• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II dressad?

Hej!

jag funderar på att byta ut min Datejust 116200 och ersätta den med en Explorer II.
Jag klär mig mer åt det dressade hållet som Datejusten matchar.

Min fråga är nu till er som äger eller har ägt en Explorer II och har erfarenhet utav detta.
Funkar den bra till den lite mer dressade looken, så som Datejusten gör.
Självklart är detta en smaksak, men kul at höra andras åsikter!

Hälsningar,

Pontus
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är få grejer som känns så odressade som 6-siffriga Rolex, tycker jag.

Om det är en 216570 du hade tänkt byta till så är det ännu värre, men en 16570 hade kunnat vara en hyfsad kontrast mot en dressad klädsel (så länge vi inte snackar typ stel kostym på en 20-åring).
 

Leafvalley

Cartier
Hej!

jag funderar på att byta ut min Datejust 116200 och ersätta den med en Explorer II.
Jag klär mig mer åt det dressade hållet som Datejusten matchar.

Min fråga är nu till er som äger eller har ägt en Explorer II och har erfarenhet utav detta.
Funkar den bra till den lite mer dressade looken, så som Datejusten gör.
Självklart är detta en smaksak, men kul at höra andras åsikter!

Hälsningar,

Pontus

Om du verkligen vill byta så kanske du ska byta till vanliga Explorer eller om det är den vita urtavlan du är efter en vit Milgauss, båda är ju sportklockor som passar det åt dressiga hållet enligt mig ;)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Beror på vad man menar med dressat. Funkar inge vidare till kostym/oxford/lädersula. Funkar bra/hyfsat till typ blazer/skjorta/sportiga skor. Typ casual friday.

Jag tycker dock inte den ersätter en dj. Köp båda om du kan.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej!

jag funderar på att byta ut min Datejust 116200 och ersätta den med en Explorer II.
Jag klär mig mer åt det dressade hållet som Datejusten matchar.

Min fråga är nu till er som äger eller har ägt en Explorer II och har erfarenhet utav detta.
Funkar den bra till den lite mer dressade looken, så som Datejusten gör.
Självklart är detta en smaksak, men kul at höra andras åsikter!

Hälsningar,

Pontus
Idag kommer man undan med träningsklockor till kostymer, och det var länge sedan Explorer-tvåan var en bruksklocka för lite mer krävande miljöer. Rolex sportmodeller har snarare blivit livstilsmarkörer och ett sätt att signalera till sin omgivning vem man är, eller kanske snarare vem man vill vara. Har själv burit såväl Explorer-ettor som tvåor till kostym. Har också burit Datejusts under långpass på cykeln... och till kostym.
 

Hamma

Omega
Håller helt med om detta. Är nog få utanför klocksvängen som skulle reflektera över att expl 2 är en sportklocka och ännu mindre huruvida den passar till kostym eller inte. Detta gör däremot inte frågan mindre intressant för oss att diskutera:)
 

Leafvalley

Cartier
Enligt min mening är det fråga om skjort-/kavajärmen glider över klockan eller fastnar i klockan istället för att den är för hög...
 

Buffi

Panerai
Varför skulle inte Explorer II funka till kostym om Submariner gör det? Brukar ju inte vara nåt gnäll om att köra den till dressad look.

Submariner är ju absolut ingen dressad klocka, vilket var frågan.
Sen är det väl nog vanligt att bära sportklockor till kostym nu för tiden ändå, så att det säkert funkar, men det är ju en helt annan grej.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker nog att man inte nödvändigtvis behöver vara så fruktansvärt gammalmodig med vad som är dressat och inte dressat, det är ju ett tag sen vi slutade med fickur i västfickan till kostymen. Sen finns det såklart klockor som passar olika bra till dressade tillfällen. 16570 tycker jag absolut kan gå som en dressklocka, ganska modest i storleken och för inte så mycket väsen på handleden. 216570 däremot är kaxigare och svårare att bära med kostym.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Funkar gör väl det mesta om det känns rätt. Folk har ju numera träningsklockor till kostym och verkar nöjda.
Själv använder jag endast i undantagsfall något med yttre vridning eller över 36mm till kostym. Men så är gammalmodig och passar jag in på @Kejsaren s beskrivning med kostym/oxford/lädersula.

//B
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vilken referens snackar vi?

I min värld är 116200 och 16570 likvärdiga klockor, som gör sig precis lika bra på handleden oavsett klädsel.
 
  • Like
Reactions: Joe

Gummo

Joker
2-Faktor
Om min klocka inte passar till kostym så tar jag bara på mig nåt annat:D

@PontusSöderPihl jag tycker du ska prova och känna efter. Det finns alltid stilpoliser och pruseluskor som kommer ha en annan uppfattning än du. Du kommer inte begå något djupt kränkande klockettikettsbrott med 16570 till jobbkostymen. Man tvingas tyvärr ofta se så sjukt mycket värre klockövergrepp än det. Typ:
IMG_1428.JPG
IMG_1429.JPG
 

Kugghjul

Panerai
Var det inte klarnas VD som sportade en Exp II nyligen? Jag skulle vilja säga att allt sitter i ditt huvud, hur känner du dig med klockan?

Jag skulle vilja säga att de värsta monster-dykarna inte passar till kostym, men en Exp II, speciellt den äldre 40 mm varianten, är helt OK. Den är relativt diskret, låg och känns inte stor.
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Personligen tänker jag att det är helt okej att ha sport-/bruksklocka till dressad stil nuförtiden. Precis som att man kan ha bruna skor efter kl. 18:00 och kostym utan att ha bälte runt midjan. Skulle inte nödvändigtvis göra det själv men stilanarkin ska tas på allvar dessa dagar.
 
Topp