• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II - Varför?

Norra

Panerai
Nu är det så att jag varit medlem här i någon vecka eller så, och aldrig tidigare har jag någonstans i universum sett Rolex Explorer II få så mycket uppskattning av, inte bara Rolexälskare, utan klockälskare i överhuvudtaget.

Jag måste tyvärr säga att jag personligen tycker den är ful, antagligen den fulaste Rolex någonsin förutom några (sällsynta?) ovanliga modeller från 70-talet då alla klocktillverkare fick galna-kosjukan och designade klockor som man idag ALDRIG vid något tillfälle skulle kunna ha på sig utan att se ut som en mupp. Första generationen, (ettan), tycker jag förövrigt är jättesnygg. Jag hade iofs en period då jag tyckte om tvåan med den vita urtavlan, helst ville jag ha den på ett brunt lädernato, men men...

Kan ni berätta varför ni tycker om Explorer II så mycket, och kanske ändra mina åsikter/min uppfattning av den?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag föll personligen för EXP 2:an för att den är lite udda. Den vita tavlan tycker jag är klockren mot den röda/oranga GMT-visaren.
Uppfattar den ovanligare än SUB/SD och GMT därför lite roligare.
Kan säga att den lever verkligen upp till mina förväntningar.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
För att den är så snygg att man bara måste älska den :)
eja6y3e5.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det förklaras med ett visst flockbeteende på forumet. Om en stund är det något annat som gäller. Finns självklart några undantag som faktiskt gillar modellen men utanför KS så är den halvgamla Exp2:an en av de minst älskade sportrollarna.

Den vita brukar väl för all del hajpas en del på sommaren då det postas trevliga bilder med den på färgglada natos. Det brukar dock vanligtvis gå över snabbt.

På tal om hype; har priserna på modellen gått upp? Förr kunde man hitta dem för ungefär samma peng som 14060. Ska man tro hetsen nu så måste den väl kosta närmare 30 kakor numera?
 

Norra

Panerai
Det förklaras med ett visst flockbeteende på forumet. Om en stund är det något annat som gäller. Finns självklart några undantag som faktiskt gillar modellen men utanför KS så är den halvgamla Exp2:an en av de minst älskade sportrollarna.

Den vita brukar väl för all del hajpas en del på sommaren då det postas trevliga bilder med den på färgglada natos. Det brukar dock vanligtvis gå över snabbt.

På tal om hype; har priserna på modellen gått upp? Förr kunde man hitta dem för ungefär samma peng som 14060. Ska man tro hetsen nu så måste den väl kosta närmare 30 kakor numera?

För samma pengar skulla jag nog helst köpa en 14060.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag ogillar den. På bild.

I verkligheten är den mer crisp, det är de små detaljerna som gör att den blir så fin. Helst den vita - som om det oskuldsfullt snöat lite på tavlan.
 

vekktah

Cartier
Tyckte likadant, var provocerad av hur smaklöst ful den var. Tills jag fick en på armen. Ingen hype mer än sub eller gmt. En klassisk grymt fin rolex. Och en rolex är en rolex. Och det spelar ingen roll vad gnällspikar skriver på forum. De klassiska rolex-klockorna spelar i en egen liga.
 

Archie

Cartier
den är lite acquired taste tycker jag.... gillade den inte först men lärde mig gilla den med tiden. Dock gillar jag den nyaste varianten betydligt mer än den äldre. Den tycker jag faktiskt är något överskattad ja.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är inte heller en fan av Exp 2, speciellt generation 1. Tycker den ser lite lustig ut med metallbezel. Generation 2 med svart tavla ser rätt fet ut dock, men finns många andra klockor som ligger före på listan...
 
Det förklaras med ett visst flockbeteende på forumet. Om en stund är det något annat som gäller. Finns självklart några undantag som faktiskt gillar modellen men utanför KS så är den halvgamla Exp2:an en av de minst älskade sportrollarna.

Den vita brukar väl för all del hajpas en del på sommaren då det postas trevliga bilder med den på färgglada natos. Det brukar dock vanligtvis gå över snabbt.

På tal om hype; har priserna på modellen gått upp? Förr kunde man hitta dem för ungefär samma peng som 14060. Ska man tro hetsen nu så måste den väl kosta närmare 30 kakor numera?

+1
 

F-L-P

Panerai
Nu är det så att jag varit medlem här i någon vecka eller så, och aldrig tidigare har jag någonstans i universum sett Rolex Explorer II få så mycket uppskattning av, inte bara Rolexälskare, utan klockälskare i överhuvudtaget.

Jag måste tyvärr säga att jag personligen tycker den är ful, antagligen den fulaste Rolex någonsin förutom några (sällsynta?) ovanliga modeller från 70-talet då alla klocktillverkare fick galna-kosjukan och designade klockor som man idag ALDRIG vid något tillfälle skulle kunna ha på sig utan att se ut som en mupp. Första generationen, (ettan), tycker jag förövrigt är jättesnygg. Jag hade iofs en period då jag tyckte om tvåan med den vita urtavlan, helst ville jag ha den på ett brunt lädernato, men men...

Kan ni berätta varför ni tycker om Explorer II så mycket, och kanske ändra mina åsikter/min uppfattning av den?

För tre år sedan var den helt ute. såldes för 22-23.

Som Per sa: flock beteende.

...och 70 tals klockor är gryma om man vågar sticka ut lite..
 

Ryttaren

Rolex
Jag är inte så förtjust i vitguldsindexen så gillar det svarta på exp IIan, snygg kontrast till den vita tavlan.

Men jag måste erkänna att utan hypen på forumet här så skulle jag knappast vara lika sugen, kanske nån som köpt pepsi nyligen som vet vad jag menar? ;)
 
Topp