• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer ref 14270, 11470.

Moorflax

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden med en kanske skitdum fråga.
Finns det domade plexi till 14270? Någon som gjort detta ingrepp och kanske till och med har bilder?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar tråden med en kanske skitdum fråga.
Finns det domade plexi till 14270? Någon som gjort detta ingrepp och kanske till och med har bilder?
Modifiera en Rolex?!
large.gif
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har haft en 14270 i ca 20 år. En av de första utan genomgående bandhornshål. Kom på 93150-länk, dvs samma som på Submarinern. Det var ett tillval då. Kan se charmen med genomgående hål, men jag handlade nytt och var glad att få den som den var.

En fördel med de äldre länkarna är att de sluter an bättre mot handleden. I varje fall min. Nackdelen är förstås den rassligare känslan, men det känner man knappast om man har länken tight. 14270 har kaliber 3000 som är ett tåligt verk, med någon komponent i "keyless works" (vet inte vad det heter på svenska) som är av lite tåligare konstruktion än efterträdarens 3130. Å andra sidan har 3130 den dubbla balansbryggan och de allra sista 114270 har även parachrome-fjädern. Det är ett mycket bra verk, som sitter i nuvarande 114200 och 116000.

I praktiken märker man dock liten skillnad, så ett val handlar snarare om:

Tritium eller Luminova.
Hål eller inte.
Gammal eller modernare länk.

Jag gjorde mitt val för sisådär tjugo år sedan och jag valde då nytt. Då fanns inte 114270 och 1016 var ur produktion.

Bar för övrigt min 14270 varje dag - inga undantag - under tio års tid. Efter elva år började den tappa en minut i kvartalet, så då fick den en service. Men ingen polering. Allt man ser på den har suttit där sedan jag köpte den. Är i sanning en så kallad "keeper".

Numera har den hård konkurrens av en Explorer 1016.

Mvh A
Kul att läsa om din uppskattning om Expyn. Har precis fått hem en 114270 efter att sålt 14270 till dottern. Tycker nog att båda länkarna är bra, men oysterlänken är lite sportigare och känns lite tryggare med tanke på att den ska användas till allt. Ett uppgraderat verk är ju inte heller fel. En klocka att åldras med kanske :)
image.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor

Kul att läsa om din uppskattning om Expyn. Har precis fått hem en 114270 efter att sålt 14270 till dottern. Tycker nog att båda länkarna är bra, men oysterlänken är lite sportigare och känns lite tryggare med tanke på att den ska användas till allt. Ett uppgraderat verk är ju inte heller fel. En klocka att åldras med kanske :)
image.jpeg
Min yngsta dotter har ett gott öga till min 14270... Men jag är inte mogen att släppa den än... Satt på min handled när hon föddes...
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte nyligen en 114270 från 2003 här på forumet. Den är i absolut superskick med endast ett par mikroskopiska hairlines på boett och länk. Den är dock aldrig servad. Jag gav 34k för den och valde mest 114270 för att det är lättare att få dem i bra skick, och jag vill dessutom ha ett fungerande lume på den. Här syns den på ett marinblått nato.

20160616_162124_004~2.jpg
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Jag är lite inne på att när ekonomin tillåter skaffa mig en 114270 eller 214270. Tycker 36 mm är en bra storlek. Men 114270 har inte samma inställningsmöjligheter på länken vad jag förstår. Eller är jag ute och cyklar? Är rädd att jag inte kan leva med en länk som inte sitter perfekt. Sen vore det ju trevligt med en helt ny klocka. Mycket svammel nu :). Min fråga är väl igentligen om det finns några mer större skillnader mellan de 2?
 

Lalas

Cartier
Jag är lite inne på att när ekonomin tillåter skaffa mig en 114270 eller 214270. Tycker 36 mm är en bra storlek. Men 114270 har inte samma inställningsmöjligheter på länken vad jag förstår. Eller är jag ute och cyklar? Är rädd att jag inte kan leva med en länk som inte sitter perfekt. Sen vore det ju trevligt med en helt ny klocka. Mycket svammel nu :). Min fråga är väl igentligen om det finns några mer större skillnader mellan de 2?

En hel del skiljer 114270 och 214270. 214270 är ju 39mm, nya länken med easy link som enkelt kan förlängas. Explorer texten är nedflyttat på tavlan. Annan lume... Beror mycket på om du har andra klockar att rotera med, 214270 känns nog "modernare" men kan nog även kännas stor för vissa. 114270 är med klassisk men kan säkert kännas liten om man är van vid större klockor... 114270 är nog ca 5k billigare också
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
La post: 1441740 skrev:
En hel del skiljer 114270 och 214270. 214270 är ju 39mm, nya länken med easy link som enkelt kan förlängas. Explorer texten är nedflyttat på tavlan. Annan lume... Beror mycket på om du har andra klockar att rotera med, 214270 känns nog "modernare" men kan nog även kännas stor för vissa. 114270 är med klassisk men kan säkert kännas liten om man är van vid större klockor... 114270 är nog ca 5k billigare också
Tanken är nog att den klockan ska sitta på armen tills den eller jag stämplar ut för gott! Hur är det invändigt, några förändringar på verket? Eller är det bara utseende som skiljer?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tanken är nog att den klockan ska sitta på armen tills den eller jag stämplar ut för gott! Hur är det invändigt, några förändringar på verket? Eller är det bara utseende som skiljer?
114270 har ett uppdat verk, 3130, mot 14270. Hur det är med 39mm modellen vet jag dock inte. Samma cal kanske?
 
Väcker tråden igen och frågan är riktad till er som äger/ägt en 14270 alternativt 114270. Hur skulle ni säga att stöttåligheten är på denna klocka? Jag tänker mig mest i vardagliga sammanhang, är det en klocka som tål att användas utan att behöva oroa sig? Jag resonerar så att jag vill ha en klocka och använda den i så många sammanhang som möjligt. Har en "beater", men klart man vill att sin Rolex ska ha mycket handledstid. Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Väcker tråden igen och frågan är riktad till er som äger/ägt en 14270 alternativt 114270. Hur skulle ni säga att stöttåligheten är på denna klocka? Jag tänker mig mest i vardagliga sammanhang, är det en klocka som tål att användas utan att behöva oroa sig? Jag resonerar så att jag vill ha en klocka och använda den i så många sammanhang som möjligt. Har en "beater", men klart man vill att sin Rolex ska ha mycket handledstid. Tack på förhand!
Definitivt. Jag har en 114270 som alltid sitter på armen, haft den i drygt 5 år sen ny och aldrig servat den. Den har varit med vid golfspelande, beachvolley, diverse fix med bilen, oräkneliga bad i pool och saltvatten, dusch, gym, cyklat och åkt hoj på håliga och räfflade grusvägar, borrat med slagborr (vet inte om jag gjort så mycket mera som av vissa kan anses ev påfrestande för urverket :oops:), men har inte märkt att tidshållningen skulle försämrats. Hmm, den går iofs lite för fort (20 sek/dygn?), men det har den nog alltid gjort vad jag kan minnas. Inget som stör mig iaf. :p Tycker det är en grym klocka på alla sätt och vis! :)
 
Definitivt. Jag har en 114270 som alltid sitter på armen, haft den i drygt 5 år sen ny och aldrig servat den. Den har varit med vid golfspelande, beachvolley, diverse fix med bilen, oräkneliga bad i pool och saltvatten, dusch, gym, cyklat och åkt hoj på håliga och räfflade grusvägar, borrat med slagborr (vet inte om jag gjort så mycket mera som av vissa kan anses ev påfrestande för urverket :oops:), men har inte märkt att tidshållningen skulle försämrats. Hmm, den går iofs lite för fort (20 sek/dygn?), men det har den nog alltid gjort vad jag kan minnas. Inget som stör mig iaf. :p Tycker det är en grym klocka på alla sätt och vis! :)

Med det utförliga svaret och flertal exempel, (precis vad jag ville höra) så känns det som spiken i kistan. Fler aktiviteter än så lär det inte bli. Tackar ödmjukast för svaret :) trevlig sommar!
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Väcker tråden igen och frågan är riktad till er som äger/ägt en 14270 alternativt 114270. Hur skulle ni säga att stöttåligheten är på denna klocka? Jag tänker mig mest i vardagliga sammanhang, är det en klocka som tål att användas utan att behöva oroa sig? Jag resonerar så att jag vill ha en klocka och använda den i så många sammanhang som möjligt. Har en "beater", men klart man vill att sin Rolex ska ha mycket handledstid. Tack på förhand!
Den tål att användas! Jag försöker använda min så mycket jag bara kan men kör på en beater vid mer fysiska aktiviteter. Jag är lite för rädd om den för att ha den när jag t.ex. renoverar hemma, det känns bara onödigt om det skulle hända något. I övrigt är det är den perfekta vardagsklockan. Om du har möjlighet tycker jag absolut att du ska skaffa dig en :)
 
Topp