• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - förstår inte hypen

Mille79

Trollungen
Som så många andra på detta forum har säkert märkt så verkar Rolex vara klockan man ska ha.

Kan en vänlig själ förklara varför det är så? Jag förstår inte hur man kan finna Rolex som en snygg klocka ( någon modell tycker jag väl är ok) men dom flesta är rent av fula. Detta säger jag inte föt att provocera alla Rolex fan-boys.

Jag har försökt gilla Rolex men rent estetiskt så tilltalar inte klockorna mig alls. Så här på rak arm bland annat exp2 och pepsi modellerna, ser ut som en leksak.

Hur kan dessa (i min smak) fula klockor tilltala er? Är det märket som lockar?

Ska tillägga att jag känner samma sak för AP RO och PP nautilus/aquanaut. Rejält fula klockor

Ok nu har jag fått vädra min frustration:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som så många andra på detta forum har säkert märkt så verkar Rolex vara klockan man ska ha.

Kan en vänlig själ förklara varför det är så? Jag förstår inte hur man kan finna Rolex som en snygg klocka ( någon modell tycker jag väl är ok) men dom flesta är rent av fula. Detta säger jag inte föt att provocera alla Rolex fan-boys.

Jag har försökt gilla Rolex men rent estetiskt så tilltalar inte klockorna mig alls. Så här på rak arm bland annat exp2 och pepsi modellerna, ser ut som en leksak.

Hur kan dessa (i min smak) fula klockor tilltala er? Är det märket som lockar?

Ska tillägga att jag känner samma sak för AP RO och PP nautilus/aquanaut. Rejält fula klockor

Ok nu har jag fått vädra min frustration:)


Jaha…och vad tycker du om då?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Nyfiken på vad du själv gillar?
Exp II tyckte jag själv såg ut som en leksaksklocka första gången jag såg den. Men som alltid ökar kunskap ens intresse och gör att man ser saker annorlunda. Den dyraste klocka jag äger idag är en Exp II. Så kan det gå. :)
För mig är det kombinationen av Rolex olika modellers historia, syfte och utveckling som lockar. Det, och att jag gillar dem rent estetiskt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Att inte gilla Rolex är ju att vara anti vad som är populärt, och deras formspråk är väl speciellt

Men RO och Nautilus... Gerald Genta är ett geni, gör om gör rätt :artist:

Gerald_Genta.jpg
 

Mille79

Trollungen
Nyfiken på vad du själv gillar?
Exp II tyckte jag själv såg ut som en leksaksklocka första gången jag såg den. Men som alltid ökar kunskap ens intresse och gör att man ser saker annorlunda. Den dyraste klocka jag äger idag är en Exp II. Så kan det gå. :)
För mig är det kombinationen av Rolex olika modellers historia, syfte och utveckling som lockar. Det, och att jag gillar dem rent estetiskt.

ExpII skulle kunna ha en lika intressant historia
Elvis, tycker sen fortfarande är bland det fulaste jag sett.

Men men som någon skrev här ovan, smaken är som baken
 

Ryttaren

Rolex
Vore ju konstigare om precis alla tilltalades av rolex utseendemässigt. Själv gillade jag de inte heller i början av mitt klockintresse, varken utseende eller status-symbolen men idag hittar jag mina favoriter hos märket!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hmmm gillar de flesta klockor med stilren design. Allt från PP till Longines, Omega, och även mindre kända märken.

Jag kanske går mer på utseende och Rolex kanske handlar om historia, prestige etc.

Så PP är ok…utom Nautilus alltså…?

Rolex är mycket historia…förutom att det är klockor som tål att användas mycket, och till det mesta!
Utseendet är, enligt mig, klassiskt enkelt och snyggt, och dessutom har Rolex hittills haft den goda smaken, jämfört med t ex Omega, att inte släppa drivor med "limited editions" av flera modeller man producerar!
Det är klass och stil i min bok!
Talar vi dessutom ekonomi, är väl Rolex ett av de mycket få varumärken inom urindustrin som håller värdet någorlunda ok (de flesta modeller).
Värdet kan till och med öka med tiden beroende på modell, och det fenomenet finns det inte många varumärke som kan skryta med.

Men som sagt tidigare, alla har rätt till sin egen, personliga, åsikt.
 

Apansson

Torpare
Vad är det du tycker om då? Jag var lite likadan som du, sedan började jag titta på detaljerna, framförallt i ädelmetalls-varianterna. Jag är fortfarande, och kommer nog aldrig vara ett fan av den generiska stålsubben. Häftiga vintagepjäser är en sak, men en modern svart sub skulle jag aldrig köpa, oavsett hur mycket pengar jag hade. Vänta tills du klämt på en riktigt skön DD på länk, eller en helgulds/tvåtonssubmariner/GMT, det är något extraordinärt.

Skall tilläggas att jag anser att Omega har snyggare ståldykare i PO när vi pratar modernt, samt ett snyggare mellanting i AT 38,5mm skyfall, den känns lite roligare än en modern datejust i mina ögon. När vi pratar de lite exklusivare uren så vinner ju dock Rolex med hästlängder. GMT pepsi är fantastiskt fin och fräsch, samt explorer 2:an också i och för sig. Men pröva en helguldsrolle innan du uttalar dig... ;)
 

Mille79

Trollungen
Jag tror att utanför detta forum så skulle nog dom flesta anse att Rolex generellt sett inte tillverkar vad man i allmänhet uppfattar som stilren design.

Det är min uppfattning.
 

DrDre

Patek
Det är väl roligt att man gillar lite olika. Jag skulle gärna se att vi hade mer bredd på forumet med mer från JLC, IWC, Vacheron, UN, Franck Muller mfl. Det är ju onekligen väldigt mkt Rolex och Omega så större mångfald skulle vara skoj.

Däremot vet jag inte om man kan kalla Rolex en hype. Rolex är väl närmast motsatsen med sin stabila framtoning som alltid varit populär. Man satte ju ned pålarna med sitt koncept på 50 talet, och det innebar robusta klockor i tidlös design som tål vardagsbruk. Och det ligger ju kvar sedan dess.
 

AgE

Omega
Har nog alltid haft "motsatt" problem med Rolex, dvs tycker de gör många extremt snygga och tidlösa klockor (långtifrån alla modeller givetvis, men hur du inte kan gilla designen på t.ex. submarinern är en gåta) men har haft en motvilja mot att äga en eftersom de är så (jämförelsevis) vanliga och för att de är go to-märket för folk som inte är intresserade av klockor men vill visa hur mycket cash dom har. I början ogillade jag även datumbubblan men det har jag helt kommit över nu. Och det andra är inget som hindrar en i längden, särskilt när man inser hur många verkliga klockentusiaster som dyrkar Rolex. Det är helt enkelt jävligt bra klockor.

En annan fråga, förutom vad du gillar, är hur länge du haft ett klockintresse? Min erfarenhet säger mig att det är en tidsfråga innan man börjar värmas upp för tanken på en viss Rolex-modell (i mitt fall var det en bild på en vintage GMT pepsi som gjorde det) och därifrån är det en slippery slope.
 
Topp