger på 30 till 34 för ett vettigt ex.
 
  • Like
Reactions: Zed

ErikGBG

Audemars
Fast gripenbro köper ju och säljer klockor på ett helt annat sätt än en kompis. Det ska ju.göras.lite vinst på dom priserna. 28 000 till en vän låter fullt rimligt.
 

Roxen

Cartier
28k låter rimligt eftersom full set, men som sagt, service är ett måste och bör därför ge avtryck i priset. Hoppas du blir nöjd! :)
 

Weberg

Audemars
Dubbes Stämmer. Har följt prisutvecklingen på Exp I:an och sett tydligt hur denna har ett högre snittpris i de flesta länder runtom i Europa samt USA, jämfört med Sverige. Inte omöjligt att det är likadant för II:an.
 
Topp